Větrné elektrárny a vliv na zdraví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

zpracoval Mgr. Radomír Rais
Zvukové jevy-akustika
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Transparentní akustická ochrana SGG Stadip Silence
Zvládání zátěží v krizových situacích
Infrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Veličiny pro hodnocení zvuku
VLASTNOSTI ZVUKU.
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
VLIV HLUKU NA ZDRAVÍ Tomáš Baďura ARI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
NRL pro měření a posuzování hluku v komunálním prostředí
Psychické stavy.
Klinická propedeutika
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Ultrazvuk Zdenka Suchánková 2.u.
Návykové látky, závislosti
Spánek Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
V jejich těle probíhá fotosyntéza V jejich těle probíhá fotosyntéza Existovali již před 3,5 miliardami let Existovali již před 3,5 miliardami let Obsahují.
Akustika 4 (Hlasitost).
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Zařazení prací podle rozhodujících faktorů
Fyzikální aspekty zátěží životního prostředí
ZDRAVOTNÍ POŠKOZENÍ Z HLUKU
Vliv hudby na mozek Michal KOROL.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Choroby a onemocnění srdce.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Audio Josefína Čadská 4.A.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Hluk a jeho vliv na sluch
POSUZOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ ZPŮSOBILOSTI K PRÁCI V RIZIKU VIBRACÍ
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Obnovitelné zdroje energie, jsou zdroje, které mají schopnost se částečně nebo úplně obnovovat.(samy nebo za pomoci člověka)
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Fyziologie slyšení Fyzikální podstata hluku Zvuk mechanické kmitání pružného prostředí Hz (Hertz): počet kmitů za sekundu Frekvenční.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
Problematika hluku z pohledu audiologie
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Stres a jeho zvládání.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Vibrace a hluk
Zvukové jevy.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Transkript prezentace:

Větrné elektrárny a vliv na zdraví

účinky na lidský organismus Fyzikální faktory stroboskopický jev - při pohybu lopatek přes světlou oblohu nebo slunce vzniká blikání, které je vnímáno i když se člověk do slunce přímo nedívá (podobně jako při jízdě autem, když slunce problikává stromořadím)

Co je zvuk? Mechanické vlnění v pružném prostoru

co je tón a co je zvuk? zvuk je směs různě vysokých tónů Tón je zvuk, o stejné frekvenci kmitů, která udává jeho výšku zvuk je směs různě vysokých tónů Komorní A 440 HZ, to je 440 kmitů za sec.

Čím je zvuk charakterizován? frekvencí (kmitočtem), udávaným v Hz (počet kmitů za sec.) frekvenční spektrum zvuku je různě široké, někdy je jeho součástí tzv. tónová složka (některá frekvence dosahuje výraznější intenzity), což se projeví jako pískání, syčení apod. Intenzitou, vyjadřovanou v dB Délkou expozice Hluk je nechtěný zvuk, který ruší, obtěžuje, nebo má dokonce škodlivé účinky

Co slyšíme?

Alarmující funkce sluchového orgánu sluchové podněty jsou biologicky účinnější než zrakové většinu výstražných podnětů z prostředí člověk přijímá sluchem organismus nemá žádnou možnost fyziologicky vyřadit sluch z činnosti nemáme „ušní víčka=> CNS zpracovává všechny zvukové podněty

Alarmující funkce sluchového orgánu alarmující hluk, který známe z denního života (např. hluk přibližujícího se auta, houkání sanitky), je i během spánku identifikován jako nebezpečný podvědomě dochází k aktivaci stresové reakce Přes vegetativní nervový systém adrenalin a noradrenalin negativní ovlivnění zdravotního stavu vlivem nadměrného hluku se projeví kumulací mnoha negativních faktorů až za delší dobu

Negativní účinky hluku Specifické, s účinkem na sluchový orgán -akutní: akustické trauma, přechodné nebo nebo trvalé poškození sluchu (85-90dB a více) -chronické: trvalé poškození sluchu zhoršené slyšení - ruší vzájemnou hlasovou komunikaci - vede ke slovním nedorozuměním - může vést i k problémům v mezilidských vztazích - vede k poruchám koncentrace

snížení výkonnosti, paměti a pozornosti civilizační choroby Nespecifické-mimosluchové, systémové s účinkem na různé funkce organizmu Vyvolávají stres a tomu odpovídající obranu organismu: zrychlení tepové frekvence zvýšení krevního tlaku stažení periferních cév zvýšení hladiny adrenalinu vliv na psychiku - únava, - deprese, - rozmrzelost, - agresivita, - neochota snížení výkonnosti, paměti a pozornosti civilizační choroby

Civilizační choroby Jak vnímáme hluk? 10% velmi vnímaví 10% nadměrně tolerantní Civilizační choroby fixováním akutních účinků a trvalého stresu vznik hypertenze onemocnění srdce a cév snížení imunitních schopností organismu diabetes žaludeční vředy a další

infrazvuk Mechanické vlnění, které se šíří od zdroje podobně jako slyšitelný zvuk Má tak nízkou frekvenci (méně než 16 Hz), že jej náš sluchový orgán nemůže registrovat, rezonuje však s různými orgány v těle Má dlouhé vlny (až 10m) a šíří se do vzdálenosti 2-3 km, přičemž snadno prostupuje stavebními konstrukcemi Dlouhodobě - vznik onemocnění Všechny účinky infrazvuku neznáme, studie ve světě neprokazují jednoznačný a výlučný vliv infrazvuku z VE na jednotlivá onemocnění, ale zároveň jej nevylučují. Infrazvuk sice měřit umíme, ale v ČR nejsou zatím legislativně stanovené limity Měl by zde být uplatňován tzv. princip předběžné opatrnosti – např. dodržením určité minimální vzdálenosti od obydlí (počítat raději s horší variantou a pokud se nepotvrdí, tím lépe)

Účinky infrazvuku Vnímaví lidé infrazvuk pociťují jako tiché dunění, tlak v hlavě nebo napětí někteří mohou mít potíže při usínáni, nespavost, zkrácení délky spánku, zhoršení kvality spánku, poruchy spánku dechové potíže, bušení srdce, psychické problémy, rozladěnost pocity únavy

Účinky hluku na lidský organismus Obecně lze přijmout Lehmannovo schéma účinků –ohrožené systémy: LA > 30 dB nervový systém, psychiku LA > 60 dB pro vegetativní systém LA > 90 dB pro sluchový orgán LA > 120 dB poškození buněk a tkání

Předpisy, limity Samostatná hluková studie Dokumentace EIA Hodnocení zdravotních rizik Nařízení vlády 148/2006 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací 40 dB pro noční dobu 50 dB pro denní dobu

Pro toto sdělení byly využity, rešerše a další souhrnné informace SZÚ, včetně odborné literatury (obor medicina, fyzika) -------------------------------------------------------------------------------------------------- Děkuji za pozornost