PRÁCE JAKO FYZIKÁLNÍ POJEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednoduché stroje Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková
Advertisements

ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Mechanická práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ….
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Výkon elektrického proudu
SLOŽITĚJŠÍ ELEKTRICKÉ SKUTEČNOSTI
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem září 2011
MECHANICKÁ PRÁCE A ENERGIE
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Práce při zvedání tělesa kladkami
Mechanická práce a energie
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
8. ročník Práce, výkon, energie Téma: Výkon.
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
Vztah mezi výkonem, prací a časem
5. Práce, energie, výkon.
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.36 Téma: Výkon Číslo.
Mechanická práce a energie
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
VOLNÁ KLADKA. KLADKOSTROJ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
JEDNODUCHÉ STROJE.
Měření síly Všechna tělesa jsou přitahována k Zemi gravitační silou.
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Něco o jednoduchých strojích
VÝKON.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Jednoduché stroje Kladka, Pevná a volná kladka,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Gravitační síla a hmotnost tělesa
Energie LC.
23.1 Mechanická energie a její přeměny
3. Mechanická energie a práce
Gravitace (gravitační síla, tíhová síla)
Elektrické jevy III. Elektrická práce, výkon, účinnost
Mechanická práce, výkon a energie
Mechanická práce Ludmila Ciglerová.
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F8-003 Předmět FYZIKA 8.ROČNÍK.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Práce ve fyzikálním slova smyslu
MECHANICKÁPRÁCE.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

PRÁCE JAKO FYZIKÁLNÍ POJEM PRÁCE A VÝKON PRÁCE JAKO FYZIKÁLNÍ POJEM

OPAKOVÁNÍ SÍLA SÍLA JE FYZIKÁLNÍ VELIČINA, KTERÁ SE ZNAČÍ F A JEJÍ ZÁKLADNÍ JEDNOTKOU JE 1N DĚLENÍ SIL: 1) SÍLY PŮSOBÍCÍ NA DÁLKU PŘ: MAGNETICKÁ, GRAVITAČNÍ, … 2) SÍLY PŮSOBÍCÍ NA DOTEK PŘ: TŘECÍ, TAHOVÁ, TLAKOVÁ, …

TÍHOVÁ(GRAVITAČNÍ) SÍLA GRAVITAČNÍ SILOU NA SEBE PŮSOBÍ KAŽDÁ 2 HMOTNÁ TĚLESA VELIKOST ZÁVISÍ NA: HMOTNOST TĚLES VZDÁLENOST TĚLES PRO NÁS JE VÝZNAMNÁ AŽ GRAVITAČNÍ SÍLA ZPŮSOBENÁ PŮSOBENÍM NAŠÍ DOMOVSKÉ PLANETY - ZEMĚ

PŘÍKLADY VYUŽÍVÁME VZORCE: Fg = m.g , kde g = 10 N/kg Př: Jakou hmotnost má kočička, působí-li na ni gravitační síla o velikosti 0,025 kN? Př: Jak veliká gravitační síla působí na člověka o hmotnosti 70 kg, má-li na sobě oblečení o hmotnosti 1500 g a v kapse má klíče o hmotnosti 350 g?

PRÁCE JE JISTĚ VELIKÝ ROZDÍL, JESTLI UŽIJEME POJEM PRÁCE DOMA NEBO NA FYZICE TO CO JE PRO NÁS PRÁCE V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ JEŠTĚ PRO NÁS NEMUSÍ BÝT PRÁCE VE FYZIKÁLNÍM SMYSLU A NAOPAK CO JE TO TEDY ONA PRÁCE VE FYZICE?

PRÁCE VE FYZIKÁLNÍM SMYSLU PRÁCE JE FYZIKÁLNÍ VELIČINA, KTERÁ SE ZNAČÍ W A JEJÍ ZÁKLADNÍ JEDNOTKOU JE 1J(JOULE, ČTI DŽAUL) VEDLEJŠÍ JEDNOTKY : kJ, MJ, GJ, … KDY SE TEDY PRÁCE KONÁ A KDY NE? PRÁCE VE FYZIKÁLNÍM SMYSLU SE KONÁ, PŘEMISŤUJEME-LI NĚJAKÉ TĚLESO PO NĚJAKÉ DRÁZE ZA POMOCI NĚJAKÉ SÍLY

