Mgr. Jakub Král vedoucí oddělení zdravotnických prostředků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ohrožení a porušení všeobecného osobnostního práva
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
VYBRANÉ KOMPETENCE CELNÍCH ORGÁNŮ V OBLASTI CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ
[ 1 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv PADĚLKY A NELEGÁLNÍ LÉKY
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Kontrola dodržování podmínek prodeje tabákových výrobků
Správní právo Pojem správního práva.
Aktuální úkoly celní správy v oblasti práva duševního vlastnictví
Státní ústav pro kontrolu léčiv
10. Právní odpovědnost a její druhy
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
ZÁVADY V JAKOSTI LÉČIV © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
DOSTUPNOST LÉKŮ V ČR © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Nový občanský zákoník: Dopady na reklamu Ivan David
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Dozor nad úvěrovým trhem z pohledu České obchodní inspekce
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Kdo může kontrolovat dodržování zákona o reklamě RRTV (reklama a sponzoring) Státní ústav pro kontrolu léčiv (humánní léky) Ministerstvo zdravotnictví.
Kdo může kontrolovat dodržování zákona o reklamě RRTV (reklama a sponzoring) Státní ústav pro kontrolu léčiv (humánní léky) Ministerstvo zdravotnictví.
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu 11 MPO PROTI NEKALÝM PRAKTIKÁM PŘI PŘEDVÁDĚCÍCH AKCÍCH.
Osobní údaje při registraci domén Praha září 2007 Mgr. Martina Šnajderová, DiS. Úřad pro ochranu osobních údajů.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Správní právo trestní Ve veřejné správě se rozlišuje: soudní trestání
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1. Správní trestání a správní delikty
Obecně Lucia Madleňáková
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
2. Přednáška Lucia Madleňáková
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
2. Správní trestání a správní delikty
Alkohol v ČR MUDr. Ferdinand Polák, Ph.D. náměstek ministra pro zdravotní péči Ministerstvo zdravotnictví.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Zákon o regulaci reklamy JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. D&D Health s.r.o.
Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
Konference č. 1 Léčivé přípravky – Reklama zaměřená na odborníky Sponzoring - Setkávání odborníků Dr. Pavel Kovář Medical Director Pfizer spol. s r.o.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
[ 1 ] MUDr. Jana Mladá; Oddělení farmakovigilance Inspekce FV systému © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv.
Základy odpovědnosti za přestupky
Ing. Lenka Bombera Piskačová
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Sponzorování setkání odborníků na odborných akcích
Správní trestání Bc. Tomáš Marek CŘ Plzeň.
Máme se bát biosimilars?
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
INFORMACE O LÉCÍCH A PROPAGACE LÉKŮ
GDPR a budoucí redakční praxe
Obecná bezpečnost vybraných druhů potravin
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Transkript prezentace:

Současná právní úprava a judikatura v oblasti reklamy na léčivé přípravky Mgr. Jakub Král vedoucí oddělení zdravotnických prostředků Právní regulace reklamy na léčiva 29. listopadu 2011, Praha 1

Právní regulace reklamy na léčiva Osnova prezentace Právní úprava Co je léčivý přípravek? Co je reklama? Obecná regulace reklamy Reklama na humánní léčivé přípravky Interpretační úskalí a judikatura

Právní regulace reklamy na léčiva Právní úprava EU: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/83/ES, o kodexu Společenství týkající se humánních léčivých přípravků (dále jen „Směrnice“)

Právní regulace reklamy na léčiva Právní úprava ČR: Zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o léčivech“) Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o regulaci reklamy“) Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně spotřebitele“) Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „obchodní zákoník“)

Právní regulace reklamy na léčiva Právní úprava Pokyn Státního ústavu pro kontrolu léčiv (dále jen „SÚKL“) : UST-27 verze 3 Regulace reklamy na humánní léčivé přípravky a lidské tkáně a buňky (dále jen „Pokyn“) Pokyn vysvětluje pojmy a vyjadřuje postoj SÚKL k reklamě na LP, jako jsou inzeráty a komerční zobrazení v periodickém tisku a masových médiích, k tištěné reklamě, venkovní reklamě, k reklamě v místě prodeje, výdeje nebo konzultace, dále k reklamním materiálům na datových nosičích, k reklamním materiálům uveřejněným na internetu nebo rozesílaným poštou, včetně elektronické. V pokynu také SÚKL vyjadřuje svůj postoj k tiskovým konferencím, k činnosti obchodních zástupců a neintervenčním poregistračním studiím.

