Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LIDSKÁ PRÁVA V SOUKROMÉM A VE VEŘEJNÉM ŽIVOTĚ
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2011 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Piktogramy Připraveno pro: FSV - UK Datum: 4. července 2008 Projekt: 28506/2 Připravili: Jan Vavřík, Naďa Nevěřilová Příloha Grafy.
Základní lidská práva.
Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval: Mgr. Pavel Drobil, Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval:
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
JUDr. Martina Burachovičová
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Struktura strany + stanovy Jiří Lameš Předseda klubu Praha 21.
2 S POVINNÝM OČKOVÁNÍM A S JEHO ODBORNOU OBHAJOBOU NENÍ NĚCO ZÁSADNÍHO V POŘÁDKU Cíl.
Proč je důležité studovat Principy
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Role litigace při implementaci „EU Race Equality Directive“ (Europské směrnice o rasové rovnosti): seminář pro soudce a další právníky.
Lidská práva.
Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole Autoři: Adéla Krejčová, Dana Langová, Veronika Šťastná, Eliška Vávrová Třída: 2.A/4 Datum:
1 Památkový zákon a nový občanský zákoník Památková inspekce MK ČR říjen 2013.
Organizace spojených národů
Občané Velkého Meziříčí se ve městě cítí bezpečně Velké Meziříčí – Téměř všichni občané našeho města ví o tom, že některá místa jsou monitorována kamerami.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Studijní obor: Sociální činnost
Standard Eurobarometer 71 / Spring 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 71 VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ V EVROPSKÉ UNII Jaro 2009 ZVEŘEJNĚNÍ.
EURO a česká veřejnost Prezentace výsledků sociologických výzkumů PSP ČR dne 17. září 2008.
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Moc soudní Pavel Šuranský.
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
Lidská práva v dokumentech
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Životní prostředí jako veřejný statek
ÚSTAVNÍ PRÁVO Ochrana základních práv a svobod JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Judikatura ESLP II Ochrana lidských práv v Evropě 14. dubna 2005.
Judikatura ESLP III Ochrana lidských práv v Evropě 19. dubna 2005.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Listina základních práv a svobod.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Práva dítěte a jejich ochrana. Mezi lidská práva patří také práva dítěte. Lidé z mnoha zemí se domluvili na tom, která práva mají mít děti. Shodli se.
Občanská práva a povinnosti
Institut ochránce práv dětí
DOKUMENTY UPRAVUJÍCÍ LIDSKÁ PRÁVA
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
práva a povinnosti občana ČR
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
LIDSKÁ PRÁVA V SOUKROMÉM A VE VEŘEJNÉM ŽIVOTĚ
Název vzdělávacího materiálu
Občanská práva a povinnosti
Práva a svobody a veřejná moc
Jméno autora: Mgr. Zděnka Němečková Datum vytvoření :
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
GDPR a budoucí redakční praxe
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Transkript prezentace:

Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole Autoři (2014): Lenka Brabencová, Nikol Mudrová Autoři (2010): Tomáš Prchal, Rudolf Trsek Autoři (2009) : Jakub Mareš, Veronika Kundelová, Monika Holbičková Autoři (2008) : Karolína Langrová, Gabriela Chládková, Honza Škranc, Petr Vaic Autoři (2007) : Adéla Krejčová, Dana Langová, Veronika Šťastná, Eliška Vávrová Autoři (2006): Ondřej Šubrt, Tomáš Peterka, Martin Maršál, Martin Pastýřík Datum poslední aktualizace: 27.4.2014 Upraveno z: D. Shiman & K. Rudelius-Palmer, Economic and Social Justice: A Human Rights Perspective (Minneapolis: Human Rights Resource Center, University of Minnesota, 1999) Na internetu: http://www.hrusa.org/temperature.htm

Zjednodušená verze vybraných článků Evropské úmluvy o lidských právech a jejích protokolů (1. Evropská úmluva o lidských právech) Článek 1 – Povinnost respektovat lidská práva Státy musí zajistit, aby každý měl práva uvedená v této úmluvě. Článek 2 – Právo na život Máte právo na život. Článek 3 – Zákaz mučení Nikdo nemá právo ubližovat vám nebo vás mučit. Vaše lidská důstojnost musí být respektována i při uvěznění. Článek 4 – Zákaz otroctví a nucené práce Je zakázáno jednat s vámi jako s otrokem nebo na vás uvalit nucenou práci. Článek 5 – Právo na svobodu a bezpečnost Máte právo na svobodu. Pokud jste uvězněn, máte právo vědět proč. Pokud jste uvězněn, máte právo zakrátko předstoupit před soud, nebo být propuštěn až do zahájení soudu. Článek 6 – Právo na spravedlivý soud Máte právo na spravedlivý soud před nezaujatým a nezávislým soudcem. Jestliže jste obviněn ze spáchání trestného činu, jste nevinen až do prokázání viny. Máte právo na právníka, kterého má platit stát, jestliže jste chudý. Článek 7 – Žádný trest bez zákona Nemůžete být považován za vinného trestným činem, jestliže jste neporušil žádný zákon v okamžiku, kdy jste čin provedl. Článek 8 – Právo na respektování soukromého a rodinného života Máte právo na respektování vašeho soukromého a rodinného života, vašeho domova a korespondence. Článek 9 – Svoboda myšlení, svědomí a náboženství Máte právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženství. Máte právo vykonávat své náboženství doma i na veřejnosti a změnit náboženství, pokud si to přejete. Článek 10 – Svoboda slova Máte právo odpovědně říkat a psát to, co si myslíte, dávat informace jiným osobám a přijímat je od nich. To zahrnuje i svobodu tisku.

