Exportní politika ČR Podpora exportu s podporou státu v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu
Proč exportovat? Export – parametr konkurenceschopnosti firem – viz. strategie vlády ČR, NERV, MPO vyšší úroveň produktivity práce, vyšší ceny ale i náklady, vyšší nároky odběratelů - vedou k lepší dodavatelské i výrobní kázni, inovacím, marketingu Systémově k urychlení procesu inovací a modernizace, rozvoj lidských zdrojů… kvalitnější řízení a management firem, interní procesy Brand name/značka, marketing, cenové nástroje…. nové požadavky na pracovní zdroje, jejich kvalifikaci a mobilitu
Cíle podpory exportu - co chceme VIZE: Prosadit ČR ve světě prostřednictvím obchodu a investic Podpora mezinárodního rozvoje podniků (internacionalizace firem) včetně vzdělávání Pozornost nejen vývozu zboží, avšak také vývozu služeb a investic Zlepšení kvality služeb státu – lepší koordinace složek státu podporujících zájmy v zahraničí Nové příležitosti pro podnikatele (usnadňování obchodu, působení na klíčových trzích, budování značky)
Principy podpory exportu – JAK?? Tržně konformními nástroji (v souladu s našimi závazky vyplývající z členství v OECD,WTO apod.) – nevýlučný přístup, výběrová řízení, kontrolní mechamizmy - UOHS…. Efektivní a profesionální služby podnikatelské sféře doma i v zahraničí. Stát buduje průhledné právní podnikatelské prostředí deregulace, snižování administrativní zátěže, snižování daňové zátěže apod. Partnerství s podnikatelskou sférou (SP, HK,ČROI,apod.), ale žádáme zpětnou vazbu, segment SME/MSP … Koordinace všech resortů (MPO, MF, MZV, MZe,apod.) - Czech Team
Exportní strategie 2006-2010 Základní dokument podpory exportu Řízena manažerským způsobem Řízena projektově – 11 projektů Schválena vládou Každoročně zpráva vládě o plnění
Tři pilíře podpory exportu Exportní financování - ČEB/EGAP Zahraniční síť – asistence (foot in the door) Nástroje dle katalogu – Export v kostce
1. Exportní financování a pojišťování I. Exportní financování ČEB – v roce 2011 nové úvěry v objemu 28 mld. Kč kryje politická rizika, spolupracuje s komerčními bankami, vč. KB,cíl: komerční rizika komerčním subjektům…. EGAP – v roce 2011 386 nových smluv v objemu 43 mld.Kč - v roce 2010 byla zvýšena pojistná kapacita o 30 mld. na 150 mld. (z vlastních zdrojů) http://www.egap.cz/index.php - ČEB a EGAP nečerpají přímo prostředky ze státního rozpočtu, probíhá samofinancování z operací
Zahraniční síť ZÚ a ZK CZ a CI Podpora obchodně ekonomických úseků ve dvojí podřízenosti MZV a MPO Zahraniční kanceláře CzechInvest a CzechTrade KODEX nároky podnikatelů na služby státu Informace – STI, analýzy, kontakty.. Asistence a podpora Foot in the door
Zahraniční síť ZÚ a ZK CZ a CI II. Informace, podpora na místě, lobbying (OEU,CT,CI) - Servis v zahraničí – vyhledávání kontaktů, informace o trhu, legislativně technická šetření, podpora působení v místě, STI, Businessinfo – www.businessinfo.cz informační portál 400 tis. Vstupů/měsíc, www.export.cz a další… - Semináře v ČR o teritoriích - Poptávky, tendry, nové příležitosti, Market Access Database a další nástroje - Czech Trade
BusinessInfo.cz
Export v kostce – katalog služeb státu
Export v kostce – katalog služeb státu http://www. mpo 1. Zelená linka pro export 4 2. Informační síť Zelené linky pro export 5 3. Portál BusinessInfo.cz 7 4. Služby státu na podporu exportu 8 5. Vnitřní trh EU 9 6. Přístup evropských podnikatelů na třetí trhy 12 7. Vzdělávání a poradenství 13 8. Informace a příležitosti 14 9. Asistence, prezentace a rozvoj trhu 16 10. Financování a pojištění 18 11. Zásady prezentace na veletrzích a výstavách v České republice pro rok 2011 21 12. Zásady pro organizování a financování národních výstav a českých oficiálních účastí na veletrzích a výstavách v roce 2011 23 13. Plánované oficiální účasti ČR v zahraničí – I.pololetí 2011 26 14. Program Marketing v rámci Operačního programu Podnikání a inovace 27 15. Seznam veletrhů podporovaných v roce 2011 v rámci společných účastí na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí v programu Marketing OPPI 29 16. Akce CzechTrade v zahraničí - I. pololetí 2011 32 17. Nabídka společných teritoriálních seminářů MPO a CzechTrade na I. pololetí 2011 33 18. Exportní akademie CzechTrade 34 19. Kontakty do zahraničí zastupitelské úřady ČR, zahraniční kanceláře CzechTrade 36 20. Hlavní kontaktní spojení a adresy 42
Obchodně politické nástroje
Týmy exportní strategie
Bilaterální a multilaterální smluvní vztahy – Usnadňování obchodu Bilaterální a multilaterální smluvní vztahy – EU – jednotný vnitřní trh, SOLVIT…, výbory… WTO , např. ochrana intelektuál. bohatství . Prosazovat zájmy ČR a aktivně ovlivňovat společnou obchodní politiku EU a fungování jednotného vnitřního trhu EU - MPO, MZV, MZe, vláda, VEU, SZ Brusel… zahraniční zastoupení… • Liberalizace obchodu zbožím a službami • Mapování a odstraňování překážek a bariér pro český export • Zjednodušení procedur v obchodě • Zajištění ochrany proti nekalým obchodním praktikám • Koordinované působení subjektů v zahraničí i doma • Plné využití výhod vnitřního trhu • Lobování za zájmy firem v zahraničí • Kvalitní informační servis • Poskytování ucelených řešení
Děkuji Vám za pozornost. Ministerstvo průmyslu a obchodu DOTAZY??? Děkuji Vám za pozornost. Ing. Petr Adrian, MBA adrian@mpo.cz Ministerstvo průmyslu a obchodu Na Františku 32, Praha 1 www.mpo.cz