Právní regulace reklamy na léčiva Léčivý přípravek § 2 zákona o léčivech Humánním léčivým přípravkem se rozumí látka nebo kombinace látek prezentovaná s tím, že má léčebné nebo preventivní vlastnosti v případě onemocnění lidí, nebo látka nebo kombinace látek, kterou lze použít u lidí nebo podat lidem, a to buď za účelem obnovy, úpravy či ovlivnění fyziologických funkcí prostřednictvím farmakologického, imunologického nebo metabolického účinku, nebo za účelem stanovení lékařské diagnózy

Právní regulace reklamy na léčiva Reklama § 1 odst. 2 zákona o regulaci reklamy Reklamou se rozumí oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky, pokud není dále stanoveno jinak

Právní regulace reklamy na léčiva Obecná regulace reklamy § 2 zákona o regulaci reklamy (1) Zakazuje se reklama zboží, jejichž prodej, poskytování nebo šíření je v rozporu s právními předpisy, reklama založená na podprahovém vnímání, reklama, která je nekalou obchodní praktikou podle zvláštního právního předpisu, reklama skrytá (u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu), šíření nevyžádané reklamy, reklama šířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu jiným způsobem než prostřednictvím reklamního nebo propagačního zařízení zřízeného podle zvláštního právního předpisu.

Právní regulace reklamy na léčiva Obecná regulace reklamy § 2 zákona o regulaci reklamy (2) Srovnávací reklama je přípustná za podmínek stanovených tímto zákonem a zvláštním právním předpisem. (3) Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění, politické přesvědčení, ohrožovat nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu. (4) Reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí. (5) Reklama šířená společně s jiným sdělením musí být zřetelně rozlišitelná a vhodným způsobem oddělena od ostatního sdělení.

Právní regulace reklamy na léčiva Reklama na humánní léčivé přípravky § 5 zákona o regulaci reklamy Za reklamu se považují všechny informace, přesvědčování nebo pobídky určené k podpoře předepisování, dodávání, prodeje, výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků. Obecné podmínky: předmětem reklamy mohou být jen registrované léčivé přípravky, jakékoliv informace obsažené v reklamním sdělení musí být v souladu se souhrnem údajů o přípravku, reklama musí podporovat racionální používání léčivého přípravku, a to jeho objektivním představením bez přehánění jeho vlastností

Právní regulace reklamy na léčiva Registrace léčivého přípravku zvláštní postup upravený zákonem o léčivech, který je nezbytný pro uvedení konkrétního léčivého přípravku na trh v průběhu registrace, kterou provádí SÚKL, dochází k prověření, zda daný výrobek dosahuje požadovaných kritérií (např. bezpečnost, klinická účinnost, apod.), aby mohl být bezpečně uváděn na trh

Právní regulace reklamy na léčiva Souhrn údajů o přípravku (Summary of Product Characteristics - SPC) písemné shrnutí informací o léčivém přípravku, které je součástí rozhodnutí o registraci léčivého přípravku a obsahuje informace podstatné pro jeho správné používání. Obsahové požadavky na tento dokument jsou obecně stanoveny ve Směrnici. Souhrn údajů o přípravku musí obsahovat zejména složení léčivého přípravku, jeho sílu a formu, dávkování, popis možných nežádoucích účinků a četnost jejich výskytu, klinicky významné interakce, jeho farmakologické vlastnosti apod.

