Rozpočtová soustava a rozpočtový proces

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Kolik opravdu stojí veřejná správa?
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Rozpočtové právo I 30. dubna 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Hospodářská politika státu
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
Daňová teorie a politika
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Státní rozpočet,
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 16. března 2015.
Účetní reforma v druhém roce
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Rozpočty územních samosprávných celků
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
2. téma: Veřejné rozpočty, jejich příjmová a výdajová stránka
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národní účty - aplikace
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Zák. č. 250/2000 Sb..  Tento zákon je rozdělen do 5ti částí  Upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Porada ředitelky Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 10. prosinec 2015.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Finanční účetnictví RADNICE
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
2. téma: Veřejné rozpočty, jejich příjmová a výdajová stránka
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Rozpočtová soustava a rozpočtový proces

Charakteristika rozpočtové soustavy Rozpočtovou soustava: Soustava veřejných rozpočtů (včetně rozpočtových vztahů fungujících uvnitř této soustavy) a instituce, které zabezpečují tvorbu, rozdělování, užití a kontrolu toků jednotlivých okruhů finančních prostředků v rámci této soustavy

Funkce veřejných rozpočtů funkce alokační funkce stabilizační funkce redistribuční NAVÍC: funkce autorizační funkce kontrolní a řídící funkce informační

Rozpočtové zásady (na příkladu státního rozpočtu) Zásada úplnosti – státní rozpočet má obsahovat všechny finanční operace Zásada jednotnosti - veškeré příjmy a výdaje procházejí centrálním rozpočtem Zásada reálnosti a pravdivosti Zásada každoročního sestavování a schvalování Zásada vyrovnanosti - vyžaduje vyrovnanost rozpočtu alespoň v delším časovém období Zásada publicity Zásada přehlednosti – jde o pevné stanovení věcné struktury rozpočtů

Ke skupině zásad uplatňovaných při hospodaření s rozpočtovými prostředky je možné zařadit ještě další zásady, jako: Zásadu efektivnosti a hospodárnosti, Zásada přednosti výdajů před příjmy vyjadřuje skutečnost, že výdaje by se měly využívat k ekonomickému růstu, pro který je třeba zajistit příslušné prostředky. Rozpočtové příjmy by proto měly stabilizovat ekonomiku aby byl umožněn její růst.

Rozpočtová pravidla mají charakter právní normy zákon o rozpočtových pravidlech a zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů upravují hospodaření s veř. prostředky, poskytování dotací nižším stupňům, přesuny v rámci rozpočtových omezení a sankce za porušení rozpočtové kázně. 29.4.2010

Zákon o rozpočtových pravidlech největší prostor věnován tvorbě, funkci a obsahu státního rozpočtu; dále střednědobému výhledu, střednědobému výdajovému rámci; státním fondům; organizačním složkám státu… 2004 reforma veř. rozpočtů – harmonizace naší legislativy a legislativy EU výdajový rámec na 2 roky po roce, na který byl schválen rozpočet přesnější úprava sankcí za porušení rozpočtové kázně Státní fond životního prostředí a Státní fond dopravní infrastruktury – spolufinancování programů ze strukturálních fondů EU zavedení fondu státních záruk- výdaje na hrazení záruk; rozpočtování těchto výdajů na základě pravděpodobnosti 29.4.2010

Rozpočtová pravidla

Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků stanovují pravidla hospodaření s jejich finančními prostředky upravují zřizování nebo zakládání právnických osob územními samosprávnými celky 29.4.2010

Rozpočtová pravidla

Rozpočtová skladba jednotnost pro všechny peněžní operace veřejných rozpočtů, peněžní (cash) princip zaznamenávání operací, možnost konsolidace, tj. kumulace jednotlivých veřejných rozpočtů bez dvojího načítání, čtyři hlediska třídění: odpovědnostní, druhové, odvětvové a konsolidační

