Spirituální potřeby z pohledu paliativní medicíny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Život je jako cesta vlakem…
Možnosti propojení sociálních služeb a domácí zdravotní péče u jedinců s psychiatrickým onemocněním Ing. Pavel Andrejkiv Agentura domácí péče LADARA, o.p.s.
DUCHOVNÍ POTŘEBY (NEJEN) UMÍRAJÍCÍCH PACIENTŮ A JAK SE K NIM STAVĚT
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Hodnotová orientace svobodné generace
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Víra: pomoc nebo zátěž? Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS JEP.
Proč je důležité studovat Principy
DOBROVOLNÍCI V HOSPICI
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Pro ty co mám ráda Lidé přicházejí do našich životů z nějakého DŮVODU, na určité OBDOBÍ anebo na CELÝ ŽIVOT. Když je budeme umět rozlišovat, tak budeme.
2. neděle adventní/část 2: Modlitba proroků a obrácení srdce.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Problematika smrti a umírání
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Doprovázení nemocných a jejich příbuzných P. Mgr. Václav Tomiczek Čeladná Mezinárodní konference hospicové a paliativní péče Ostrava, 26. listopadu 2009.
Zásady dobré komunikace
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Psychologie štíhlé postavy
Zpracovala: Mgr. Hana Adamčíková Bc. Urszula Szromková
Problematika eutanázie
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
E UTANÁZIE. D ĚJINY EUTANÁZIE. A RGUMENTY PRO A PROTI. Jaromír Matějek.
Sdělování nepříznivých informací.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Spirituální potřeby z pohledu paliativní medicíny MUDr. Tereza Dvořáková Sekce krizové asistence Společnosti lékařské etiky ČLS JEP ČLK Hospic.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
MILOSRDNÉ LŽI ZÁLUDNOST Marie Svatošová takzvané
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
Slovo života Červenec 2011 „Bděte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo je slabé.“ (Mt 26,41) „Bděte a modlete se,
LILIUM CANDIDUM J.Víchová Klinika dětské hematologieaonkologie FNM Oddělení klinické psychologie FNM.
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
Péče o umírajícího dle vzoru LCP - zahraniční zkušenosti Anita Reda, Blanka Highfiel, Velká Británie.
CHARITA OSTRAVA CHOS a Mobilní hospicová jednotka
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Námitky Karel Jarušek, Fit Academy
Halina Doležalová.  Vznik na jaře 2008, 64 členů  Převážná většina zdravotníků- zdravotních sester  Cíl: vzbudit veřejnou diskuzi o potřebě hospice.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Dětský hospic.
Věnováno příteli... Už nesvítí pro Tebe slunce, už nevnímáš tento svět, byls na této planetě zázraků, něžný a převzácný květ.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Komplexní péče o pacienty na 1. interní klinice VFN a 1.LF UK v Praze Mgr. Markéta Čermáková nemocniční kaplanka.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Paliativní péče a sociální služby - vhled do souvislostí
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Mgr. Sylvie Stretti Mgr. Andrea Nondková
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
ÚLOHA SPIRITUALITY V HOLISTICKÉM OŠETŘOVATELSTVÍ aneb VÍRA TVÁ TĚ UZDRAVÍ Bc. Marta Doleželová, DiS. Bc. Sára Jánská, DiS.
MOBILNÍ HOSPIC SV. KRYŠTOFA
Transkript prezentace:

Spirituální potřeby z pohledu paliativní medicíny MUDr. Tereza Dvořáková Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS JEP Sokolská 31, Praha 2, 120 26 ČLK 22.5.2010 Hospic Čerčany

Paliativní péče (dále PP) je aktivní péče poskytovaná pacientovi, který trpí nevyléčitelnou chorobou v pokročilém nebo konečném stadiu. Cílem PP je zmírnit bolest a další tělesné, sociální, duševní a spirituální strádání a udržet co nejvyšší kvalitu života.

