Na co si dát pozor před odjezdem na dovolenou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPOTŘEBITEL A JEHO PRÁVNÍ OCHRANA
Advertisements

Výukově poznávací zájezd do Španělska
Smlouvy kupní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, předkupní právo, smlouva o dílo, mandátní smlouva Mgr. Petra Malaníková.
Síť evropských spotřebitelských center Nakupování přes internet v EU Tomáš Večl, Martin Rezek Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci.
 1990 – Demetrios Lambrou  Každoroční rozšiřování nabídky destinací  Více nových i stálých klientů  Silnější katalogy.
Služby letecké dopravy
Práva cestujících v dopravě v EU Tomáš Pezl FPR ZČU Plzeň 10/12/2013 AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE NA PODPORU.
Smlouvy uzavírané na dálku a mimo obchodní prostory
AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Poskytování asistence osobám se zdravotním postižením a osobám s omezenou schopností pohybu a orientace v letecké dopravě.
Jan Chroust Pavel Sleza
Daň z přidané hodnoty Nepřímá daň. Nepřímé daně jsou jednou z položek, které obecně přispívají do veřejných rozpočtů nejvýznamněji. EU harmonizuje sazby.
Jak podnikat v cestovním ruchu ?
CK – činnosti touroperátora
O co se jedná? Státu trvá 3 – 6 měsíce než DPH vrátí Často vrácení předchází finanční kontroly atd. Exportérům a firmám nárokujícím si velké odpočty DPH.
Akce 13 - dokumentace k převodním cenám
Spotřebitel a jeho práva
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Celostátní konference k základním cílům programu strany LEV 21 v Evropském parlamentu Ochrana spotřebitele a pracovního trhu agenda LEV 21 v Evropském.
Služby letecké dopravy
TRENDY A BUDOUCNOST FINANČNÍHO PORADENSTVÍ V EVROPĚ 9.ŘÍJEN 2013 Ing. Tomáš Síkora, MBA, výkonný ředitel VYBRANÉ DOPADY NOZ DO POJIŠŤOVNICTVÍ.
ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE
Automobil a daň z mezd Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně firemní motorové vozidlo k používání pro služební i soukromé účely, považuje se.
1 Ochrana spotřebitele v EU a činnost Evropských spotřebitelských center Ondřej Tichota Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci 9.
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
Přijímání a vyřizování reklamací
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO165 Název.
MARKETINGOVÝ MIX.
Cestovní kanceláře a agentury
MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 4 RNDr. Aleš Krejčí, CSc.
Práva spotřebitele.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Klára Hajošová, Michal Novák, David Kodálik
VY_32_INOVACE_CER_4 Ročník:3.,4. Vzdělávací obor:65-42-M/01 Hotelnictví Tematický okruh:Průvodcovství Téma:Povinnosti průvodce během zájezdu - řešení Jméno.
REKLAMACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
HOTOVOSTNÍ OPERACE Nákup a prodej. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_17.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_18.
Zaměstnání v sousední zemi a související právní předpisy EU David Chlupáček poradce EURES Úřad práce ČR Krajská pobočka v Jihlavě Jihlava
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP48 Název školy.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastObčanské právo Datum vytvoření
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Soukromé pojišťovnické právo (pojistné právo) Dana Šramková.
Právní úprava cestovního ruchu v ČR
Nákupy v e-shopech mimo ČR
Bezpečný nákup na internetu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pojištění odpovědnosti za škodu při výkonu povolání a zájmové činnosti
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kalkulace ceny zájezdu
Doprava a dopravní služby
Dopravní ceniny, tarify, slevy, letový řád
Trasování a sestavení programu zájezdu
Webové portály LDS/MDS
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Implementace KAP v Jihočeském kraji I
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

Na co si dát pozor před odjezdem na dovolenou Mgr. Tomáš Večl Evropské spotřebitelské centrum

Co je zájezd? Směrnice 90/314/EHS o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy, v ČR § 852a a násl. OZ balíček služeb nabízený za souhrnnou cenu, který zahrnuje alespoň dvě ze tří následujících součástí: doprava  ubytování  jiné služby cestovního ruchu, které nejsou doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část souboru služeb

Zájezd právo na jasné a srozumitelné informace o službách cestovního ruchu, které jsou součástí zájezdu  povinné pojištění CK proti úpadku  odpovědnost CK za nedodržení sjednané kvality služeb, byť by se jednalo o pochybení smluvních partnerů CK přísná pravidla pro možnost jednostranného zvýšení ceny zájezdu ze strany CK a právo spotřebitele odstoupit od smlouvy, pokud CK cenu zvýší povinnost poskytnout pomoc spotřebiteli v nesnázích v případě výskytu nenadálých událostí, např. přírodních pohrom

Zájezdy s německými CK Pokud nástup na zájezd není na území ČR, řídí se smlouva právem státu sídla CK Smlouvu není nutné fyzicky podepsat – online objednávka je zpravidla závazná již okamžikem jejího potvrzení CK. K platnosti smlouvy není nutné zaplacení. Reklamace služeb je třeba provést již na místě tak, aby CK měla možnost vady odstranit. Neúspěšná reklamace na místě je podmínkou pro nárok na slevu po skončení zájezdu. Reklamovat je nutné u zástupce CK (nikoliv např. na recepci hotelu). Po skončení zájezdu je možné reklamovat do 1 měsíce (v ČR 3 měsíce). Obvykle nestačí reklamovat u cestovní agentury Frankfurtská tabulka; Kemptenerská tabulka

Prodejní akce během zájezdů U některých CK přímo součást programu zájezdu Pozor na plánované návštěvy obchodů, továren apod. Nyní např. často koberce v Turecku Často agresivní obchodní praktiky, až mnohonásobně nadhodnocené zboží, zboží často neodpovídá popisovaným vlastnostem, padělky značkových výrobků Pokud je návštěva akce součástí programu zájezdu, musí být v kupní smlouvě upozornění na možnost spotřebitele od ní odstoupit do 7 dnů. Pokud chybí poučení, může spotřebitel odstoupit bez časového omezení. Omezená vymahatelnost práva při platbě předem Prodej timesharových produktů Často inzerováno např. jako dovolená na zkoušku zdarma apod.