Hledisko odpovědnostní - z hlediska odpovědnostního se třídí příjmy a výdaje státního rozpočtu podle správců kapitol Hledisko druhové - třídí všechny příjmy a výdaje veřejných rozpočtů podle příjmových a výdajových druhů, které vycházejí z ekonomické charakteristiky jednotlivých finančních operací

Hledisko odvětvové - třídí příjmy a výdaje podle odvětví Hledisko odvětvové - třídí příjmy a výdaje podle odvětví. Odvětvová klasifikace organizuje vládní činnosti podle jejich účelu nebo funkce (např. vzdělání, sociální zabezpečení, bydlení aj.) Hledisko konsolidační - třídí výdaje vynakládané uvnitř soustavy veřejných rozpočtů a ostatních veřejných peněžních fondů a příjmy vznikající uvnitř této soustavy.

Státní rozpočet centralizovaný peněžní fond zahrnuje převážnou část veřejných výdajů je právní normou, tj. zákonem (viz rozpočtový proces)

Státní rozpočet jako součást veřejných rozpočtů Plán finančního hospodaření státu „Státní rozpočet představuje vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce.“ (§ 5 odst. 1, zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů) Součást veřejných rozpočtů

Státní rozpočet Nejvýznamnější položka veřejných rozpočtů Podíl výdajů SR na celkových výdajích veřejných rozpočtů v roce 2009 – 60,3 % Zdroj: Návrh státního závěrečného účtu ČR za rok 2009, sešit B II, str. 8

Rozpočet ČR 2011

Rozpočet ČR 2011

Rozpočet ČR 2011 Výdaje SR

Fiskální cíl bude v roce 2011 splněn s velkou rezervou 16. listopadu 2011   Ministerstvo financí zveřejnilo aktualizovaný Fiskální výhled ČR. Odhad deficitu celého vládního sektoru na rok 2011 je 142 mld. Kč, v poměrovém vyjádření 3,7 % HDP. Ve srovnání s odhadem v dubnové Notifikaci vládního dluhu a deficitu je odhad po zohlednění nových skutečností lepší přibližně o 12 mld. Kč. Oproti předcházejícímu roku by tak mělo dojít ke zlepšení deficitu vládního sektoru o 1,1 procentního bodu. Odhady jsou tradičně uvedeny v akruální metodice, která je odlišná od hotovostní metodiky, jež se používá pro státní rozpočet. „Plán vlády, který původně počítal s deficitem 4,6 % HDP, bude v tomto roce splněn s velkou rezervou,“ uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. „Důležitá je také likvidace strukturálního deficitu, tedy schodku očištěného o vliv hospodářského cyklu a jednorázové operace. Ten se nám podaří snížit o 1,2 procentního bodu,“ dodal ministr financí. Přes prudké zhoršení výhledu globální ekonomické situace s potenciálně významně negativními dopady na exportně orientovanou ekonomiku ČR byly i nadále zachovány střednědobé cíle fiskální konsolidace. K nim se v dubnu tohoto roku usnesla vláda a zavázala se k nim v letošní aktualizaci Konvergenčního programu. Podíly deficitů vládního sektoru k HDP v roce 2012 a 2013 by měly dosáhnout hodnot 3,2 % a 2,9 %, přičemž deficitní cíl pro rok 2014 je stanoven ve výši 1,9 % HDP. Dále platí, že další deficitní cíle budou stanoveny tak, aby nejpozději v roce 2016 byla bilance sektoru vládních institucí vyrovnána úplně. Současný střednědobý výdajový rámec vlády již reflektuje zhoršený makroekonomický výhled s odrazem v nižším naplnění daňových příjmů a počítá s účinností novel zákonů souvisejících s vytvořením jednoho inkasního místa až v roce 2014. V průměru je v letech výhledu (2012–2014) odhadován roční dopad konsolidačních opatření na saldo na necelých 44 mld. Kč, přičemž tato opatření se budou dotýkat jak výdajové, tak příjmové strany veřejných rozpočtů.

