Role a kompetence sester v multidisciplinárním týmu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Inovační kurz kardiopulmonální resuscitace VFN v Praze
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Darja Hrabánková Navrátilová
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Financování celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
Česká asociace adiktologů
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
ošetřovatelství a porodní asistence
Vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků ve FN Ostrava
Komunitní péče.
Zákonné podmínky pro výkon povolání nelékařů
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Fakultní nemocnice Ostrava
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Celoživotní vzdělávání zdravotníků ve Zlíně
Koncepce ošetřovatelství
Legislativa.
Fakulta zdravotnických studií
Daniel Jirkovský Ústav ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Novinky ve specializačním vzdělávání
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Personální vyhláška Mgr. Lubomír Francl Místopředseda OSZSP ČR.
Nesplněné legislativní závazky Ministerstva zdravotnictví s ohledem na členství České republiky v Evropské unii.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Project HOPE – Česká republika, o.p.s. Řízení změn: Posílení role managerů ve zdravotnictví Začlenění zdravotnických asistentů do ošetřovatelského týmu.
Dopad pozměněné legislativy v ošetřovatelské praxi ve vztahu k výkonu povolání všeobecné sestry The effect of legislative changes in nursing practice towards.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
PRESTIŽ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ A JEJÍ SOUVISLOST S PŘIPRAVOVANOU PROFESNÍ KOMOROU A-FORUM, z. s.
Česká sestra Bc. Tomáš Válek, DiS. Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků, z.s.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Co potřebujeme v praxi? Martina Šochmanová Praha,
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Mezinárodní den sester květen 2009
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Fakulta zdravotnických studií
Porodní asistentka regulované povolání
NDP aneb Národní akční plán
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Povinnosti a práva zdravotnických pracovníků
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Sociální šetření a legislativa
Obor zdravotních služeb MZ
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Role a kompetence sester v multidisciplinárním týmu Libor Czeffer Michala Papežová Otrokovice 2008

Úvod – potřeba změn, problémy českých sester Nevyhraněnost profesionální podoby. Přesun jiných činností na sestry - odvádění od vlastního ošetřovatelství. Hledání profesionální identity. Nekonkrétnost profesionální podoby ošetřovatelství a z toho plynoucí konflikty týkající se kompetence a odpovědnosti v péči o potřeby klientů a provádění některých medicínských výkonů sestrami bylo nutné vyřešit novými legislativními normami (a novou koncepcí ošetřovatelství) jasně vymezující role a kompetence všeobecných sester a porodních asistentek.

Úvod – potřeba změn, vstup do EU V roce 2004 vstoupila ČR do EU a tímto se zavázala přijmout i celou řadu opatření, která se vztahují k oboru ošetřovatelství a porodní asistence. Jednou z podmínek či požadavků, pro vstup ČR do EU, bylo vypracovat právní předpisy, které budou řešit specifické oblasti, jenž mají přímý vztah k výkonu povolání všeobecné sestry.

Úvod – potřeba změn, vstup do EU Splnění minimálních požadavků stanovených ve směrnicích EU je nezbytným předpokladem pro volný pohyb sester na trhu práce v rámci EU.

Doporučení a dokumenty Evropské komise O začlenění primární péče do vzdělávání zdravotních sester Další vzdělávání a doškolování v ošetřovatelství Odborné kompetence pro sestry, které odpovídají za všeobecnou ošetřovatelskou péči O vzdělávání sester odpovědných za všeobecnou ošetřovatelskou péči v EU – nové kurikulum A další...

Významné změny za posledních 10 let V roce 1998 byla vypracována nová koncepce českého ošetřovatelsví. V roce 2000 vznikl na ministerstvu samostatný odbor ošetřovatelství. Rostoucí nároky na kvalitu ošetřovatelské péče vedly k vývoji národních standardů pro ošetřovatelství. V souladu s doporučeními WHO a EU se české sestry začaly vzdělávat na vysokých školách.