PROTO I KDYŽ KOLIKRÁT MŮŽEME BÝT REÁLNĚ PĚKNĚ UTAHANÍ, NEMUSÍME FYZIKÁLNĚ VYKONÁT VŮBEC ŽÁDNOU PRÁCI JE TEDY VŽDY NUTNO UŽÍT NĚJAKÉ SÍLY A POSUNOUT S TĚLESEM NA KTERÉ PŮSOBÍME! VISÍME-LI NAPŘÍKLAD NA VĚTVI, NEBO STOJÍME S KUFREM V RUCE NA NÁDRAŽÍ, MŮŽEME SICE FUŇET NÁMAHOU, ALE ŽÁDNOU PRÁCI NEKONÁME!

VÝPOČET PRÁCE VZOREC KRÁSNĚ KOPÍRUJE VĚTU, KTERÁ HOVOŘÍ O PRÁCI, A PROTO: W = F . s , kde W JE VYKONANÁ PRÁCE V JOULECH F JE PŮSOBÍCÍ SÍLA V NEWTONECH s JE DRÁHA, PO NÍŽ SÍLA PŮSOBÍ V METRECH

ŘEŠENÍ ÚLOH ZAČNĚME UKÁZOVÝM PŘÍKLADEM PŘ: JAKOU PRÁCI VYKONÁME, PŘENESEME-LI BŘEMENO O HMOTNOSTI 30 kg O 7 METRŮ?

ŘEŠENÍ: ZÁPIS: m = 30 kg s = 7 m W = ? J VÝPOČET: NEZMÁME PŮSOBÍCÍ SÍLU A PROTO JI URČÍME: F = Fg = m . g = 30.10 = 300 N POTÉ JE TO JIŽ SNADNÉ: W = F . s = 300 . 7 = 2100 J = 2,1 kJ

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ PŘ: JAKOU PRÁCI VYKONÁ KARKULKA, UJDE-LI S KOŠÍČKEM O HMOTNOSTI 4500 g CESTU K BABIČCE PŘES LES DLOUHOU 2,5 km? JAK VELIKOU SILOU PŮSOBÍ JEŘÁB, KTERÝ PŘI PŘESUNU BŘEMENE O 15 m VYKONÁ PRÁCI O VELIKOSTI 30 kJ?

PŘ: JAKOU HMOTNOST MÁ RTĚNKA, KTEROU JE NUTNO NA POTŘENÍ CELÝCH ÚST VYKONAT POHYB DLOUHÝ 1,7 m, JE-LI VYKONANÁ PRÁCE VELIKÁ 425 mJ? DÚ: JAKOU PRÁCI VYKONÁME, ODNESEME-LI SOUROZENCE O 3 km? (poznámka: kdo nemá sourozence, ponese domácího mazlíčka, nebo matku)

VÝKON Z PRAXE VÍME, ŽE SNAD ČASTĚJI NEŽLI VYKONANÁ PRÁCE UŽÍVÁME JAKO MĚŘÍTKO VÝKON, AŤ JIŽ NÁŠ A NEBO NĚJAKÉHO STROJE CO JE TO VLASTNĚ TAKOVÝ VÝKON? NA ČEM ZÁVISÍ JEHO VELIKOST?

VYJDĚME OPĚT Z PRAXE: MĚJME SPORTOVCE. PRVNÍ DEN BĚŽEL TRASU 200 m ZA 20,51s A DRUHÝ DEN ZA 20,32 s. KDY BYL JEHO VÝKON VĚTŠÍ?  VÝKON ZÁVISÍ NA ČASE, A TO NEPŘÍMO ÚMĚRNĚ. POTÉ TRÉNOVAL VYTRVALOST PRVNÍ DEN ZA 12 min UBĚHL 5 km A DRUHÝ DEN ZA STEJNÝ ČAS 5,5 km. KDY BYL JEHO VÝKON VĚTŠÍ?  VÝKON ZÁVISÍ NA VYKONANÉ PRÁCI, A TO PŘÍMO ÚMĚRNĚ.

