Zlomky Násobení zlomků..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku)
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Sčítání zlomků..
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Lomené algebraické výrazy
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Zlomky a desetinná čísla.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Mnohočleny Násobení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Zlomky Porovnávání zlomků..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Složitější složené zlomky
Pravidla pro počítání s mocninami
IV. Násobení lomených výrazů
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Zlomky Složené zlomky..
Zlomky Sčítání zlomků..
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
Násobení zlomků.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Dělení zlomků..
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Zlomky Složené zlomky..
Zlomky Čísla smíšená..
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zlomky Čísla smíšená..
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zlomky Čísla smíšená..
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Transkript prezentace:

Zlomky Násobení zlomků.

Násobení zlomků Násobení zlomků je jednodušší než sčítání a odčítání zlomků, protože nepotřebujeme převádět zlomky na stejného jmenovatele. . . Při násobení zlomků postupujeme tak, že vynásobíme zvlášť čitatele s čitatelem a jmenovatele s jmenovatelem. Jinými slovy: není potřeba převádět zlomky na společného jmenovatele.

Násobení zlomků Proces násobení zlomků a tvorbu výsledného zlomku si můžeme znázornit i graficky. Vybarvené obdélníčky určují násobené části celků. Celkový počet všech obdélníčků určuje jmenovatele výsledku. Průnik barevných obdélníčků pak čitatele výsledku.

Násobení zlomků Během výpočtů je výhodné provádět krácení zlomků, abychom počítali stále s co nejmenšími čísly. . :20 Výsledný zlomek opět zkrátíme. Při výpočtu můžeme postupovat i jinak, např. krátit již v zadání „nad sebou“. :20 . Protože výsledek není v základním tvaru, uvedeme jej do něj pomocí krácení tzv. „nad sebou“. 2 5

Uvedený způsob krácení se nazývá „krácení do kříže“. Násobení zlomků Při krácení můžeme využít i druhý způsob krácení zlomků, a to krácení „do kříže“. 1 1 2 2 Uvedený způsob krácení se nazývá „krácení do kříže“. Shrnutí: Zlomky můžeme vždy krátit „nad sebou“ a při násobení „do kříže“. POZOR! Krátit do kříže lze zlomky pouze při násobení!

Násobení zlomků Během výpočtů je výhodné provádět krácení zlomků, abychom počítali stále s co nejmenšími čísly. 1 3 2 3 5 1 Na závěr vynásobíme čitatele a jmenovatele. Nejdříve zlomky vykrátíme do kříže. A poté ještě i nad sebou.

Poté vynásobíme zvlášť čitatele Násobení zlomků Protože při násobení platí komutativní zákon, můžeme při krácení do kříže krátit vzájemně mezi všemi zlomky. 1 1 3 2 2 5 Nejdříve s výhodou zlomky vykrátíme, abychom předešli počítání s velkými čísly. Poté vynásobíme zvlášť čitatele a zvlášť jmenovatele.

A nyní již příklady k procvičení – poprvé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní již příklady k procvičení – poprvé (řešení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

A nyní již příklady k procvičení – podruhé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní již příklady k procvičení – podruhé (řešení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

A nyní již příklady k procvičení – potřetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní již příklady k procvičení – potřetí (řešení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Klikni pro zadání příkladu. A ještě něco interaktivního – vynásob zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr5/14.html Pomůcka, jak na to (klikej): Klikni pro zadání příkladu.

Zadejte výsledný čitatel a zmáčkněte ENTER pro kontrolu. A ještě něco interaktivního – vynásob zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr5/14.html Pomůcka, jak na to (klikej): Zadejte výsledný čitatel a zmáčkněte ENTER pro kontrolu.

Zadejte výsledný jmenovatel a opět zmáčkněte ENTER pro kontrolu. A ještě něco interaktivního – vynásob zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr5/14.html Pomůcka, jak na to (klikej): Zadejte výsledný jmenovatel a opět zmáčkněte ENTER pro kontrolu.

Pokud příklad správně vypočítáte, můžete si kliknutím vyvolat další. A ještě něco interaktivního – vynásob zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr5/14.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pokud příklad správně vypočítáte, můžete si kliknutím vyvolat další.

Shrnutí: Násobení zlomků provádíme tak, že vynásobíme zvlášť čitatele a zvlášť jmenovatele. Pro snadnější výpočty můžeme při násobení zlomků krátit do kříže. 1 4 2 1 2 1