Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková Datum vytvoření: březen 2013 Ročník: prima Vzdělávací obor: informační technologie Tematický celek: počítačová grafika Název projektu: Zvyšování kvality výuky na CMG 2012 - 2014 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0612
Počítačová grafika
Počítačová grafika je obor informatiky, který používá počítače k tvorbě umělých grafických objektů a dále také na úpravu zobrazitelných a prostorových informací, nasnímaných z reálného světa (například digitální fotografie a jejich úprava, filmové triky). z hlediska umění jde o samostatnou kategorii grafiky.
Rastrová grafika Bitmapová grafika (rastrová) je jeden ze dvou základních způsobů, jakým počítače ukládají a zpracovávají obrazové informace. Spolu s vektorovou grafikou představují dva základní způsoby ukládání obrázků.
Rastrová grafika v rastrové grafice je celý obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů) body jsou uspořádány do mřížky každý bod má určenu svou přesnou polohu, barvu, jas, průhlednost apod.
Rastrová grafika tento způsob popisu obrázků používá např. televize nebo digitální fotoaparát rastrové obrázky se používají pro ukládání obrazů reálného světa vznikají namalováním, fotografováním digitálním fotoaparátem, skenováním apod. rastrová grafika se používá také na Internetu
Rastrová grafika nevýhodou tohoto grafického znázornění je značná velikost souboru pro zmenšení velikosti se používají speciální komprimační metody, ale je to na úkor kvality obrázku zvětšováním a zmenšováním ztrácí obrázek na kvalitě
Programy pro vytváření rastrové grafiky Malování – je součástí příslušenství Windows Adobe Photoshop – profesionální nástroj GIMP- freewarová aplikace
Rastrové formáty BMP - nekomprimovaný JPG – dost barev, neumí průhlednost GIF – málo barev, umí průhlednost a animaci PNG – spojuje výhody obou (dost barev a průhlednost) TIFF – neoficiální standard pro ukládání snímků určených pro tisk
Ukázky formát.jpg formát.gif
Vektorová grafika jde o druhý základní způsob ukládání obrazových informací v počítači v případě vektorové grafiky je obraz reprezentován pomocí geometrických objektů (body, přímky, křivky, polygony)
Vektorová grafika lze měnit jejich velikost bez ztráty kvality při stejné velikosti souboru objekty lze kombinovat logickými operacemi, různě umisťovat a zarovnávat hodí se na tvorbu log, vizitek, upoutávek, ale i prezentační grafiky, plakátů, letáků a koláží
Vektorová grafika pomocí vektorové grafiky nelze zachytit reálný svět, nehodí se na fotografie není vhodná na Internet pořízení vektorového obrázku je složitější než obrázku rastrového
Programy pro vytváření vektorové grafiky Zoner Callisto – český vektorový editor, je k dispozici i ve free verzi Adobe Illustrator – komerční vektorový editor CorelDraw - profesionální vektorový editor
Vektorové formáty WMF- ryze vektorový formát, určený spíše pro kliparty, je rozšířený, neumí vložené rastrové objekty AI – profesionální formát Adobe Illustrátoru, profesionální DWG – formát CAD/CAM konstrukčních aplikací
Vektorové formáty EPS – Encapsulated PostScript – formát souboru umožňující nést v sobě jak vektorové objekty tak zapouzdřené rastrové obrázky, profesionální ZMF – Zoner Media Files – soubory vytvořené v aplikaci Zoner Callisto CDR - jako svůj hlavní výstup používá software Corel Draw
Vektorové formáty PDF - přenosný formát dokumentů, ukládání dokumentů nezávisle na softwaru i hardwaru SVG - značkovací jazyk a formát souboru, popisuje dvojrozměrnou vektorovou grafiku pomocí XML, v budoucnu by se měl stát základním otevřeným formátem pro vektorovou grafiku na Internetu
Ukázky
Rozdíl mezi rastrovou a vektorovou grafikou ukázka Při zvětšování loga v ukázce je dobře vidět rozdíl mezi rastrovou a vektorovou grafikou