VÝPOČET VÝKONU JE TEDY VIDĚT, ŽE VÝKON JE PRO NÁS NĚJAKÁ PRÁCE ZA NĚJAKÝ ČAS PROTO SE TEDY I VÝKON BUDE POČÍTAT: P = W / t , KDE P JE VÝKON VE WATTECH W JE VYKONANÁ PRÁCE V JOULECH t JE ČAS, ZA KTERÝ BYLA PRÁCE VYKONÁNA V SEKUNDÁCH

VÝKON JE FYZIKÁLNÍ VELIČINA, KTERÁ SE ZNAČÍ P A JEJÍ ZÁKLADNÍ JEDNOTKOU JE 1 W (1 WATT)

ŘEŠENÍ ÚLOH UKÁZKOVÁ ÚLOHA PŘ: JAKÝ VÝKON MÁ MOTOR JEŘÁBU, DOKÁŽE-LI ZDVIHNOUT BŘEMENO O HMOTNOSTI 0,5 t DO VÝŠKY 12 m ZA 0,5 min?

ZÁPIS: m = 0,5 t = 500 kg s = 12 m t = 0,5 min = 30 s P = ? W VÝPOČET: NEJPRVE URČÍME PRÁCI: F = Fg = m.g = 500 . 10 = 5000 N = 5 kN W = F . s = 5000 . 12 = 60000 J = 60 kJ VÝKON PAK JIŽ DOSTANEME SNADNO P = W / t = 60000 / 30 = 2000 W = 2 kW

ÚLOHY K PROCVIČENÍ 1) JAKÝ VÝKON MÁ MOTOR, DOKÁŽE-LI VYKONAT PRÁCI 0,75 MJ ZA ČTVRT MINUTY? 2) ZA JAK DLOUHO DOKÁŽE MOTOR O VÝKONU 25 kW VYKONAT PRÁCI O VELIKOSTI 1 MJ? 3) ZA JAK DLOUHO ZVEDNE JEŘÁB O VÝKONU 30 kW ZÁTĚŽ O HMOTNOSTI 2t DO VÝŠKY 30 m?

DOMÁCÍ ÚKOL JAK VELIKÝ VÝKON MÁŠ, DOKÁŽEŠ-LI UBĚHNOUT 1,5 km ZA 6 MINUT?

VÝPOČET PRÁCE Z VÝKONU CHCEME-LI POČÍTAT PRÁCI ZE ZNÁMÉHO VÝKONU, VYJDEME ZE VZTAHU P = W/t, PO VYNÁSOBENÍ VZTAHU ČASEM ZÍSKÁME JIŽ VZTAH PRO PRÁCI W = P . t VZTAHY VŠAK MUSÍ SEDĚT I V OHLEDU NA JEDNOTKY A PROTO 1J = 1W . 1s, A PROTO JEDEN JOULE ODPOVÍDÁ JAKÉSI „WATTSEKUNDĚ“

KILOWATTHODINA V BĚŽNÉ PRAXI BOHUŽEL NENARAZÍTE VŽDY NA JOULY JAKOŽTO JEDNOTKY PRÁCE, ALE I NA NĚKTERÉ ODVOZENÉ NAPŘÍKLAD V ENERGETICE JE TO KILOWATTHODINA PŘEVOD: VYJDEME Z ROVNOSTI JEDEN JOULE JE JAKO JEDNA WATTSEKUNDA

1 kWh = 3,6 MJ PAK JIŽ SNADNO DOSTANEME: 1 kWh = 1000 Wh (PROTOŽE 1kW=1000W) = 1000·3600 Ws (PROTOŽE 1 h = 3600 s) = 3600000 Ws= = 3600000 J = 3,6 MJ 1 kWh = 3,6 MJ

PŘÍKLADY 1) JAK VELIKOU PRÁCI VYKONÁ PRACOVNÍK S VÝKONEM 0,8 kW, PRACUJE-LI 8 HODINOVOU PRACOVNÍ DOBU S 20 MINUTOVOU PŘESTÁVKOU NA OBĚD? 2) JAK VELIKOU PRÁCI VYKONÁ LOKOMOTIVA S VÝKONEM 27 kW ZA 3 HODINY SVÉ ČINNOSTI?

KLADKY KLADKY ŘADÍME MEZI JEDNODUCHÉ STROJE, KTERÉ NÁM USNADŇUJÍ MECHANICKOU PRÁCI DĚLÍME JE NA: 1) KLADKA PEVNÁ 2) KLADKA VOLNÁ OBA DRUHY MAJÍ SVÉ VÝHODY I NEVÝHODY, NA NĚ SE NYNÍ PODÍVÁME.