Specifika paliativní péče v hospici Časová naléhavost průměrná doba pobytu pacienta v hospici je 3-4 týdny. Je tedy třeba: nemarnit čas, ale zároveň „netlačit na pilu“ Spolupráce multidisciplinárního týmu je nezbytná důsledně předávat i nemedicínské informace. V hospici není malých rolí. Bezpečné a vlídné prostředí a zachování lidské důstojnosti.

Specifika paliativní péče v hospici Pacienti v hospici nejsou většinou praktikující křesťané, přesto hledají přesah Je naprosto běžné, že se pacienti ptají: “Co bude potom?“ „Proč Bože?“ „Proč zrovna mně…?“ „Za co?“ „Co po mě zůstane?“ „Nežil jsem zbytečně?“ Mají touhu po odpuštění. Rádi přijímají nabízenou modlitbu za ně…

Častá otázka pacientů Co se mnou bude po smrti? Je třeba zjistit, jak člověk nahlíží na svět a život. To je jeho realita. Mohou být překážky, které znemožňují člověku, aby této představy dosáhl (např.: nesmíření se smrtelností a s neexistencí, hřích atd.). Pokud pacientovy představy nesdílíme, je vhodné mlčet a trpělivě naslouchat. V některých případech můžeme těžce nemocnému pomáhat odstraňovat překážky bránící mu dosáhnout toho, co vidí jako cíl.

Spirituální bolest (utrpení) Bolest nemocného zasáhne na těle, na duši a na duchu. Když se postaráme o pacienta po tělesné, sociální a duševní stránce a on stále trpí, je třeba zkoumat, zda nejde o bolest spirituální. Když duchovní bolest nebereme do úvahy, může to mít zpětný, negativní dopad na tělo i psychiku. Často Vám pacienti řeknou, že je bolí „celý člověk“

Jak poznat spirituální povahu bolesti - co pacienti prožívají? Strach o život Strach ze smrti Hněv (přímý, nepřímý) Vina, nebo pocit viny Pocit opuštěnosti od Boha, pochybnost o Boží lásce Neodpuštění sobě, druhým Pochybnosti o spasení Známky rozdělení/nesmíření v rodině

Člověk může spirituální bolest snášet a) pasivně – Bůh mě nemá rád, proto se mi to stalo….nekomunikuje b) aktivně – ptát se Boha, volat, může prosit své okolí, aby se za něj modlili, poslouchali ho, vyprávěli mu…. c) pracuje s obrannými mechanismy v mysli se přenáší do přírody, zahrádky na místa, kde mu bylo dobře; nechce svou duchovní bolest řešit nyní, vrátí se k ní později

Jak bychom měli postupovat při doprovázení Dát pacientovi vybrat, o čem chce mluvit. Netlačit! I tiché sezení u postele je důležité. Být připraven, že často padají „masky“. Někdo si ji však chce ponechat až do konce. Respektovat to! Nebát se plakat. Někdy jsou naše slzy více než slova. Rozlišovat, kdo pomoc potřebuje v danou chvíli nejvíce - pacient, rodina nebo zdravotník? Mít na paměti, že provázení někoho je kráčet s ním kus jeho cesty. Na to bohužel dnešní medicína úplně zapomněla…..

Jak bychom měli postupovat při doprovázení Uvědomit si konkrétní a často kruté reality života a smrti. Respektovat a mít úctu k pacientovi a jeho blízkým. Být pravdivý k sobě samému. Učit se ze svých chyb. Pracovat se svými  pocity (včetně hněvu na sebe, na Boha…). Dát pacientovi svůj soucit, čas a svoji ochotu vejít na „tenký led“, pokud nás on v důvěře pozve. Být důvěrníkem. Nedávat nevyžádané rady!!! Mít hranice vůči pacientovi. Co, se mohu naučit od Vás? Naučit se neříkat nic neříkající a nepravdivé věty (např.: Pane Novák, vy nás ještě přežijete, vy se uzdravíte).

