Emise spalovacích motorů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Advertisements

Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Jak se vám dýchá?.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Alternativní paliva automobilů
Spalování a jeho produkty. Emise a jejich snižování
Opel a stlačený zemní plyn (CNG) Zbyněk Janeček Fleet & CV Manager GM Southeast Europe (Opel, Chevrolet) Branch office Praha Praha,
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
FAKULTA TECHNOLOGIE OCHRANY PROSTŘEDÍ Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Emisní charakteristiky vodíku se zemním plynem SEMESTRÁLNÍ PROJEKT.
Spalovací motory.
zdroj: zpracovala: Ema Conevová, VI.B
možnosti a význam použití
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Tepelné motory.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Automobily a výfukové plyny
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Tepelné motory.
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Alternativní paliva Alternativními palivy (někdy také náhradní či substituční paliva) se rozumí především produkty, které mohou nahradit paliva na bázi.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CZ.1.07/1.1.10/
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
Spalovací Turbína.
MĚŘENÍ EMISÍ ZÁŽEHOVÉHO MOTORU.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Zdroje organických sloučenin
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň Třetí úroveň –Čtvrtá úroveň »Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Sondy Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-003 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti EKOLOGICKÉ ASPEKTY PALIV.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
Vytápění Paliva.
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Transkript prezentace:

Emise spalovacích motorů 1

Výfukové plyny obsahují: neškodné látky - dusík N2 kyslík O2 vodní páry H2O a inertní plyny např. Argon „oxid uhličitý CO2“ škodlivé látky - oxid uhelnatý CO oxidy dusíku NOx, nespálené uhlovodíky HC oxid siřičitý SO2 a pevné částice 2

Oxid uhličitý CO2 bezbarvý, málo reaktivní stabilní plyn produktem dokonalé oxidace paliva – vzniká slučováním uhlíku s kyslíkem při koncentracích 8-10% ve vzduchu pro člověka nebezpečný řadí se k tzv. skleníkovým plynům není administrativně limitován slouží jako souhrnný diagnostický signál – slouží jako měřítko pro kvalitu spalování, vypovídá o těsnosti výfukové soustavy, činnosti katalyzátoru atd. 3 3

Oxid uhelnatý CO bezbarvý, bez chuti a zápachu vysoce toxický – váže se rychle na hemoglobin a tím blokuje okysličování krve produktem nedokonalé oxidace paliva – vzniká při spalování s nedostatkem kyslíku vzniká i při spalování s vysokým přebytkem vzduchu díky zpožděnému nebo málo aktivnímu spalování s nízkou reakční rychlostí zejména na ochlazovaných stěnách a ve zhášecích zónách v atmosféře oxiduje na oxid uhličitý slouží jako souhrnný diagnostický signál 4 4

Nespálené uhlovodíky HC vysoce toxické - karcinogenní a mutagenní jsou částmi nespáleného paliva tvořeny – nasycenými, nenasycenými a polycyklickými aromatickými uhlovodíky, dále např. aldehydy atd. podmínky vzniku jako u emisí CO (produktem nedokonalé oxidace paliva) vzniká i v oblasti chudých směsí (dochází k výpadkům zapalování a ke zpožděnému nebo málo aktivnímu spalování) vzniká i v místech kam se plamen nemůže dostat a při uhasínání plamene u chladných stěn SP vyšší podíl ve výfukových plynech poukazuje na energickou ztrátu 5 5

Oxidy dusíku NOX vznik: při vysokých teplotách v oblasti chudých směsí při vysokých tlacích podmínky vzniku: A) vysoké teploty, které aktivují reakci pomalu reagujícího dusíku ze vzduchu B) volný kyslík, který už nemůže reagovat s uhlíkem a vodíkem tvoří je zejména - oxid dusnatý NO, oxid dusičitý NO2, oxid dusný N2O, oxid dusičný N2O5 podporují tvorbu smogu, ozónu a kyselých dešťů, u člověka omezují jeho plicní funkce 6 6

Pevné částice vznikají při nedokonalém spalování bohatých směsí, při lokálním nedostatku kyslíku nebo při rychlém ochlazování spalin tvoří je – saze – jádro tvořené uhlíkem uhlovodíky – které jsou kondenzované, či absorbované na saze sulfáty, produkty tepelné degradace oleje, prach, popel, části koroze a otěrové částice řazeny do rakovinotvorných látek u vznětových motorů 3x větší produkce než u zážehových – důvodem – krátká doba pro přípravu směsi - pro její homogenizaci – lokální nedostatek i přes vysokou hodnotu lambda) Pokud nemá studené palivo dostatek času pro smísení s horkým vzduchem, nedochází k reakci oxidační, nýbrž k reakci krakovací (rozklad řetězců uhlovodíku a odštěpení uhlíku). Čistý uhlík chemicky reaguje jen velmi pomalu a pro jeho spálení není dostatek času – důvod tvorby sazí 7 7

