Mezinárodní konference Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice 15. 9. 2011 Současná situace v přípravě staveb pozemních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
Hodnocení škol a školských zařízení
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Činnost veřejné správy
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Nástrahy veřejnoprávního projednávání a územního rozhodování Ing. Pavel Dražďák.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
pro integrovaný projekt
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka OPŽP – výroční konference Akcelerační.
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Dodavatelsko- odběratelské vztahy při realizaci stavby
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Aspe® systém pro řízení stavebně investičních projektů.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Dlouhodobá koncepce lokality JE Dukovany Petr Štulc 25.listopadu 2014 Seminář na téma: „MOŽNÉ SOCIOEKONOMICKÉ DOPADY V PŘÍPADĚ UKONČENÍ PROVOZU JE DUKOVANY,
Agendové IS MPSV a ÚP Plán konsolidace a rozvoje Petr Krůček 1. náměstek ministryně 29. května 2013.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Řízení investičních projektů DSZ DÚR DS ZBV RS DVZ DSP Systém Aspe.
Veřejné zakázky na zpracování územního plánování Porada pro ÚÚP
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Diskusní příspěvek k tématu Kdo zastaví propad českého stavebnictví?
Kvalita v sociálních službách jako proces
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Strategie regionu, obce
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Obec Sibřina Plán investičních a provozních záměrů obce 2018 – 2022
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Mezinárodní konference Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice Současná situace v přípravě staveb pozemních komunikací, největší překážky přípravy a možnosti jejího zlepšení Ing. Radovan Hrnčíř HBH Projekt spol. s r.o.

Osnova příspěvku 1.Současný proces přípravy staveb 2.Aktuální problémy efektivity procesu přípravy 3.Závěry – největší překážky a možnosti zlepšení

1. Současný proces přípravy staveb • Etapy procesu přípravy – Předprojektová příprava a environmentální hodnocení – Projektová příprava – Dokumentace v průběhu zhotovení • Časová náročnost procesu přípravy • Finanční náklady procesu přípravy

Etapy a časová náročnost projektové přípravy

Finanční náklady přípravy • Cena služeb • Výkupní cena pozemků nutných pro stavbu • Provozní náklady investora plán 2011 Provozní náklady ŘSD ČR v mil. Kč1 261,11 330,01 818,01 898,21 730, ,0

2. Aktuální problémy efektivity přípravy dopravních staveb • Aplikace státní politiky rozvoje dopravní infrastruktury – Nedostatek finančních prostředků – Absence dlouhodobě dodržované státní koncepce přípravy • Problémy státní investorské organizace ŘSD ČR • Současná situace projektových a inženýrských organizací v procesu přípravy staveb

Aplikace státní politiky rozvoje dopravní infrastruktury plán 2011plán 2012plán 2013 (1) Počet jmenovitých akcí ŘSD (2) Náklady na přípravu jmenovitých akcí ŘSD v mil Kč3 021,02 150,92 205,5341,0000 (3) Náklady - globální položky ŘSD v mil. Kč551,31 029,9746,9138,82 153,13 229,04 866,9 (4) z toho pouze příprava321,7504,0541,2635,01 062,11 950,0? Celkem na přípravu (2) + (4) v mil. Kč3 343,1č2 654,92 746,7976,01 062,11 950,0? Celkový rozpočet ŘSD v mil. Kč50 288, ,555 53, , , , ,2 podíl přípravy7%5% 2%3%9%

Problémy státní investorské organizace ŘSD ČR • Chybějící plán přípravy (a realizace) • Neustálá reorganizace • Minimální akceschopnost • Neprůhledné zadávání formou podlimitních zakázek – deformace trhu Současná situace projektových a inženýrských organizací v procesu přípravy staveb • Stav trhu • Kritéria výběru zpracovatelů projektových dokumentací a inženýrských služeb a jejich vazba na kvalitu prací • Absence principu zodpovědnosti za dílo a zainteresovanosti projektanta na výsledcích přípravy • Pozice projektanta

3. Závěry 1.Etapa přípravy je u dopravních staveb mnohonásobně časově náročnější než samotná výstavba. Primárně tedy má být stanovena strategie a časový plán přípravy, a z něj má vycházet plán realizace staveb. Bez reálného plánu přípravy staveb a jeho důsledného plnění nelze odpovědně hovořit o termínech realizace. 2.Třístupňový proces přípravy staveb (EIA, ÚŘ, SŘ) daný stávající legislativou je velmi komplikovaný a spíše nevede k větší míře zohlednění veřejného zájmu. Spíše přispívá k menší transparentnosti a zvětšení prostoru pro spekulace a zdražování staveb.

3.Navzdory tomu, jak komplikovaný je současný proces přípravy staveb, samotné náklady na přípravu jsou až zanedbatelně malé vzhledem k ceně staveb samotných. Omezování přípravy tedy nemá skoro žádný dopad do státních výdajů a naopak může komplikovat možnost realizace staveb a především jejich cenu a kvalitu i v poměrně vzdálené budoucnosti. Nemá tedy žádný ekonomický význam omezovat výdaje na přípravu za účelem krátkodobých úsporných opatření.

4.Aby bylo možné v etapě realizace staveb vůbec nějakých úspor docílit, je nezbytné dobu útlumu investic využít k zvýšení kvality připravovaných projektových dokumentací budoucích staveb. Tím investor za minimálních nákladů může eliminovat negativní změny, které ho v průběhu realizace jinak s velkou pravděpodobností očekávají, v podobě změnových řízení právě u těch projektů, jejichž autoři byli vybráni pouze podle kritéria nejnižší ceny.

5.Podstatné zlevnění procesu přípravy staveb je možné pouze po úpravě legislativy - zjednodušení doposud třístupňového procesu přípravy staveb na dvoustupňový, přičemž součástí dokumentace 1. stupně (DÚR) by se nově stalo také přesné vymezení záboru stavby pro výkup pozemků. 6.Je třeba změnit fungování stavebních úřadů, které by se konečně mohly ujmout své rozhodovací kompetence, přestat být pouhým administrátorem a sběratelem připomínek všech zúčastněných stran a začít zohledňovat ve svém rozhodování ekonomické zájmy státu, který reprezentují.

7.V posledních 5 letech prudce klesla odborná úroveň státní investorské organizace ŘSD ČR. Výměna řídících pracovníků proběhla podle politického klíče bez nezbytného předpokladu zachování odbornosti. V této situaci přestává být investor schopen plnit své základní funkce a v odborných kruzích se zvažuje možnost transformace státní příspěvkové organizace ŘSD ČR na akciovou společnost. Nebude-li vzdělání a odborná způsobilost nezbytnou podmínkou pro obsazování všech pozic v aparátu této společnosti, reorganizací se situace nevyřeší.

8.V souvislosti s připravovanými změnami ve stavebních zákonech je bezpodmínečně nutné znovu legislativně ukotvit autorskou zodpovědnost projektanta za zvolené technické řešení stanovené již v dokumentaci pro územní rozhodnutí a zabezpečit tak kontinuitu autorské odpovědnosti v dalších stupních přípravy (Design and Build - DSP, RDS).

Děkuji za pozornost.