Skuteč-nost leden-říjen 2010 Skuteč-nost leden-říjen Plnění státního rozpočtu na konci října 2011 v mld. Kč Ukazatel Skuteč-nost leden-říjen 2010 2011 % plnění v roce 2010 Index 2011/2010 Schválený rozpočet Rozpočet po změnách*) Skuteč-nost leden-říjen % plnění 1 2 3 4 5=4:3 6 7=4:1 PŘÍJMY CELKEM 834,51 1055,70 1070,83 838,64 78,3 79,5 100,5 VÝDAJE CELKEM 931,24 1190,70 1205,94 930,12 77,1 76,8 99,9 SALDO -96,73 -135,00 -135,11 -91,48 67,7 59,4 94,6

Funkce státního rozpočtu Alokační Redistribuční Stabilizační Regulační Kontrolní Řídící Informační

Podstata a průběh rozpočtového procesu příprava a projednávání návrhu rozpočtu ve vládě (orgánu moci výkonné), projednávání a schvalování návrhu v parlamentu (orgánu moci zákonodárné), realizace rozpočtu, tj. hospodaření podle rozpočtu v průběhu rozpočtového roku, následná kontrola

Příprava návrhu rozpočtu při plánování příjmů a výdajů rozpočtu na příští rok se bere v úvahu skutečný vývoj příjmů a výdajů v minulých letech i od začátku roku, kdy se pracuje na rozpočtu; vliv předpokládané inflace; případné změny daňových sazeb a vliv uvažovaných změn v potřebě veř. služeb zvláštní pozornost je věnována struktuře příjmů a výdajů, plánovanému saldu a způsobu úhrady deficitu 29.4.2010

Realizace a kontrola rozpočtu Za realizaci státního rozpočtu mají zodpovědnost příslušné státní instituce, kterým byly finanční prostředky přiděleny. Za příjmovou část rozpočtu zodpovídá ministerstvo financí (pomocí fin. úřadů a ředitelství) Kontrolu plnění rozpočtu zajišťuje MF ČR a Nejvyšší kontrolní úřad, právo kontroly má zároveň i vláda a zákonodárné orgány. 29.4.2010

Realizace a kontrola rozpočtu 3x ročně jednotliví správci kapitol, org. složky státu, státní příspěvkové organizace předkládají ministerstvu financí finanční výkazy, v pololetí navíc účetní výkazy (rozvaha a výkaz zisků a ztrát. MF ČR sestavuje čtvrtletně zprávu o vývoji hospodaření státního rozpočtu, tyto zprávy jsou schvalovány a předkládány na vědomí Poslanecké sněmovně. Po ukončení roku zpracovávají tyto složky roční zprávy o svém hospodaření, na jejichž základě připraví MF návrh státního závěrečného účtu, který musí být předložen k projednání Poslanecké sněmovně do 30.4. ( v červnu bývá zpravidla schválen) 29.4.2010

Střednědobý rozpočtový výhled a střednědobý výdajový rámec je uplatněno tříleté období (n, n +1, n +2) a klouzavý princip, tzn., že se vždy při přípravě návrhu nového státního rozpočtu na období n posune střednědobý výhled a střednědobý výdajový rámec o rok dopředu SRV – očekávané příjmy a výdaje st. rozpočtu a státních fondů, vláda projednává návrh SRV společně s návrhem rozpočtu, poslanecké sněmovně se dává pouze na vědomí SVR – celkový limit výdajů centrální vlády; projednává vláda, schvaluje poslanecká sněmovna (jedno číslo na každé období) SRV a SVR- cílem je posílení fiskální disciplíny a zlepšení alokační efektivnosti veřejných rozpočtů 29.4.2010

Střednědobé výdajové rámce

Metody rozpočtování nabídkový přístup poptávkový přístup

Kontrola a audit v České republice institucionální a laická Institucionální - Parlament ČR, Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Laická - zákon o svobodném přístupu k informacím