Článek 11 – Svoboda shromažďování a sdružování Máte právo účastnit se pokojných shromáždění a vytvářet sdružení nebo do nich vstupovat – včetně odborů. Článek 12 – Právo uzavřít manželství Máte právo uzavřít manželství a mít rodinu. Článek 13 – Právo na účinnou nápravu Jestliže jsou porušena vaše práva, můžete si na to oficiálně stěžovat u soudů nebo jiných veřejných orgánů. Článek 14 – Zákaz diskriminace Máte zmíněná práva bez ohledu na barvu vaší pokožky, pohlaví, jazyk, politické nebo náboženské přesvědčení, či původ. Článek 15- Omezení po dobu nouzového stavu V době války nebo jiného veřejného nouzového stavu může vláda dělat věci, které směřují proti vašim právům, ale jen pokud je to zcela nevyhnutelné. Ani tehdy vás však vláda nesmí např. mučit nebo svévolně zabít. Článek 16 – Omezení politické činnosti cizích osob Vláda může omezit politickou činnost cizích osob i v tom případě, že to bude v rozporu s články 10, 11 nebo 14. Článek 17 – Zákaz zneužívání práv Žádné ustanovení této úmluvy nesmí být použito k poškozování práv a svobod uvedených v úmluvě. Článek 18 – Hranice používání omezení práv Většina práv uvedených v této úmluvě může být omezena všeobecným zákonem, který platí pro každého. Taková omezení jsou však povolena jen pokud jsou naprosto nutná. Články 19 – 51 Tyto články vysvětlují, jak pracuje soud pro lidská práva. Článek 34 – Individuální podání Pokud byla vaše práva obsažená v této úmluvě porušena v některém z členských států, musíte se nejdřív obrátit na všechny kompetentní národní orgány. Pokud to nedopadne tak, jak si přejete, můžete se pak obrátit přímo na Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku. Článek 52 – Dotazy generálního tajemníka Pokud o to generální tajemník Rady Evropy požádá, vláda musí vysvětlit, jak její národní zákony chrání práva uvedená v této úmluvě.

Článek 1 Protokolu č. 1 – Ochrana vlastnictví Máte právo na vlastnictví a užívání vašeho majetku. Článek 2 Protokolu č. 1 – Právo na vzdělání Máte právo chodit do školy. Článek 3 Protokolu č. 1 – Právo na svobodné volby Máte právo zvolit si vládu vaší země tajným hlasováním. Článek 2 Protokolu č. 4 – Svoboda pohybu Pokud pobýváte zákonně v nějaké zemi, máte právo bydlet v ní kde chcete. Článek 1 Protokolu č. 6 – Zrušení trestu smrti Stát vás nesmí odsoudit k smrti nebo popravit. Článek 2 Protokolu č. 7 – Právo na odvolání v trestních věcech Pokud jste byl odsouzen za spáchání trestného činu, máte právo odvolat se k vyššímu soudu. Článek 3 Protokolu č. 7 – Odškodnění za nespravedlivé odsouzení Pokud jste byl odsouzen za spáchání trestného činu a ukáže se, že jste byl nevinný, máte právo na odškodnění. Článek 1 Protokolu č. 12 – Obecný zákaz diskriminace Nesmíte být diskriminován veřejným orgánem z důvodu barvy vaší pokožky, pohlaví, jazyka, politického nebo náboženského přesvědčení, či původu.