Významné změny za posledních 10 let V roce 2004 vešly v platnost legislativní normy, jenž řeší pregraduální přípravu sester a jejich odbornou, zdravotní a specializovanou způsobilost, celoživotní vzdělávání či profesní kompetence. Mezi stěžejní legislativní normy patří: Zákon č.96/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání

Významné změny za posledních 10 let Vyhláška MZ ČR č.424/2004 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků Koncepce ošetřovatelství České republiky (inovovaná v roce 2007)‏ Vyhláška MZ ČR č.423/2004 Sb. o kreditním systému

Role sester Plnění profesionálních rolí sestry v praxi vlastně popisuje jejich každodenní činnost. role ošetřovatelky role pomocnice role zprostředkovatele role učitelky role poradkyně role obhájkyně práv klienta

Role sester role nositelky změn role vedoucího role manažerky role výzkumnice role edukátora/ky Jejich plnění směřuje ke zlepšování zdravotního stavu jednotlivců a rodin, zvyšování efektivity zdravotní péče a úrovně osobní spokojenosti v zaměstnání,

Role sester Zlepšování postojů občanů a zákonodárců k ošetřovatelskému povolání a jejich očekávání kvalitní péče aj. Všechny tyto role se prolínají a slouží k objasnění různých povinností sestry. Tyto sestry musí umět chránit, udržovat, navracet a podporovat zdraví osob a skupin, jejich autonomii, soběstačnost v oblasti tělesných a psychických životních funkcí s ohledem na individualitu postižených osob.

Role sester Zdravotní sestry musí být dále schopné zavádět a realizovat opatření pro zlepšení zdraví a zabránění vzniku nemoci, převzít odpovědnost za vlastní ošetřovatelskou činnost, vzájemně spolupracovat při ošetřování, informovat a vést klienty, studenty i kolegy a kolegyně, sledovat výzkumné a vývojové práce, spolupracovat na nich a využívat je,

Role sester plánovat svoji práci a práci skupiny, řídit a kontrolovat pracovní tým, spolupracovat s jinými odborníky v rámci multidisciplinární spolupráce. Při provádění jmenovaných činností sestra uplatňuje ošetřovatelský proces.

Úloha sestry v multidisciplinárním týmu Spolupráci lékařů a sester v multidisciplinárním týmu je třeba založit na partnerské spolupráci profesionálů. Diagnostika a léčba chorob chorob je primárně v kompetenci lékařů, sestry mají v této oblasti roli sekundární, ošetřovatelská činnost tu lékařskou doplňuje v zájmu klienta.

Úloha sestry v multidisciplinárním týmu Systematické ošetřovatelské zhodnocení, ošetřovatelskou diagnostiku a určení priorit ošetřovatelské péče sestra provádí nezávisle na konkrétní lékařské diagnóze. Pouze v případě ohrožení života klienta je cíl lékaře i sestry společný – záchrana života. V ostatních situacích není pro sestru prioritní choroba jako taková, ale celostní reakce klienta na neuspokojené potřeby, které jsou důsledkem nemoci.

Úloha sestry v multidisciplinárním týmu Péče o zdraví populace má multidisciplinární a multiprofesinální charakter. Ačkoliv každá z těchto profesí přispívá k péči svým jedinečným způsobem, všechny mají společné určité dovednosti, které jsou nezbytné z hlediska zajištění kvality péče.

Kompetence sester Kompetence sester byly výrazně navýšeny Vyhláškou MZ ČR č.424/2004 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Rozšířilo se spektrum výkonů, ke kterým dříve sestry neměly kompetence nebo musely mít písemné pověření lékaře.

Kompetence sester Poprvé se v právních předpisech ČR oddělila činnost sester, péče, kterou poskytuje bez indikace lékaře a bez jeho jakéhokoliv nutného doporučování a část, kde sestra funguje jako asistent lékaře (musí tam být indikace lékaře, v některých případech i jeho přímý dohled).