KLADKA PEVNÁ NEJČASTĚJŠÍ DRUH KLADKY, KTERÝ ANIŽ SI TO UVĚDOMUJEME UŽÍVÁME VELMI ČASTO JEJÍ HLAVNÍ VÝHODOU JE SMĚR PŮSOBÍCÍ SÍLY ZVEDÁME-LI NĚCO POUZE RUKOU, PŮSOBÍME SILOU VZHŮRU PŘI UŽITÍ KLADKY PŮSOBÍME PRO ZVEDÁNÍ SMĚREM DOLŮ A TÍM PÁDEM MŮŽEME VYUŽÍT VLASTNÍ VÁHY!

OBRÁZEK PEVNÁ KLADKA F Fg ABY NASTALA ROVNOVÁHA SIL, JE NUTNÉ, ABY SE OBĚ SÍLY SOBĚ ROVNALI. PROTO F = Fg ŽÁDNOU SÍLU TEDY NEUŠETŘÍME, ALE MŮŽEME VYUŽÍT VLASTNÍ HMOTNOST, NEBOŤ PŮSOBÍME SMĚREM DOLŮ! F Fg

KLADKA VOLNÁ TENTO JEDNODUCHÝ STROJ SE HODÍ PRO ZDVYHÁNÍ TĚŽKÝCH BŘEMEN KE ZVEDNUTÍ JE TOTIŽ POTŘEBA JEN POLOVIČNÍ SÍLA NEVÝHODOU JE SMĚR PŮSOBÍCÍ SÍLY, NEBOŤ JE OPĚT VZHŮRU,CHCEME-LI NĚCO ZVEDAT DO VÝŠKY

OBRÁZEK KLADKA VOLNÁ Fg = 2 * F F Fg PRO ROVNOVÁHU JE OPĚT POTŘEBA VYVÁŽIT GRAVITAČNÍ SÍLU. NA VOLNÉ KLADCE SE TATO SÍLA VŠAK ROZLOŽÍ NA DVĚ STEJNĚ VELIKÉ SÍLY, Z NICHŽ JEDNU DRŽÍ ZÁVĚS A DRUHOU NAŠE PAŽE. PROTO NÁM STAČÍ JEN POLOVIČNÍ SÍLA, NEŽLI BY BYLA POTŘEBNÁ U KLADKY PEVNĚ. A PROTO PLATÍ Fg = 2 * F Fg F

KLADKOSTROJ SPOJENÍM VÝHOD KLADKY PEVNÉ A VOLNÉ ZÍSKÁME KLADKOSTROJ KLADKOU PEVNOU ZÍSKÁME VÝHODNÝ SMĚR PŮSOBENÍ A KLADKOU VOLNOU ZMENŠÍME SÍLU NEVÝHODOU JE VŠAK FAKT, ŽE KOLIKRÁT ZMENŠÍME SÍLU, TOLIKRÁT ZVĚTŠÍME DÉLKU LANA

OBRÁZEK KLADKOSTROJ Fg = 2 * F 2*h = s F Fg U KLADKOSTROJE JE OPĚT PŮSOBÍCÍ SÍLA POLOVIČNÍ, ALE CHCEME-LI ZVEDNOUT BŘEMENO O DO NĚJAKÉ VÝŠKY, MUSÍME VYTÁHNOUT DVAKRÁT TAK DLOUHÉ LANO. PLATÍ TEDY: Fg = 2 * F 2*h = s

PRÁCE NA KLADKÁCH PRO PRÁCI NA KLADKÁCH PLATÍ STÁLE VZOREC W = F · s PROTO MŮŽEME URČIT PRÁCI PRO VŠECHNY PŘÍPADY VELMI SNADNO, NEBOŤ KAŽDOU SÍLU UMÍME VYJÁDŘIT POMOCÍ SÍLY GRAVITAČNÍ VÝSLEDKY PAK MŮŽEME MEZI SEBOU POROVNAT

POROVNÁNÍ VELIKOSTI PRÁCE 1) PRÁCE BEZ KLADKY ZVEDÁME – LI NĚJAKÉ TĚLESO POUZE RUKAMA, JEDINÉ CO MUSÍME PŘEKONAT JE ZEMSKÁ TÍŽE, NEBOLI GRAVITACE A TAK PŮSOBÍME SILOU STEJNĚ VELIKOU, JAKO JE SÍLA GRAVITAČNÍ, A PROTO NA ZVEDNUTÍ DO VÝŠKY VYKONÁME PRÁCI W = Fg · s