Součinitel přebytku vzduchu a škodlivé emise u zážehového motoru 8

Součinitel přebytku vzduchu a škodlivé emise u vznětového motoru 9

činitelé ovlivňující vznik škodlivých emisí druh použitého paliva volba nastavení systému přípravy směsi předstih zapalování homogenita směsi konstrukce motoru způsob provozování motoru 10 10

Opatření ke snížení škodlivin Zážehové motory ovlivnění směšovacího poměru a tvorba směsi, tzv. opatření před motorem ovlivnění průběhu spalování, tzv. opatření u motoru dodatečná redukce škodlivin, tzv. opatření za motorem Opatření ke snížení škodlivin Katalyzátor Oxidace 2CO + O2  2 CO2 HC + (m+n/4) O2  mCO2 + n/2 H2O 2 H2 + O2  2H2O Redukce 2 CO + 2 NO  2 CO2 + N2 2 NO + 2 H2  N2 + H2O HC + 2(m+n/4) NO  (m+n/4) N2 + n/2 H2O + m CO2

- Lambda sonda snižuje emise až o 99% -Řídí směs vzduchu a paliva, aby zajistila optimální práci katalyzátoru -Ušetří až 15 % nákladů na palivo ročně -Optimalizuje výkon motoru -Vyloučí nákladnou výměnu poškozeného katalyzátoru

Zásobníkový katalyzátor 13 13

Opatření ke snížení škodlivin Vznětové motory přívod vzduchu a tvorba směsi, tzv. opatření před motorem ovlivnění průběhu spalování, tzv. opatření u motoru (dělený vstřik, EGR,…) dodatečná redukce škodlivin, tzv. opatření za motorem.(kat. oxidační, filtr,SCR)

15 15

16 16

Alternativní paliva

Rozdělení paliv pro spalovací motory

Ropný plyn LPG Směs propanu a butanu Za normálního klimatu plynný Nízký tlak zkapalnění

Ropný plyn LPG Palivová soustava pro LPG a - tlaková nádrž b - plnící koncovka c - multiventil 1 - řídící jednotka 2 – vstřikovací ventily 3 – elektromagnetický ventil LPG 4 – výparník 5 – chladící systém motoru 6 – sací potrubí 7 – přepínač 8 – snímač tlaku

Ropný plyn LPG Výhody LPG vyšší výhřevnost vysoká antidetonační odolnost možnost dosažení lepší homogenity směsi nižší výfukové emise ve všech sledovaných složkách (zejména u karburátorových motorů) vyšší ekonomičnost nižší hlučnost a klidnější chod motoru větší akční rádius (kombinovaný pohon plyn a benzin)

Ropný plyn LPG Nevýhody řidší síť čerpacích stanic LPG zvýšení hmotnosti automobilu (snížení užitečné hmotnosti automobilu) zmenšení zavazadlového nebo užitkového prostoru přísnější bezpečnostní podmínky např. při parkování, opravách atd. nutnost absolvovat pravidelné kontrolní prohlídky nižší výkon při přestavbě

Zemní plyn CNG a LNG CNG (Compressed Natural Gas) Stlačený na 20 MPa Energetická hustota 4 -5 krát menší než kapalná paliva LNG (Liquified Natural Gas) Kryogenní nádrže tlak 0,15MPa, teplota -162°C, 600x menší objem, výhřevnost 22 MJ/l V ČR se nepoužívá

Zemní plyn CNG a LNG Palivový systém

Zemní plyn CNG a LNG Výhody CNG   NOx CO HC PT CH4 g/kWh Motor na naftu 13,4 4,6 5,9 0,3 - Motor na zemní plyn 2,9 0,03 0,06 2,7 Výhody CNG menší produkce nejen sledovaných složek výfukových plynů, ale i dalších škodlivých látek včetně oxidu uhličitého Vnitřní části nejsou zaneseny karbonovými úsadami menší náklady na pohonné hmoty lepší tvorba spalované směsi a s tím související rovnoměrnější chod motoru, provoz s přebytkem vzduchu tišší chod motoru snazší startovatelnost zejména za nízkých teplot u dvoupalivových systémů větší akční rádius vyšší bezpečnost díky vyšší zápalné teplotě oproti benzinu a velice odolným tlakovým nádržím jednoduchá distribuce k uživateli již existujícími plynovody  

Zemní plyn CNG a LNG Nevýhody CNG nedostatečná infrastruktura, zejména malý počet čerpacích stanic vyšší pořizovací náklady na vozidlo (přestavba) zhoršení stávajícího komfortu v důsledku zmenšení zavazadlového prostoru zvýšení hmotnosti vozidla a tím snížení užitečného zatížení snížení výkonu motoru (u dodatečných přestaveb) zpřísněná bezpečnostní opatření při parkování a opravách při pohonu pouze na CNG menší akční rádiu