Timeshare a přidružené produkty Smlouva o užívání budovy nebo její části na časový úsek – obvykle např. 1 – 2 vymezené týdny po dobu mnoha let Produkt je skutečně výhodný pro velmi omezený okruh uživatelů Velká část spotřebitelů smlouvu uzavírá kvůli agresivnímu marketingu Obvykle vysoká vstupní investice (řádově tisíce EUR) + každoroční udržovací poplatky Od timesharové smlouvy lze odstoupit bez uvedení důvodu ve lhůtě 14 dní od jejího uzavření Velmi přísná pravidla pro prodej a přeprodej timesharových produktů – přesto v řadě případů omezená vymahatelnost práva (společnosti se sídlem v daňových rájích, společnosti bez majetku apod.)

Práva cestujících Od března 2013 jednotná pravidla v celé EU pro všechny hlavní druhy dopravy Letecká doprava – nař. (ES) 261/2004, Montrealská úmluva Železniční doprava – nař. (ES) 1371/2007 Autobusová doprava – nař. (EU) 181/2011 Lodní doprava – nař. (EU) 1177/2010 Cílem je zajistit péči a přiměřené odškodnění v případě zrušení či dlouhého zpoždění spoje Mezi jednotlivými druhy dopravy jsou výrazné rozdíly co do rozsahu péče a výše odškodnění

Letecká doprava - rezervace letenky Při rezervaci letenky musí být od prvního kroku zobrazována konečná cena včetně tax a poplatků, které nejsou volitelné Volitelné poplatky (např. odbavené zavazadlo, rezervace konkrétního sedadla atd.) mohou být přidány v průběhu rezervace Na českém trhu je běžný poplatek za vystavení letenky u agentury – obvykle 490 Kč. U řady zahraničních prodejců letenek je možné vystavení letenky bez tohoto poplatku Pozor na výběr důvěryhodné cestovní agentury – opatrnost jako při jiných nákupech na internetu Při rezervaci přímo u dopravce lze často ušetřit + někdy snadnější komunikace při změně či stornu letenky

Letecká doprava - rezervace letenky Ověřte si ceny letenek ve více zdrojích – např. nezávislé srovnavače cen (př. matrix.itasoftware.com) Zjistěte si podmínky nabízeného tarifu – změna data, jména, storno Bezplatná změna či storno je obvykle možná jen u nejdražších tarifů Seznamte se z přepravními podmínkami dopravce Rozsah služeb se mezi dopravci výrazně liší Počet, rozměry a hmotnost příručních a odbavených zavazadel + poplatky za překročení Možnosti odbavení online a na letišti Hodnocení kvality leteckých dopravců (průzkum Skytrax) www.airlinequality.com Možnost zjištění obvyklé dochvilnosti letu – www.flightstats.com

Letecká doprava – práva cestujících Nař. 261/2004 se vztahuje na všechny odlety z EU (+EHP+CH) a lety do EU s evropskými dopravci Upraveno je zrušení letu, zpoždění, odepření nástupu na palubu a změna třídy Paušalizované standardizované odškodnění a péče Montrealská úmluva se vztahuje téměř na všechny lety (i mimoevropští dopravci) Odpovědnost za zranění a usmrcení cestujícího, zpoždění, ztrátu, poškození a zpoždění zavazadel Obvykle individualizované náhrady (cestující prokazuje výši škody) s určenými maximálními limity odpovědnosti dopravce

Letecká doprava – práva cestujících Právo na péči Přiměřené občerstvení, ubytování, přístup ke komunikačním prostředkům Při zrušení letu, zpoždění a odepření nástupu (i když dopravce událost nezavinil) Při zpoždění odstupňováno podle délky zpoždění a délky letu od 2 do 4 hodin Zpoždění Právo na péči při zpoždění od 2 – 4 hodin Právo na vrácení ceny letenky nebo přesměrování od 5 hodin Právo na finanční odškodnění 125 - 600€ od 3 hodin (na příletu), pokud není způsobeno mimořádnými okolnostmi

Letecká doprava – práva cestujících Zrušení letu Vždy právo na přesměrování nebo vrácení ceny letenky Právo na péči, pokud cestující zvolí přesměrování Pokud je oznámeno méně než 14 dnů před odletem, právo na finanční odškodnění 125 - 600€ Dopravce nevyplácí odškodnění, pokud je let zrušen z důvodu „mimořádných okolností“ (např. počasí či stávka) Odepření nástupu Právo na přesměrování či vrácení ceny letenky, finanční odškodnění a péči, pokud cestující pokračuje v cestě Neplatí v případě, kdy je nástup odepřen z důvodů na straně cestujícího- např. nedostatečné doklady pro cestu, chování cestujícího, zdravotní stav atd.

Síť Evropských spotřebitelských center Co je ECC-Net? Kde všude jsou ECC? Jak funguje v praxi ECC? Kdo a kdy se může obrátit na ECC-Net? Kolik to stojí?

Na co si dát pozor před odjezdem na dovolenou Děkuji za pozornost. www.evropskyspotrebitel.cz esc@coi.cz