Alternativní pohonné látky Auta na vodík!!! zpracoval Honza Brandejs
Charakteristika vodíku Plynný, bezbarevný, ve vodě nerozpustný biogenní prvek. Objeven r Název vznikl složením "hydór" (voda) a "gennaó" (tvořím) jako hydrogenium, což znamená z vody stvořený. Název vznikl složením "hydór" (voda) a "gennaó" (tvořím) jako hydrogenium, což znamená z vody stvořený. Vodík je nejlehčí plyn, 14-krát lehčí než vzduch, s kterým vytváří třaskavý plyn. Zapálený shorí na vodu plamenem, jehož teplota dosahuje až 1900°C. Vodík má ze všch plynů nejmenší tepelnou vodivost, nejmenší vnitřní tření a tedy i největší difúzní schopnost. model atomu vodíku -
Vodík – alternativní zdroj Vodík je na rozdíl od fosilních paliv k dispozici v téměř neomezeném množství. Jeho získavaní je možné z biomas, pomocí sluneční energie, vodní energie a dalšími způsoby. Spalováním vodíku, nebo jeho použitím v palivových článcích vzniká jako odpad čistá vodní pára – žádné CO2 a škodlivé plyny. Výrobci automobilů vidí vodík jako palivo budoucnosti, které jednou zbaví lidstvo závislosti na ropě. Vědci se stále snaží vymýšlet nová a lepší řešení pro využití palivových článků v automobilech, jeho bezpečné uskladnění a levnou výrobu.
Elektrolýza nejčistčí způsob výroby vodíku
Výroba vodíku v budouctnosti V budoucnosti bude možné pro výrobu vodíku použít elektřinu z obnovitelných zdrojů, nebo jaderných elektráren, které nebudou produkovat jaderný odpad. Vody je na světě dost. Elektrolýzou se bez jakýchkoliv skleníkových plynů vyrobí vodík. V palivových článcích nevznikne nic než vodní pára.
Fuel cell - palivový článek
Výhody a nevýhody vodíkových pohonů VýhodyNevýhody Bez škodlivých emisí Velmi reaktivní prvek Žádný hluk Požadavek čistého vodíku Vysoká teplota samovznícení oproti benzinu Vysoké investiční náklady Vysoká termodynamická účinnost Drahé materiály (Pt) Nemusí se nabíjet Nízká hustota uskladnění energie
BMW na tekutý vodík Použitie vodíka ako paliva pre spaľovacie motory doteraz limitovali praktické požiadavky na auto nezlúčiteľné s technikou vodíkového pohonu. Z rôznych alternatív sa BMW napokon rozhodlo pre pohon tekutým vodíkom, ktorý poskytuje až o 75 percent väčšie energetické rezervy, než vodík v plynnom stave, stlačený na 700 barov. Výhodou tekutého vodíka je citeľne väčší dojazd (200 km). Ďalších 500 km dojazdu pridáva pohon na benzín aby bolo možné BMW Hydrogen 7 bez problémov použiť aj v prípade, že v blízkosti nie je vodíková čerpacia stanica.
Čerpacie stanice Izolovaná nádrž dokáže veľmi dlho udržať kvapalný vodík pri teplote °C. Pre uskladnenie vodíka pri teplote -250 ° C sú dôležité tepelnoizolačné vlastnosti nádrže. Ak by ste do nej naliali vriacu kávu, trvalo by až 80 dní, kým by sa ochladila na teplotu, pri ktorej by sa už dala piť.
Konstrukce auta na vodík
Autíčko na vodík Istá šanghajská spoločnosť začala predávať malé, vodíkom poháňané autíčko s vlastnou, miniatúrnou čerpacou stanicou na solárny pohon. Autíčko H-Racer a jeho čerpacia stanica tieto problémy riešia vo veľmi malej mierke. Palivo sprostredkuje malá čerpacia stanica vo veľkosti budíka. Nízkym napätím generovaným solárnymi článkami extrahuje z vody vodík.
- autíčko čerpacia stanica autíčka -
Konec Děkuji za pozornost