Bionafta 1.generace - MEŘO

Bionafta 1.generace - MEŘO Výhody MEŘO obnovitelný zdroj energie snížení kouřivosti neobsahuje síru snížení obsahu CO a HC ve spalinách Nevýhody MEŘO pokles výkonu asi o 4% zvýšení měrné spotřeby mírné zvýšení emisí NOx zvýšená tvorba úsad v motoru – vznik látek polymerní povahy rychlejší znehodnocování motorového oleje agresivní chování vůči pryži

Bionafta 2. generace Směsné palivo 31% MEŘO Aditiva detergenty s označením FIC (Fuel Injector Cleanliness) výrazně ovlivňují čistotu trysek a tím dokonalost úhlu rozstřiku paliva a tím i emise stabilizátory paliva – antioxidační aditiva – působí proti tvorbě pryskyřic a úsad na stěnách nádrže, na sítkách čerpadla, proti tvorbě sedimentů protikorozní aditiva působí proti korozi jak nádrží, tak přívodních cest ale zejména vstřikovacího čerpadla zlepšovače maznosti ovlivňují zejména vibrační opotřebení u rotačních čerpadel rychloběžných vznětových motorů zlepšovače tekutosti paliva MDFI zlepšují zejména nízkoteplotní vlastnosti a bod tuhnutí protipěnící aditiva - ANTIFOAM aditiva – zabraňují pěnění paliva při plnění nádrže nebo cisterny a tím urychlují plnění bez čekání na opad pěny

Bionafta 2. generace Výhody Nevýhody obnovitelný zdroj energie snížení kouřivosti motorů snížení obsahu pevných částic ve spalinách lepší biologická odbouratelnost (oproti motorové naftě) Nevýhody mírné snížení výkonu motoru mírné zvýšení měrné spotřeby problémy s dlouhodobějším skladováním agresivní chování vůči pryži

Etanol Výroba fermentací – kvašení cukernatých roztoků a následnou destilací Na 1 l asi 2,8 kg obilí, z 1kg cukru – 0,65 l Směšovací poměr 9 : 1 Vyšší oktanové číslo (106)– vyšší kompresní poměr Výhřevnost 26,9 MJ/kg Velké výparné teplo (příznivé ovlivnění naplnění válce motoru – odpaření v průběhu plnícího a kompresního zdvihu – snížení teploty)

Etanol Výhody Dokonalejší a rychlejší spalování (jednodušší struktura) dosažení vyššího výkonu snížení emisí CO, HC, PM a NOx snížení závislosti na ropě tvorba pracovních příležitostí v zemědělství možnost tvorby směsných paliv s benzínem a naftou

Etanol Nevýhody korozní účinky na palivovou soustavu agresivní chování vůči plastickým hmotám výpary negativně ovlivňují schopnost řízení vozidla zhoršení startovatelnosti při nízkých teplotách (zápalná teplota - 425°C) zvýšení emisí aldehydů ve spalinách nutnost použití aditiv zlepšující mazací vlastnosti vyšší spotřeba z důsledku nižší výhřevnosti

Metanol Výroba ze zemního plynu, zplyněním uhlí, z biomasy (destilací z dřevního odpadu) Vznětové motory doplněny pomocným zapalováním Vysoké oktanové číslo (105) Snížení emisí ve srovnání se vznětovým motorem Stechiometrická směs 6,5 : 1 Použití jako směsné nebo čisté palivo Výhřevnost 19,7 MJ/kg   Snížení emisí NOx 65% CO 95% HC PT 100%

Metanol Výhody spolehlivé a široce využívané výrobní technologie širší potenciál vstupních surovin nižší výrobní náklady (oproti etanolu) vyšší oktanové číslo (vyšší účinnost motoru) vyšší účinnost spalování nižší emise škodlivých látek vyšší bezpečnost při nehodě (nižší teplota hoření)

Metanol Nevýhody formaldehydový zápach při studeném startu (odstraněno katalyzátorem) nižší energetická hustota – vysoká spotřeba toxický vyšší výrobní cena (oproti benzinu)

Vodík Akumulátor energie Uchování kryogenních nádržích (-253°C) Energetická hustota 5 kWh/kg X benzín 10kWh/kg Výroba Štěpení uhlovodíků (ropa, zemní plyn) Elektrolýza vody Opel Zafira, 200 palivových článků, trvalý výkon 80 kW/109 k a maximální výkon 120 W/163 k

Vodík Výhody Nevýhody jediným škodlivým produktem spalování jsou NOx nízká spotřeba při částečném zatížení obnovitelný zdroj energie Nevýhody nákladná výroba menší měrný výkon motoru těžká a objemná palivová nádrž vodík ve směsi se vzduchem silně výbušný

Děkuji za pozornost!