Jak můžeme pomoci ? Člověk nemůže ze sebe dát to, co sám nemá. Chceme-li zprostředkovat pokoj a smíření, sami k tomu musíme směřovat. Abychom dali pacientovi odpovědi na existenciální otázky musíme se touto problematikou také zabývat. Paliativní lékař = filosofující lékař V rovině obecné lidské komunikace se bortí hranice profesí, člověk v rozhovoru reprezentuje sám sebe. Role, kterou zastává, se dostává do pozadí. Jde o autentické setkání člověka s člověkem. Pomoci pacientovi a blízkým může každý pracovník hospice! (paní v recepci, uklízečky, údržbář…)

Zásady komunikace v PP- proces sdělování špatných zpráv Základní pravidla jsou shodná s pravidly dobré mezilidské komunikace: neodejít, naslouchat (nikoli pouze poslouchat), nechat pocítit zájem o druhého – mnohdy nezáleží na tom, co my nebo pacient řekneme, ale jakým způsobem. zajistit pro rozhovor dostatek času dobře znát pacientův zdravotní stav zjistit, co nemocný ví a co si nemocný přeje vědět nezapomínat na neverbální komunikaci opakovaně ověřovat zda pacient porozuměl

Zásady komunikace v PP- proces sdělování špatných zpráv Dát pacientovi možnost vyjádřit své emoce. Důležitá rozhodnutí dělat společně pacientem. Pacient dává souhlas s tím, do jaké míry a kdo má být v rodině informován o zdravotním stavu. Zapsat do stávající dokumentace stupeň informovanosti. Zvláštní situaci tvoří komunikace o infaustní prognose a vyčerpání možností protinádorové léčby, paliativní chemoterapii. Nejčastější otázky pacientů: „Co se mnou bude dál?“ „Kolik času mi zbývá?“ „Mohu se uzdravit?“ „Budu znovu chodit?“ „Proč hubnu?“

K PP nedílně patří péče o příbuzné a přátele Někdy chybí kontakt nebo ochota či odvaha se vzájemně potkat s rodinou či blízkými. Vedeme pacienta i jejich blízké k tomu, že lze odpouštět i na dálku. Bývá velmi složité vysvětlit důležitost tohoto konání pacientovi i rodině. Neodpuštění často blokuje dle našich zkušeností klidné umírání.

S čím se v praxi setkáváme: Vyrovnaná a připravená rodina i pacient. Může být pro personál opravdovou pomocí. Je to bohužel vzácné. Když se to však stane, tak si to pravdu všichni „užívají“. Ve smutku z odcházení blízké, milované osoby je i spousta naděje, pokoje a troufnu si říci i radosti… Užívají si času, který je jim dán…

S čím se v praxi setkáváme: 2. Nevyrovnaná rodina a připravený pacient. To je častější příběh než předešlé. V těchto případech je někdy rodina velkou překážkou v klidném odchodu pacienta. Brání mu doslova v klidu zemřít. Je totiž naprosto běžné, že se pacient a rodina nevyrovnávají se smrtí ve stejném tempu. Umírající je většinou napřed, rodina pozůstává za ním. 3. Nevyrovnaná rodina, nepřipravený pacient. Bývá nejčastější. Je rozhodující, kolik času na doprovázení máme. Většinou je třeba mluvit odděleně s rodinou i pacientem.

S čím se v praxi setkáváme: Přetrvávají mýty, zkreslené představy a hlavně strach z hospiců - jedním z hlavních důvodů, proč pacienti přicházejí pozdě. Je nám i příbuzným líto, že nevyužili všech možností, které paliativní péče nabízí.

18

Závěr Hospic přistupuje ke každému člověku v jeho jedinečnosti a podle toho vypadá i spirituální péče o něj. Pacient sám určuje zda spirituální péči přijme a jak tato péče bude vypadat. Bohužel jsme i svědky toho, že nejbližší příbuzní rozhodují za pacienta a brání mu v přijetí spirituální péče (mluví za něj, co chce, či nikoliv). V takové situaci je velmi obtížné uhájit pro pacienta prostor pro jeho svobodné rozhodnutí. 19

Děkuji za pozornost. Více informaci na: www.centrum-cercany.cz www.hospice.cz www.asociacehospicu.cz www.umirani.cz www.paliativnimedicina.cz