Praha, Svaz měst a obcí České republiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu VĚCNÝ ZÁMĚR NOVELY HORNÍHO ZÁKONA Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii Praha,
Projekt KIC pro nakládání s odpady
Řešení komunálního odpadu v městech a obcích
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
SITUACE ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Budoucnost odpadového hospodářství z pohledu Ministerstva životního prostředí XII. Celostátní finanční konference “Pokles ekonomiky a dopad na hospodaření.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Kdo jsme Zpracovatelé odpadu, dodavatelé surovin a energie Aktivní v celém odpadovém řetězci Roční obrat €1.2 miliardy V osmi zemích Mezi Top 5-ti hráči.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu
POH ČR Babylon Liberec 22. října 2014 Ing
Sdružení podnikatelů v teplárenství Seminář: Odpady a obaly Energetické využití – odpady v teplárenství Ing. Martin Háje, Ph.D. ředitel výkonného.
Případová studie k možnému využití ITI a k diskuzi o roli měst po roce 2013 Praha, Řízení rozvoje Hradecko-pardubické aglomerace ve vztahu.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Koncepce environmentální bezpečnosti
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
XXII. Seminář energetiků
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Současný systém managementu skládkování v MSK
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
. PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE PROJEKT SVAZU MĚST A OBCÍ ZBRASLAVICE 4. PROSINCE 2014.
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
IX. ročník odborného semináře MŽP, KÚ, SFŽP, ČIŽP a CENIA k odpadovému hospodářství Liberec, října 2014 Provozovaná zařízení v rámci odpadového.
Proč se zabývat odpady?. Obec § Legislativa EU, stát Hygienické odstranění odpadu Spokojenost občana (voliče) Proč Za co Výběr poplatky od občanů Snižovat.
SITUACE V ODPADECH Z POHLEDU SVAZU MĚST A OBCÍ ČR Bc. Marek Sýkora člen Komise životního prostředí Předsednictva Svazu měst a obcí České republiky XII.
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Ústav procesního a ekologického inženýrství Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2, Brno ÚSTAV PROCESNÍHO.
JUSTÝNA Nástroj pro odhad produkce a výhřevnosti komunálních odpadů na úrovni mikroregionů 4/12/2017 just! 1 Radovan Šomplák, Lenka Zavíralová Hustopeče,
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Liberec Ing. Ida Svobodová Aktivity projektu Intenzifikace tříděného sběru v Libereckém kraji pro rok 2008.
Odpadového hospodářství na území ORP Pacov Ivana Eva Razimová.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
Pracovní skupina pro udržitelnou spotřebu a výrobu (USV) Informace pro VH CBCSD 24. červen Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel EMPRESS, o.p.s.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Právní režim nakládání s odpady
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Plán odpadového hospodářství Karlovarského kraje Veřejné projednání návrhu POH Ing Martina Škvorová Ing. Pavel Novák s.r.o.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
KOMUNÁLNÍ ODPADY A JEJICH ENERGETICKÉ VYUŽITÍ Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí EGÚ Brno, Energetika 2015 Brno, 23. září 2015.
DSO Tolštejn – Odpadové hospodářství Ing. Jan Slavík, Ph.D.
Proč třídit bioodpad Prezentace pro Zastupitelstvo města Valašské Meziříčí
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Energetické využívání odpadů Odpady 2013 a jak dál? Štěpán Jakl odbor odpadů.
Novosedlice – návrh pilotního plánu změny hospodaření s odpadem Lokalita – ulice Bystřická a Sokolská Termín realizace: duben 2016 – prosinec 2016.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Plán odpadového hospodářství Středočeského kraje na období 2016 – 2025 Semináře obce SK 2017 FITE a.s.
POH krajů Problémové oblasti jejich přípravy Porada (MVČR) 7
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
balíček k oběhovému hospodářství a prevence vzniku odpadu
Moje práce na Broumovsku
Aktuální informace z odpadového hospodářství
Transkript prezentace:

Praha, 10. 4. 2014 Svaz měst a obcí České republiky Strategie nakládání s odpady Pohled obcí jako původců odpadů na další rozvoj odpadového hospodářství Praha, 10. 4. 2014 Svaz měst a obcí České republiky

Pohled měst a obcí a krajů na udržitelné odpadové hospodářství: Strategie rozvoje nakládání s odpady v obcích a městech ČR Zpracována 2008, 2011 - aktualizace Východiska: platná odpadová legislativa, potřeby praxe, Teze rozvoje OH, Rozšířené Teze rozvoje OH (vláda srpen 2010) Společný odborný materiál SMO ČR + AK ČR - rozpracovává návrhové okruhy a opatření pro řešení OH z pohledu samospráv měst, obcí a krajů

Stávající stav hospodaření s odpady v ČR Neexistence jakékoliv dlouhodobé strategie rozvoje OH a s tím i chybějící strategická zařízení pro využití odpadů Neustálé změny řešení i zásadních oblastí OH Nefunkční ekonomické nástroje v OH Roztříštěnost technicko-organizačního řešení OH (6,3 tis. obcí, neexistence koncepce sítě zařízení atd.) Nekontrolované náklady zejména ve veřejné sféře (rozptyl nákladů v OH – směsné odpady, využitelné složky, obrovské lokální a regionální rozdíly) Nedostatečné nástroje k řízení OH (velký vliv různých zájmových skupin, nemožnost omezit výstavbu zařízení apod.) (Strategie rozvoje nakládání s odpady v obcích a městech ČR, SMO ČR, 2008, 2011)