Kompetence sester Ministerstvo doplnilo jakési un block pověření, kdy mohou sestry dělat další diagnostické nebo léčebné činnosti, případně při nich asistovat podle konkrétního pověření lékaře. Eva Prošková, ředitelka odboru vzdělávání a vědy Ministerstva zdravotnictví ČR, uvedla, že budou nadále novelizovat vyhlášku, týkající se činností sester ve smyslu navyšování jejich kompetencí.

Jak vnímají nové kompetence sestry? K implementaci těchto norem do praxe, respektive názoru sester na ně již bylo vypracováno několik šetření. Z jejich výsledků většinou vyplývá, že nové kompetence jsou sestrami vnímány v tom smyslu, že pociťují větší zodpovědnost, ale zároveň nízkou míru pravomocí.

Jak vnímají nové kompetence sestry? Dále bylo zjištěno, že změny, které proběhly v minulých letech na základě uvedení nových legislativních předpisů do praxe, sestrám částečně či zcela zkomplikovaly výkon jejich povolání. Jako hlavní argumenty uvádí: přílišnou administrativní zátěž a z toho plynoucí nedostatek času pro klienty,

Jak vnímají nové kompetence sestry? nízký počet personálu, který nemůže zajistit naplnění povinností, jež z nových právních předpisů vyplývají, finanční a časová zátěž spojená s povinností kontinuálního vzdělávání, rovněž špatnou spolupráci s lékaři a časový stres.

Jak vnímají nové kompetence sestry? Naopak jako hlavní výhody byly jmenovány: rozšíření a jasné definování kompetencí sester, posílení prestiže profese, větší možnost vzdělávat se.

Kompetence v zahraničí Kanada Skutečné rozdělení a adekvátní poměr sester typu A,B,C Sestra typu A je skutečný partner lékaře Země bývalé západní Evropy Kompetence jsou podobné našim kompetencím Sestry však mají větší zodpovědnost Větší podíl na spolurozhodování v péči o pacienta Ve společnosti je práce zdravotní sestry ceněna a má vysokou prestiž

Rozšířené kompetence Vladíková Radmila – staniční sestra JIP Je kompetentní k přebírání zdravotnické techniky, vyřizování oprav, k vypracování rozpisů služeb. Zastupuje vrchní sestru, v době její nepřítomnosti. Spolupracuje s dokumentační sestrou Juřicová Jiřina – staniční sestra oddělení A Kompetence k edukaci pacientů se stomií a jejich rodin, spolupracuje s vrchní sestrou při objednávání pomůcek pro stomiky. Školitelka pro sestry celého chirurgického oddělení v problematice stomií. Proškolena certifikovanými kurzy. Spolu s vrchní sestrou je kompetentní v problematice ošetřování ran. Spitzerová Dana – ambulantní sestra Kompetence v kontrole chodu ambulantního provozu – zajišťování zdravotnického materiálu ve spolupráci s vrchní sestrou a kontrola plnění plánů práce, navržena ke školení vlhkého hojení ran Kompetence ke kontrole celého chirurgického oddělení v záležitostech týkajících se regulačních poplatků a předání souhrnu za každý kalendářní měsíc vrchní sestře.

Kompetence zdravotnického záchranáře Výkony prováděné v případě krajní nouze Základní neodkladná resuscitace dospělých a dětí Uvolnění dýchacích cest, zajištění dýchacích cest dostupnými prostředky (sestry se specializací a DZZ s předepsanou praxí)‏ Umělá ventilace s užitím ručního dýchacího přístroje, obličejovou maskou, popř. se zavedením ústního vzduchovodu Nepřímá srdeční masáž včetně kardiopumpy Odsátí tekutého obsahu z horních cest dýchacích pomocí odsávačky Provedení elektrické defibrilace – podmínkou je zápis a záznam komorové fibrilace na EKG monitoru Aplikace Adrenalinu i.v. nebo intratracheálně – pouze při zástavě prokázané na EKG Zajištění periferní žíly s pomocí krátké nitrožilní kanyly, podání infúze krystaloidu a vyjímečně léku (analgetika, sedativa – antikonhulziva) a to po předchozí telefonické (radiofonní) konzultaci s lékařem

Děkujeme za pozornost