2) ZA POMOCI KLADKY PEVNÉ POUŽIJEME-LI KLADKU PEVNOU, MUSÍME OPĚT PŘEKONAT SÍLU GRAVITAČNÍ A PROTO BUDEMI-LI ZVEDAT NĚCO O METR, ZATÁHNEME ZA LANO A VYTÁHNEME HO ROVNĚŽ METR. PROTO PRÁCE, KTEROU VYKONÁME JE ROVNA W = Fg · s

COŽ SE ALE DÁ SNADNO ZKRÁTIT, A TAK DOSTANEME OPĚT: 3) ZA POMOCI KLADKOSTROJE JAK JIŽ VÍME, STAČÍ NÁM BOHATĚ SÍLA POLOVIČNÍ, NEŽLI JE SÍLA GRAVITAČNÍ, ALE CHCEMI-LI NĚCO ZVEDNOUT O METR, MUSÍME PŘITOM VYTÁHNOUT DVA METRY LANA, A PROTO POČÍTÁM-LI PRÁCI, TAK POČÍTÁM TAKTO: W = Fg/2 · 2s COŽ SE ALE DÁ SNADNO ZKRÁTIT, A TAK DOSTANEME OPĚT: W = Fg · s

POROVNÁNÍ JE TEDY VIDĚT, ŽE PRÁCE PŘI UŽITÍ KLADKY, KLADKOSTROJE ČI JEN HOLÝCH RUKOU JE STÁLE STEJNĚ VELIKÁ PROČ TEDY UŽÍVÁME KLADEK? KLADKY MAJÍ PRO NÁS VÝHODNÝ SMĚR PŮSOBÍCÍ SÍLY A U KLADKOSTROJE NÁM STAČÍ MENŠÍ SÍLA, NEŽLI BY BYLA POTŘEBA BEZ NĚHO

ÚČINNOST PŘI VŠECH LIDSKÝCH ČINNOSTECH DOCHÁZÍ KE ZTRÁTÁM ENERGIE PROTO Z PŘÍSTROJŮ NEDOSTANEME TOLIK, KOLIK DO NICH NANDÁME TO CO DO NICH „NACPEME“ NAZÝVÁME PŘÍKON A OZNAČUJEME P0, A TO CO ZÍSKÁME JE NORMÁLNÍ VÝKON

PROTO MŮŽEME ZAVÉST ÚČINNOST ÚČINNOST JE PODÍL VÝKONU A PŘÍKONU PROTOŽE DOCHÁZÍ KE ZTRÁTÁM, JE VŽDY VÝKON MENŠÍ NEŽLI PŘÍKON PROTO JE ÚČINNOST MENŠÍ NEŽLI 1, RESPEKTIVE 100% ÚČINNOST JE FYZIKÁLNÍ VELIČINA, KTERÁ SE ZNAČÍ ŘECKÝM PÍSMENEM η (ÉTA) A JE BEZROZMĚRNÁ (NEMÁ JEDNOTKY)

MATEMATICKY η=P/P0

PŘÍKLADY JAKÝ VÝKON MÁ STROJ, MÁ-LI ÚČINNOST 80% A PŘÍKON 80 kW? ZÁPIS: P0 = 80 kW = 80 000 W η = 80 % = 0,8 P = ? __________________________

ŘEŠENÍ: PROTOŽE η = P/P0 VYJÁDŘÍME P = η · P0 PO DOSAZENÍ PAK JIŽ MÁME: P = 0,8 · 80000 = 64000 W= = 64 kW

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ PŘ 1. PŘ 2. DÚ: JAKÝ PŘÍKON MÁ STROJ S ÚČINNOSTÍ 70% A VÝKONEM 3 MW. PŘ 2. JAK VELIKOU PRÁCI VYKONÁ MAŠINA, MÁ-LI ÚČINNOST 90%, PŘÍKON 0,5 MW ZA 3 HODINY? DÚ: JAKOU ÚČINNOST MÁ MOTOR, VYKONÁ-LI PRÁCI 50 kJ ZA 50 s PŘI PŘÍKONU 2 kW?