Předpoklady OH Růst produkce odpadů Nárůst produkce KO Plnění závazků vůči EU/cíle POH maximalizace recyklace a využití odpadů omezování skládkování (včetně BRKO) Růst cen za služby v OH Růst cen energií, práce, PHM atd. Nedostatek surovin Nedostatek neobnovitelných surovin pro výrobu energie Omezení surovin z neobnovitelných zdrojů pro výrobu produktů

Základní strategie ČR v OH Vychází z několikaletých diskuzí k novému zákonu odpadech mezi MŽP a hlavními účastníky OH Hlavní principy: Předcházení a omezování vzniku odpadů Zásadní omezení skládkování Maximální využití všech vhodných odpadů ve vazbě na další průmyslové segmenty v regionech (zemědělství, energetika) Optimalizace všech činností v OH s ohledem na ekonomickou a sociální udržitelnost Zajištění dlouhodobé stability OH v regionech a ČR

Požadavky a očekávání z EU a ČR Povinnost pro obce zajistit do roku 2020 recyklaci min. 50 % papíru, plastů, skla a kovů z komunálního odpadu Povinnost zajistit oddělený sběr a využití rostlinných biologických odpadů v obci do roku 2016 Razantní redukce (zákaz) skládkování odpadů do 10 let – technické parametry (obsah org. uhlíku, výhřevnost aj.) Zajištění energetického využití směsných komunálních odpadů (s obsahem BRKO) z obcí a jim podobných odpadů od ostatních původců Zavedení sankcí za nedodržování povinností v řádech mil. Kč Skládkovací poplatek Znevýhodnit skládkování oproti využití odpadů (včetně energetického) Postupně omezit % nezpoplatněných odpadů a materiálů pro technol. zabezpečení skládek až k úplnému zpoplatnění

Základní východiska pro systémové řešení OH v obcích a krajích Podpora rozvoje odděleného sběru a následné recyklace a dalšího využití materiálově využitelných složek komunálních odpadů. Zajištění nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na úrovni obcí a to od sběru až po konečné využití odpadů a produktů z nich a to nejlépe ve vazbě na regionální zemědělství. Zajištění energetického využití zbytkových směsných komunálních odpadů (včetně jejich biologicky rozložitelné složky) jako nejvhodnější alternativy, která omezuje ukládání směsných komunálních odpadů na skládky. Podpora vytváření regionálních integrovaných systémů nakládání s odpady z obcí, které zajistí stabilní a dlouhodobě udržitelné hospodaření s odpady pro obce a města.

Skladba komunálních odpadů Skladba se určuje na základě standardizovaných analýz směsných a odděleně sbíraných mat. využitelných odpadů v obci (především odpady z domácností s menším podílem živnostenských odpadů) Celkové složení komunálních odpadů z obcí je téměř stabilní. Materiálové využitelné složky (zejména papír, plast, sklo, kovy, nápojový karton) tvoří 38-42 % z celkové produkce, kompostovatelný bioodpad 19,8-21,1 %.

Druhotné suroviny v OH Zákonnou povinností odděleného sběru využitelných komunálních a obalových odpadů je zajištěna kontinuální nabídka odpadů pro výrobu druhotných surovin. Obchodování s druhotnými surovinami se však řídí reálnou tržní poptávkou. V dobách snížené poptávky může tato disproporce vyvolat krizové situace, ohrožující celý systém nakládání s využitelnými odpady. Je tedy nutné vytvořit opatření a nástroje podporující stabilitu celého systému –rezervy AOS a KS, omezení výkupu odpadů. ČR by měla ve spolupráci s kraji a obcemi podpořit vznik regionálních systémů s různými typy zařízení na využití odpadů tak, aby v případě propadu poptávky po druhotných surovinách bylo možné využít vytříděné odpady jiným způsobem, např. energeticky, částečně biologickými metodami apod. ČR by měla podpořit vznik alternativních způsobů využití odpadů a to zejména těch, po kterých není trvalá ekonomická poptávka.

Živnostenský odpad - principy a cíle Legalizace stávajícího stavu využívání obecních systémů nakládání s KO Získání finančních prostředků na úhradu nákladů obce spojených s organizací OH Omezení administrativní zátěže menších původců (omezení evidence odpadů, smluv apod.) Zjednodušení administrativy spojené se zapojením původce do systému obce

Integrace záměrů a procesů Vytváření přiměřené regionální sítě zařízení a procesů (ISNO) k nakládání s komunálním odpadem vyhodnoceno odborníky i praxí jako nejefektivnější způsob pro nakládání s odpady od jejich vzniku po jejich využití nebo odstranění, který je ekonomicky a sociálně únosný pro občany, dlouhodobě stabilní a umožňuje další rozvoj. Sdružování obcí je jeden z nástrojů naplnění ISNO, nikoliv jediný, má své výhody i nevýhody: právní forma – svazek X obchodní společnost popř. jiné formy; účel - organizační (členství) X provozně – obchodní; činnost – objednatel – dodavatel (výběr. řízení, poradce) X realizátor (investice a provoz); obchodní (jednota a množství členů); plánování; poradenství, zkušenost, event. administrativa; Další z forem rozvoje OH je podpora společných projektů mezi soukromým a veřejným sektorem (PPP projekty)

Priority budoucnosti OH udržet a posílit dobrou úroveň tříděného sběru a recyklace papíru, plastů, skla, kovů rozvinout systém sběru a zpracování vhodných rostlinných bioodpadů z obcí a vyřešit užití vzniklých produktů (zejména kompostů) ve vazbě na zemědělství dobudovat zařízení pro energetické využívání odpadů a další infrastrukturu OH (např. překládací stanice a další) stanovit jasný právní rámec pro dlouhodobý rozvoj OH dořešit ekonomické a další nástroje v OH

Děkuji za pozornost. www.smocr.cz