Právní regulace reklamy na léčiva Reklama zaměřená na širokou veřejnost § 5a zákona o regulaci reklamy omezení jen na léčivé přípravky, které nejsou vázány na lékařský předpis, resp. takové, které jsou podle svého složení a účelu uzpůsobeny a koncipovány tak, že mohou být použity bez stanovení diagnózy, předpisu nebo léčení lékařem, popřípadě na radu lékárníka nesmí být široké veřejnosti prezentovány humánní léčivé přípravky, které obsahují omamné a psychotropní látky je zakázáno poskytovat v rámci reklamní kampaně vzorky prezentovaných přípravků

Právní regulace reklamy na léčiva Reklama zaměřená na širokou veřejnost § 5a zákona o regulaci reklamy musí být zřejmé, že se jedná o humánní léčivý přípravek nezbytnou složkou jsou informace potřebné pro jeho správné použití a zřetelná (čitelná) výzva k pečlivému prostudování příbalové informace Podmínky negativní povahy: ustanovení § 5a odst. 7 zákona o regulaci reklamy např. reklama nesmí vyvolávat dojem, že porada s lékařem, lékařský zákrok či léčba nejsou potřebné, nesmí naznačovat, že účinky přípravku jsou zaručené, že nejsou spojeny s nežádoucími účinky, že používáním přípravku se zlepší zdraví toho, kdo jej užívá, nebo že jeho nepoužitím se zdraví zhorší, nesmí naznačovat, že přípravek je potravinou, kosmetikou nebo jiným spotřebním zbožím, apod. 14 14

Právní regulace reklamy na léčiva Reklama zaměřená na odborníky § 5b zákona o regulaci reklamy odborníci (§ 2a zákona) - osoby oprávněné předepisovat nebo vydávat léčivé přípravky anebo poskytovat zdravotní péči může být šířena jen prostřednictvím komunikačních prostředků určených převážně pro tyto odborníky (například odborných neperiodických publikací, odborného periodického tisku, odborných audiovizuálních pořadů) reklama musí obsahovat přesné, aktuální, prokazatelné, úplné a řádně citované údaje umožňující odborníkům vytvořit si vlastní názor o terapeutické hodnotě léčivého přípravku základní informace dle schváleného SPC informaci o způsobu výdeje léčivého přípravku informaci o způsobu hrazení z veřejného zdravotního pojištění 15 15

Právní regulace reklamy na léčiva Reklama zaměřená na odborníky § 5b zákona o regulaci reklamy Reklama na humánní léčivé přípravky zaměřená na odborníky musí vždy splňovat výše uvedené obecné i zvláštní podmínky KUMULATIVNĚ 16 16

Právní regulace reklamy na léčiva Sankce § 7 an. zákona o regulaci reklamy Dozor nad dodržováním zákona vykonává SÚKL přestupky fyzických osob jiné správní delikty fyzických osob – podnikatelů a právnických osob § 7c zákona – zvláštní opatření: Orgán dozoru má oprávnění nařídit odstranění nebo ukončení reklamy, která je v rozporu se zákonem, a určit k tomu přiměřenou lhůtu. Může zakázat nepřípustnou srovnávací reklamu nebo reklamu, která je nekalou obchodní praktikou. Dále může pozastavit zahájení šíření nepovolené srovnávací reklamy nebo reklamy, která je nekalou obchodní praktikou. Pro takový postup se nevyžaduje vznik skutečné ztráty či jiné újmy způsobené takovou reklamou, ani zavinění zadavatele reklamy. 17 17

Právní regulace reklamy na léčiva Sankce „Posuzování okolností: rozsah šíření reklamy (množství a doba), způsob šíření reklamy (masivní letáková kampaň či okrajové informování), indikace propagovaných léčivých přípravků (možné ohrožení většího počtu osob, popř. množný závažnější dopad na veřejné zdraví), adekvátně vymezené možné negativní dopady na veřejné zdraví (úzce souvisí s předchozím bodem), povaha pochybení (tedy jaká povinnost byla porušena, resp. k ochraně jak významného chráněného zájmu konkrétní skutková podstata směřuje), předchozí deliktní jednání účastníka, popř. předchozí potrestání“ Použitý zdroj: VALUŠ, Antonín. Jaké jsou současné limity regulace reklamy v oblasti léčiv. Právní rádce. 2011, roč. 19, č. 11, s. 17. ISSN 1210-4817. 18 18

Právní regulace reklamy na léčiva Interpretační úskalí a judikatura prokázání reklamního účelu Rozsudek ESD ze dne 5. 5. 2011, ve věci MSD Sharp & Dohme GmbH v. Merckle GmbH, č. C-316/09: „… je sice nesporné, že výrobce uvedeného léčivého přípravku má hospodářský zájem na uvedení svého výrobku na trh, avšak okolnost, že toto šíření informací provádí samotný uvedený výrobce, nemůže jako taková umožnit závěr, že jeho cílem je propagační účel. Aby taková okolnost mohla představovat rozhodující indicii o tom, že je třeba uvedené šíření kvalifikovat jako reklamu, je kromě toho třeba, aby z jednání, podnětů a postupů tohoto výrobce vyplýval jeho úmysl podpořit takovým šířením předepisování, výdej, prodej nebo spotřebu léčivých přípravků.“ 19 19

