Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Advertisements

Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozbor neuměleckého textu
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.19 Anotace: Prezentace je zaměřena na administrativní styl a útvar životopisu, vysvětluje jeho hlavní znaky a funkci. Obsahuje.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VYPRAVOVÁNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_08
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Elektronická učebnice - II
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
V Ě CNÁ LITERATURA Mgr. Michal Oblouk.  Odborná, vědecká  Literatura s převládající naučnou funkcí  Zařazuje se do ní: a)Literatura naučného typu (odborné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Přehled stylů, jejich hlavní znaky a druhotné (odvozené) styly
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Písemná práce z CJL.
Slohové postupy.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Administrativní funkční styl
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL Urči funkční styl Urči situaci a pravděpodobného adresáta textu Urči slohový postup Urči žánr, typ textu Urči jazykové prostředky Urči výstavbu vět i celého úryvku

Slohotvorní činitelé Objektivní Subjektivní Okolnosti vzniku jazykového projevu Podmínky, které ovlivňují výsledný text Objektivní Subjektivní

Objektivní slohotvorní činitelé Podmínky , které nejsou závislé na autorovi textu Funkce projevu Prostředí a situace Oficiálnost/neoficiálnost Kontakt s adresátem Formálnost/neformálnost Dialogičnost/monologičnost Psanost/mluvenost

Objektivní slohotvorní činitelé Projev psaný x mluvený Projev veřejný x …………… Projev připravený x …………… Projev monologický x …………….

Subjektivní slohotvorní činitelé Podmínky, které přímo souvisejí s osobou autora – každý autor má svůj individuální styl Vzdělání Věk Životní zkušenosti Zájmy Povaha Pohlaví Znalost tématu Kulturní rozhled

Funkční styl Prostě sdělovací Texty běžné, každodenní komunikace v rodině, s přáteli Administrativní Texty oblasti úřední, správní a zákona Odborný Texty vědeckého, naučného charakteru Publicistický Texty prezentované v masmédiích Umělecký Texty s estetickým, uměleckým zaměřením

Slohový postup způsob podání a zpracování určitého tématu (např. řazení a rozvádění jednotlivých podtémat, výběr jazykových prostředků). Pro zpracování téhož tématu lze volit různé slohové postupy. V konkrétních projevech se mohou střídat nebo prolínat různé slohové postupy (např. v odborném textu se střídá postup popisný, výkladový a vyprávěcí). Dělení Informační Popisný Vyprávěcí Výkladový Úvahový

Slohový postup prostě sdělovací považován za nejjednodušší fakta o tom, co se kdy a kde stalo, prostě konstatuje (nevysvětluje) uplatňuje se zejména ve funkčním stylu prostě sdělovacím (zpráva, dopis, oznámení), administrativním (žádost), publicistickém (zpráva, reklama)

Slohový postup vyprávěcí podává průběh jedinečného děje dějová linie od zápletky k vyvrcholení a rozuzlení děje úsilí o zajímavost, napětí, názornost, pestrost práce s dějovými prvky – zachování časové posloupnosti, retrospektiva… ve funkčním stylu prostě sdělovacím a uměleckém

Slohový postup popisný zachycuje znaky a rysy skutečnosti (věci, osoby, zvířete) často formou výčtu Postupuje se zřetelem k částem a celku, v souvislostem Zachycuje také popis činnosti charakteristika –vystihuje vnitřní znaky osoby výčtem jejích vlastností (charakteristika přímá) nebo příkladem jednání (nepřímá) Využívá se ve všech funkčních stylech

Slohový postup výkladový Vysvětlují se předměty nebo děje zdůvodňuje se podstata jevu i vnitřní vztahy jednotlivých částí celku tímto postupem vysvětlujeme nejenom jeho vnější znaky,ale i vnitřní souvislosti Vysvětlujeme souvislosti mezi nimi a příčinné jevy.

Slohový postup úvahový vyjadřujeme vlastní názory na problém využíváme srovnání, hodnocení, vlastní zkušenost Snažíme se z daných faktů vyvodit logické závěry Ty mohou být ovlivněny našimi city a postoji.

Slohový útvar Např. Vypravování Úvaha Popis Charakteristika Popis pracovního postupu Motivační dopis Článek Fejeton

Jazykové prostředky Spisovný jazyk Nespisovný jazyk Odborné názvy – termíny Poetismy Nepřímá pojmenování Hovorová čeština Nespisovný jazyk Obecná čeština Nářečí Slang Argot Profesní mluva

Funkční styl prostě sdělovací Texty běžné, každodenní komunikace v rodině, s přáteli MAJÍ SDĚLOVAT BĚŽNÉ ZÁLEŽITOSTI VŠEDNÍHO DNE ROZHOVOR, DISKUSE, DOPIS, STRUČNÝ POPIS, STRUČNÉ VYPRÁVĚNÍ, TELEFONÁT… SPISOVNÝ, HOVOROVÝ I NESPISOVNÝ JAZYK, SLANG, NÁŘEČÍ, OBECNÁ ČEŠTINA

FUNKČNÍ STYL ODBORNÝ ČISTĚ ODBORNÝ POPULÁRNĚ NAUČNÝ Texty vědeckého, naučného charakteru INFORMOVAT O ODBORNÝCH PROBLÉMECH A TÉMATECH, VZDĚLÁVAT, POSKYTNOUT POUČENÍ VÝKLAD, REFERÁT, PŘEDNÁŠKA, ÚVAHA, ODBORNÝ POPIS, NÁVOD A PRACOVNÍ POSTUP SPISOVNÝ JAZYK , ODBORNÉ NÁZVY=TERMÍNY, MOŽNÉ POUŽÍTÍ VÝRAZŮ SLANGU, PŘEJATÁ SLOVA A ODBORNÉ TERMÍNY

FUNKČNÍ STYL PUBLICISTICKÝ Texty prezentované v masmédiích INFORMOVAT O AKTUÁLNÍCH UDÁLOSTECH A OVLIVŇOVAT ZPRÁVA, KOMENTÁŘ, INTERWIEV, REKLAMA, INZERÁT SPISOVNÝ JAZYK, MOŽNÝ JE I HOVOROVÝ, VYTVÁŘÍ NEOTŘELÉ OBRATY

FUNKČNÍ STYL ADMINISTRATIVNÍ Texty oblasti úřední, správní a zákona POSKYTOVAT TEXTY DŮLEŽITÉ PRO STÁTNÍ SPRÁVU, INFORMOVAT V OBLASTI ZÁKONA VYHLÁŠKA, ZÁKON, ÚŘEDNÍ DOPIS, ŽIVOTOPIS, OZNÁMENÍ, FORMULÁŘE SPISOVNÝ JAZYK SE SVOU VLASTNÍ TERMINOLOGIÍ

FUNKČNÍ STYL ŘEČNICKÝ Texty veřejných mluvených projevů SDĚLOVAT NÁZORY NA VEŘEJNOSTI A PŘESVĚDČOVAT O NIC PROJEV, PROSLOV Vysoce spisovný jazyk , možné použití nepřímých pojmenování,

FUNKČNÍ STYL UMĚLECKÝ Texty s uměleckým zaměřením TEXTY ESTETICKÉHO PŮSOBENÍ VŠECHNY Z ŽÁNRŮ LYRIKY, EPIKY A DRAMATU PRACUJE SE VŠÍM, CO JAZYK NABÍZÍ A CO ODPOVÍDÁ ZÁMĚRU AUTORA