Dotazník Stupnice známek: Otázky: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Otázky: Naše škola je místem, kde jsou studenti v klidu a bezpečí (články 2 a 3). Lidé v naší škole nejsou diskriminováni za to, jaký si zvolili životní styl, např. pro způsob oblékání, lidi, se kterými se stýkají, nebo aktivity mimo školu (článek 14; Protokol č. 12). Naše škola zajišťuje všem jednotlivcům stejný přístup, prostředky a činnosti (článek 14; Protokol č. 12). Lidé z naší školy se postaví proti diskriminačnímu nebo ponižujícímu jednání, materiálům nebo poznámkám na půdě školy (články 2, 9, 14; Protokol č. 12). Pokud dojde ke konfliktům, snažíme se je vyřešit nenásilnými způsoby a spoluprací (články 2, 3). V disciplinárních záležitostech (včetně suspendování a vyloučení) mají všechny osoby při určování viny a trestu zaručeno spravedlivé a nestranné jednání (článek 6). Osoba obviněná z nesprávného jednání je považována za nevinnou, dokud jí není prokázána vina (článek 6). Ve škole je respektován můj osobní prostor a vlastnictví (článek 8; článek 1, Protokol č. 1). Lidé v naší škole kladně přijímají studenty, učitele, administrativní pracovníky a jiné zaměstnance, kteří pocházejí z odlišných poměrů a patří k odlišným kulturám (články 1, 9, 10, 14; Protokol č. 12). Lidé v naší škole mají možnost podílet se (individuálně i prostřednictvím různých sdružení) na demokratických rozhodovacích procesech, týkajících se činnosti školy a jejich pravidel (článek 11; článek 3, Protokolu č. 1). Lidé v naší škole mají dostatek času na odpočinek v průběhu vyučování a přiměřenou pracovní dobu za slušných pracovních podmínek (článek 4). Přijímám spoluodpovědnost za to, že v naší škole nikdo nebude nikoho diskriminovat a že se lidé budou chovat způsobem, který bude přispívat k bezpečnosti a blahu všech příslušníků školy (články 1 a 29).

Grafy výsledků na dalších stránkách... Tabulka s výsledky číslo otázky ne/nikdy Zřídka Často ano/vždy průměr (tento rok) 1 6 13 20 11 2,72 2 7 12 19 3 8 18 2,64 4 5 14 2,94 15 2,92 2,84 2,96 9 17 10 2,86 2,28 22 3,16 Grafy výsledků na dalších stránkách...

Naše škola je místem, kde jsou studenti v klidu a bezpečí Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: I letos se v naší škole cítí mnoho lidí v bezpečí, ale jsou tu i výjimky. 2014: Lidé ve škole přestávají být klidní a cítí se méně bezpečně.

Lidé v naší škole nejsou diskriminováni za to, jaký si zvolili životní styl, např. pro způsob oblékání, lidi, se kterými se stýkají, nebo aktivity mimo školu Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Vypadá to, že na naší škole jsou stále lidé diskriminováni za to jak se oblékají. 2014: Situace se o něco zlepšila, stále se však najde někdo, kdo se cítí být diskriminovaný.

Naše škola zajišťuje všem jednotlivcům stejný přístup, prostředky a činnosti Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Studenti si myslí, že mají všichni stejné podmínky. Situace je zde stále dobrá. 2014: Situace se zhoršila, lidé o rovnosti svých podmínek začínají pochybovat.

Lidé z naší školy se postaví proti diskriminačnímu nebo ponižujícímu jednání, materiálům nebo poznámkám na půdě školy Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: I zde to vypadá, že diskriminace z naší školy postupně mizí. 2014: Ochota pomoci se zvýšila, ale současně přibylo i těch, kteří nepomohou.

Pokud dojde ke konfliktům, snažíme se je vyřešit nenásilnými způsoby a spoluprací Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Výsledek vypadá dobře, ale stále tu jsou lidé, kteří by řešili nebo řeší konflikty násilím. 2014: I tento rok se použití sily většinou vyhýbáme, někteří tento způsob preferují.

V disciplinárních záležitostech (včetně suspendování a vyloučení) mají všechny osoby při určování viny a trestu zaručeno spravedlivé a nestranné jednání Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Možná malé zhoršení. Stále tu jsou lidé, kteří nesouhlasí s určenými tresty. 2014: Situace je srovnání s rokem 2010 lepší.

Osoba obviněná z nesprávného jednání je považována za nevinnou, dokud jí není prokázána vina Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Stále poměrně špatné výsledky. Zde by byla dobrá nějaká náprava. 2014: výsledky se o něco zlepšily.

Ve škole je respektován můj osobní prostor a vlastnictví Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Kladný výsledek přetrvává, možná mírné zhoršení oproti minulému roku. 2014: Situace se proti minulému měření zlepšila.

Lidé v naší škole kladně přijímají studenty, učitele, administrativní pracovníky a jiné zaměstnance, kteří pocházejí z odlišných poměrů a patří k odlišným kulturám Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Výsledek vypadá hůře, ale reálně jsme se s diskriminací na škole nesetkali. 2014: Lidi ze všech koutů světa se u nás neztratí.