Právní regulace reklamy na léčiva Interpretační úskalí a judikatura Rozsudek ESD ze dne 2. 4. 2009, ve věci Anklagemyndigheden v. Fred Damgaard, č. C-421/07: „… šíření informací týkajících se léčivého přípravku, zejména jeho léčebných nebo preventivních účinků, třetí osobou může být považováno za reklamu ve smyslu tohoto článku i tehdy, jestliže tato třetí osoba jedná z vlastního podnětu a právně a fakticky zcela nezávisle na výrobci nebo prodejci takového léčivého přípravku.“ 20 20

Právní regulace reklamy na léčiva Interpretační úskalí a judikatura soulad reklamy a SPC Rozsudek ESD ze dne 5. 5. 2011, ve věci Novo Nordisk v. Ravimiamet, č. C-249/09: „... zákonodárce Unie v čl. 87 odst. 2 směrnice 2001/83 nestanovil, že by všechny prvky reklamy na léčivý přípravek musely být totožné s údaji obsaženými v souhrnu údajů o tomto léčivém přípravku. Toto ustanovení pouze požaduje, aby tyto prvky byly s tímto souhrnem v souladu … čl. 87 odst. 2 směrnice 2001/83 musí být vykládán v tom smyslu, že zakazuje, aby v reklamě na léčivý přípravek určené osobám způsobilým jej předepisovat nebo vydávat byla zveřejňována tvrzení, která jsou v rozporu se souhrnem údajů o přípravku, ale nepožaduje, aby všechna tvrzení uvedená v této reklamě byla obsažena v uvedeném souhrnu nebo aby z něj byla dovoditelná.“ 21 21

Právní regulace reklamy na léčiva Interpretační úskalí a judikatura riziko záměny u reklamy zaměřené na širokou veřejnost Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 8. 2008, č. j. 7 As 16/2008-80: „Doplněk stravy je v souladu s platnou právní úpravou potravinou, a proto nelze akceptovat reklamní sdělení, které tuto potravinu způsobem prezentace a charakteristikou přiblíží léčivům, až dokonce vyvolá dojem, že se v podstatě jedná o léčivo. Zadavatel reklamy je samozřejmě oprávněn uvádět pravdivé informace ohledně vlastností nabízeného doplňku stravy, avšak je zároveň především povinen spotřebitele zřetelně a jasně informovat o tom, že jde pouze o doplněk stravy, a nikoliv o léčivo, které by v případě onemocnění močových cest mělo léčivý účinek.“ 22 22

Právní regulace reklamy na léčiva Interpretační úskalí a judikatura rozsah pojmu odborník otázka, zda je odborníkem pro účely daného předpisu pouze fyzická osoba či rovněž osoba právnická SÚKL i Ministerstvo zdravotnictví ČR ve své rozhodovací praxi připouští, aby povahu odborníka měla i právnická osoba či fyzická osoba podnikatel (typicky lékárna či její provozovatel) v současné době předmětem soudního řízení vedeného u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 11 Ad 17/2011 (Walmark, a.s. vs. Ministerstvo zdravotnictví ČR) 23 23

Právní regulace reklamy na léčiva Interpretační úskalí a judikatura postihování deliktů Rozsudek Nejvyššího správního soud ze dne 31. 5. 2007, č. j. 8 As 17/2007: „… aby mohlo být určitě protiprávní jednání kvalifikováno jako správní delikt, musí být kromě formálních znaků deliktního jednání naplněna i materiální stránka deliktu, a jednání musí vykazovat určitou míru společenské nebezpečnosti ve vztahu k porušené povinnosti, stanovené zákonem na ochranu odpovídajících hodnot. Na těchto závěrech nemůže ničeho změnit skutečnost, že zákony upravující správní delikty stricto sensu materiální stránku deliktu neupravují (na rozdíl od právní úpravy trestných činů a přestupků). Materiální stránka protiprávního jednání se tak i v případě správních deliktů musí projevit nejen při stanovení výše sankce, ale již při posuzování trestnosti právně závadného jednání.“ 24 24

