Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu"— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_20 Nakloněná rovina Šablona číslo: IX Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM:20 Autor: Mgr. Milan Žižka

2 Anotace: PowerPointová Prezentace seznamuje s nakloněnou rovinou jako jednoduchým strojem, s vlivem sklonu nakloněné roviny na změnu síly, kterou táhneme těleso po nakloněné rovině. Upevňuje dovednosti správného řešení fyzikálních úloh. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Jednoduché stroje, nakloněná rovina, sklon (stoupání) nakloněné roviny.

3 Nakloněná rovina patří mezi jednoduché stroje
Jednoduché stroje člověku práci usnadňují, ale nezmenšují ji. Pokud chceme naložit např. na korbu náklaďáku těžkou bednu, můžeme ji zvednout a naložit. Pokud bednu nezvedneme, můžeme použít desku, kterou položíme šikmo na korbu náklaďáku a po ní bednu naložit. Použili jsme nakloněnou rovinu.

4 Na nakloněné rovině může člověk zvednout těleso menší silou než je tíha tělesa.
Čím je menší sklon nakloněné roviny, tím menší síla je potřebná k pohybu po nakloněné rovině. Sklon (stoupání) nakloněné roviny je poměr výšky nakloněné roviny k její délce. Výška Délka

5 Pokuste se najít další příklady použití nakloněné roviny v praxi.
Pásový dopravník Točivé výjezdy v parkovacích budovách Zatáčky na silnici v příkrém kopci

6 Jak můžeme zvětšit stoupání (sklon) nakloněné roviny?
h l Délku nakloněné roviny značíme l. Výšku nakloněné roviny značíme h. Jak můžeme zvětšit stoupání (sklon) nakloněné roviny? h h l Sklon (stoupání) bude větší, když (při stejné délce) zvětšíme výšku nakloněné roviny, nebo (při stejné výšce) zkrátíme její délku.

7 Na nakloněné rovině se tíha tělesa rozkládá na dvě složky
Na nakloněné rovině se tíha tělesa rozkládá na dvě složky. Na složku kolmou na nakloněnou rovinu (tu vyrovnává nakloněná rovina) a na složku rovnoběžnou s nakloněnou rovinou (označena F). Tuto složku musíme vyrovnat, chceme- li těleso táhnout po nakloněné rovině. T FG F

8 Z podobnosti červeně vyznačených trojúhelníků vyplývá, že poměr F : FG
se rovná poměru h : l F l T F FG h Čili sklon (stoupání) nakloněné roviny tj. poměr výšky k délce nakloněné roviny určuje i poměr síly, kterou táhneme těleso po nakloněné rovině k tíze tělesa.

9 Těleso zvedáme na nakloněné rovině tolikrát menší sílou než je tíhová síla, kolikrát je délka nakloněné roviny vetší než je její výška. Tuto sílu vypočítáme: Kde : FG je tíhová síla v N F je síla potřebná k pohybu tělesa v N h je výška nakloněné roviny v m l je délka nakloněné roviny v m Je stoupání nebo sklon nakloněné roviny.

10 o délce 5 m. Jakou silou budeme působit? (Tření zanedbáme.)
Těleso o hmotnosti 50 kg zvedneme do výšky 150 cm pomocí nakloněné roviny o délce 5 m. Jakou silou budeme působit? (Tření zanedbáme.) 150 cm 5 m Řešení: m= 50 kg h= 5 m l= 150 cm = 1,5 m F = ? Tíhovou sílu vypočítáme: FG = m . g ( g = 10 N/kg) FG = = 500 N Sílu k pohybu po nakl.rov.: F = 150 (N) Na těleso budeme působit silou 150 N. m= 50 kg / Nebo vypočítáme sklon ,5 : 5 = 0,3 a výsledek vynásobíme tíhovou silou ,3 = 150(N)./

11 Bednu o hmotnosti 70 kg potřebujeme naložit do dodávkového vozu do výšky 80 cm. Určete jakou silou budeme působit a jakou práci vykonáme pokud těleso zvedneme přímo do vozu a jakou silou budeme působit a jakou práci vykonáme použijeme – li k jeho naložení nakloněnou rovinu o délce 4 m. (Tření zanedbáme.) Řešení: m= kg s(h)= 80 cm = 0,8 m l= m g= 10 N/kg F = ? Zvednutí přímo vzhůru: Tíhovou sílu vypočítáme: FG = m . g; FG = = 700 N Těleso budeme zdvihat silou 700 N. Práce je: W = F . s = ,8 = 560 J Práce při zvednutí přímo vzhůru je 560 J. Zvednutí pomocí nakloněné roviny: Sílu,kterou těleso zvedáme vypočítáme: Práce je: W = F . S W = = 560 J Práce v obou případech je stejná 560 J. Ve druhém případě působíme menší silou(140N), ale po delší dráze. m= 70 kg m= 70 kg

12 Vyjetí s kočárkem po schodech může být obtížné
Vyjetí s kočárkem po schodech může být obtížné. Jak se problém vyjetí řeší? Pokud schody nemají konstrukci, která to umožňuje, stačí vytvořit nakloněnou rovinu z desky nebo ze sbitých prken.

13 Dalším využitím vlastností nakloněné roviny je například šroub.
Zdroj obrázků: Galerie MS Office: 7/2013 a vlastní práce.


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google