Lidé v naší škole mají možnost podílet se (individuálně i prostřednictvím různých sdružení) na demokratických rozhodovacích procesech, týkajících se činnosti školy a jejich pravidel Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Letos opět mírné zhoršení. 2014: V letošním roce přibylo optimistů, přibylo však i těch, kteří o tom přesvědčeni nejsou.

Lidé v naší škole mají dostatek času na odpočinek v průběhu vyučování a přiměřenou pracovní dobu za slušných pracovních podmínek Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Výsledky u této otázky jsou podobné minulým ročníkům. 2014: Ani letos si nepřipadáme dostatečně odpočinutí.

Přijímám spoluodpovědnost za to, že v naší škole nikdo nebude nikoho diskriminovat a že se lidé budou chovat způsobem, který bude přispívat k bezpečnosti a blahu všech příslušníků školy Stupnice známek:1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Stručné subjektivní shrnutí výsledku: 2010: Stále se najde dost lidí, kteří jsou ochotní bránit lidská práva, ale některým je to jedno. 2014: Menšině je to jedno, ale většina je ochotná pomoci.

Závěr 2006 : V původním záměru celého projektu bylo zapojit do výsledku projektu jak studenty, tak i profesory a administrativní pracovníky školy. Bohužel se nám nepodařilo sjednotit dost dotazníků od profesorů respektive administrativních pracovníků, aby měření mělo vůbec smysl. Proto jsme se rozhodli zařadit do výsledků jen dotazníky od studentů. Bylo dotázáno celkem 52 studentů z různých tříd bez rozdílu věku, ovšem jen 42 z nich bylo platných, neboť u některých dotazníků bylo označeno u jedné otázky buď několik odpovědí, nebo naopak žádná. 2007 : V tomto roce jsme mezi studenty (15-19 let), profesory a ostatní pracovníky školy rozdaly 50 dotazníků a všech 50 se nám vrátilo v pořádku vyplněných. Všichni dotazovaní byli velmi ochotní s námi spolupracovat, za což jim patří velký dík. Letošní výsledky jsou v porovnání s loňskými velmi podobné. Vzhledem k tomu, že jsme obdrželi více odpovědí než loni, troufáme si říct, že jsou dokonce objektivnější. Z dotazníků jsme se dozvěděly spoustu zajímavých informací, z nichž některé, předložené na příslušných místech, by mohly přispět ke zlepšení přístupu ke studentům a zaměstnancům školy, a to bez rozdílu národnosti, náboženství, zájmů atd… 2008 : V letošním roce jsme mezi nahodile vybrané studenty rozdali 55 dotazníků, ale použitelných jich bylo jen 50. Tyto výsledky jsme vyhodnotili a zpracovali do předcházejících grafů. Za vyplňování dotazníků všem studentům velmi děkujeme. Po vyhodnocení výsledků jsme usoudili, že se výsledky o mnoho neliší od předešlých let. Možná jsou méně optimistické, ale markantní změnu jsme nezaregistrovali. Výsledky našeho průzkumu jsou více podobné s prvním ročníkem projektu měření lidských práv než s ročníkem druhým. Domníváme se, že tento projekt je na dlouhodobější zkoumání a že 3 roky jsou na zkoumání málo. Doufáme, že i v příštím roce se tohoto výzkumu někdo ujme a že přinese příznivější výsledky. 2009 : I letos jsme rozdali 50 dotazníků. Snažili jsme se, aby se tyto dotazníky dostaly do každé věkové kategorie. Dotazníky tedy vyplňovali studenti, kterým bylo 12-19 let, ale i někteři zaměstnanci školy. Všech 50 dotazníků jsme vyhodnotili a většina výsledků se oproti minulým rokům zlepšila. Doufáme, že výsledky budou během dalších let lepší a lepší. 2010 : V tomto roce jsme rozdali 50 dotazníků, ale použitelných se vrátilo pouze 40. Výsledky jsme vyhodnotili zpracovali do grafů. Děkujeme všem, kteří nám vrátili vyplněné dotazníky. Výsledky jsou stále dost podobné minulým měřením. Někde se situace mírně zlepšila, ale jinde se zase zhoršila. Doufáme, že i v příštích letech se najdou lidé, kteří budou v této práci pokračovat a hlavně, že zde budou k vidění optimističtější výsledky než dosud. 2014: Letos jsme rozdaly 50 dotazníků mezi studenty a zaměstnance školy, vzorek je srovnatelný s předchozími průzkumy. Změny k lepšímu jsou v oblasti ochrany soukromí a osobního vlastnictví, ve vztahu k lidem z odlišných kulturních prostředí a v možnosti podílet se na rozhodování o činnosti školy. Lidé se ale cítí ve škole méně klidně a bezpečně, více pochybují o rovnosti přístupu, přibylo lidí lhostejných ke všemu a narostl počet těch, kteří jsou ze svých povinností unaveni.