Právní regulace reklamy na léčiva Interpretační úskalí a judikatura Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2011, č. j. 8 As 44/2010 – 70: „… při naplnění všech formálních znaků správního deliktu bude jednání pachatele současně zpravidla vykazovat i takový stupeň společenské nebezpečnosti, že bude naplněn i materiální znak správního deliktu. Neplatí to však vždy naopak, tzn., že jakékoli jednání, byť by i u něj nebyla shledána společenská nebezpečnost, bude správním deliktem jenom proto, že byly současně naplněny formální znaky skutkové podstaty správního deliktu. Právě v případech, kdy konkrétní okolnosti věci nasvědčují tomu, že jednání právnické osoby by případně nemuselo být pro společnost nebezpečné, je třeba se na konkrétní okolnosti případu zaměřit a podrobně zdůvodnit, zda byl naplněn i materiální znak skutkové podstaty.“ 25 25

Právní regulace reklamy na léčiva Interpretační úskalí a judikatura odůvodnění výše pokuty Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 5. 6. 2007, č.j. 8 Ca 37/2006-47: „Výčet kritérií pro stanovení výše pokuty v citované normě (zákon o regulaci reklamy) je demonstrativní, pročež není vyloučeno, aby správní orgán přihlédl i k dalším hlediskům; vždy však musí vyhodnotit ta, která zákon výslovně stanoví. Takové hodnocení pak musí splňovat podmínku srozumitelnosti a přezkoumatelnosti, což znamená, že správní orgán musí uvést, jaké zjištěné skutečnosti pod jednotlivá kritéria podřadil a jak je vyhodnotil.“ 26 26

Právní regulace reklamy na léčiva Interpretační úskalí a judikatura Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 4. 2007, č. j. 6 As 25/2006-78: „Pro správní úvahu o výši pokuty za spáchaný správní delikt pak kritéria vyjádřená explicitně v zákoně o regulaci reklamy znamenají požadavek vyrovnat se konkrétně s intenzitou, s jakou byly naplněny znaky skutkové podstaty správního deliktu. V projednávané věci... je objektem deliktu vztah či zájem na určitých hodnotách, jejichž ohrožení nebo poruchu je nezbytné postihovat správním trestem, konkrétně zájem na nešíření zakázané reklamy, ochranu zdraví, ochranu adresátů reklamy před informacemi, jež jsou způsobilé je uvést v omyl. Objektivní stránka deliktu spočívá v jednání jako projevu vůle delikventa navenek, následku a příčinném vztahu. Následkem je pak změna objektu, pokud se projevuje jako jeho porucha nebo ohrožení; následkem deliktů kladených stěžovateli za vinu tedy musela být porucha nebo ohrožení ochrany zdraví, ochrany adresátů reklamy před nežádoucími praktikami jejích zadavatele. Způsob jednání leží v projednávané věci mimo znaky skutkové podstaty, leč jako kritérium pro individualizaci trestu je zákonem předepsán.“ 27 27

Právní regulace reklamy na léčiva Doporučené zdroje VALUŠ, Antonín. Jaké jsou současné limity regulace reklamy v oblasti léčiv. Právní rádce. 2011, roč. 19, č. 11, s. 17. ISSN 1210-4817. Rozsudek ESD ze dne 2. 4. 2009, ve věci Anklagemyndigheden v. Fred Damgaard, č. C-421/07. Rozsudek ESD ze dne 5. 5. 2011, ve věci MSD Sharp & Dohme GmbH v. Merckle GmbH, č. C-316/09. Rozsudek ESD ze dne 5. 5. 2011, ve věci Novo Nordisk v. Ravimiamet, č. C-249/09. Rozsudek NSS ze dne 25. 9. 2008, č.j. 7 As 48/2008 – 72. 28 28

Právní regulace reklamy na léčiva Děkuji za pozornost Mgr. Jakub Král vedoucí oddělení zdravotnických prostředků Ministerstvo zdravotnictví ČR tel.: +420 224 972 359 e-mail: jakub.kral@mzcr.cz