Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYSTÉM KONTROLY PŘI TĚŽBĚ DŘEVA Tisková konference
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
Obecná část finančního práva II
Nová prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole 416/2004 Sb.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Prostředí pro projekt spolufinancovaný ze SF EU Ing. Zdeněk Chaluš, CSc.
Správní právo Pojem správního práva.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.

Uznatelné výdaje v projektech podpořených ze strukturálních fondů EU v administraci NROS Vyúčtování globálních grantů.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Využití Centrálního systému účetních informací státu nejen pro kontrolní činnosti JUDr. David Bauer vedoucí oddělení Metodika.
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
Řízení lidských zdrojů a interní audit Eva Janoušková ředitelka Sekce ekonomiky a podpory Krajský úřad Kraje Vysočina.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Projekt realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.
Interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě
PRIMÁRNÍ SYSTÉM DOHLEDU Z POHLEDU MANAŽERA Eva Janoušková.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Audit systému jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Vnitřní kontrolní systém
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
Ke schválení Protikorupční strategie hl.m.Prahy K tisku Z
Finanční kontrola Vnitřní kontrolní systém zákon 320/2001 Sb. II. část
Rozpočty územních samosprávných celků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Ing Jiří Krump, UOOU, náměstek předsedy pro ekonomiku a provoz
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Územní samospráva Obce
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Předběžná finanční kontrola Příkazce operace. Úvod S účinností od byl na fakultě upřesněn vnitřní kontrolní systém předběžné finanční kontroly.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Soustava veřejných rozpočtů
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
6 KONTROLA. Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina

Úvod – základní pojmy Kontrola z angličtiny „CONTROL“ – ovládat, řídit, regulovat, dohlížet pojem teorie řízení – je nedílnou součástí řídícího procesu a zjišťuje, zda dosahované výsledky odpovídají výsledkům plánovaným

Druhy kontroly - obecně podle toho, kým je vykonávána vnitřní (uvnitř organizace vnější (prováděna zvenčí) podle toho, ve které fázi řídícího procesu je vykonávána: předběžná průběžná následná

Vnitřní kontrolní systém jde o kontrolní mechanismy v rámci (uvnitř) organizace stanovení pracovních postupů rozdělení funkcí – pravomocí a odpovědností nutnost zpětné vazby zabudování kontrolních mechanismů v rámci systému řízení do vnitřních předpisů, norem, postupů apod. tak, aby fungovaly automaticky a byla vytvořena zpětná vazba

Zásady při vytváření systému vnitřní kontroly koncepčnost a systematičnost (ne nahodilost či nárazovost) kontrolní činnosti stanovení konkrétních cílů objektivně a pravidelně zjišťovat a vyhodnocovat výsledky kontroly (rozbory, analýzy) pravidelně zveřejňovat výsledky kontrolní činnosti – upozorňovat ostatní na nedostatky využívat výsledky kontrolní činnosti v řídící práci

Legislativní úprava - zdroje Zákon č. 320/2001 Sb. a Vyhláška č. 64/2002 Sb. Zákon již novelizován (123/2003 Sb.), novelizace vyhlášky se připravuje Nejdůležitější odkazy § 1 – předmět úpravy § 2 – vymezení pojmů (orgán veřejné správy, veřejné finance, 3 E – hospodárnost, efektivnost, účelnost, operace)

Legislativní úprava–zákon č. 320/2001 Sb. § 3 – finanční kontrola systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány systém finanční kontroly podle mezinárodních smluv vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy (§ 25 až § 31)

Vnitřní kontrolní systém podle zákona finanční kontrola zajišťovaná odpovědnými vedoucími zaměstnanci jako součást vnitřního řízení při přípravě operací před jejich schválením, při průběžném sledování operací až po jejich vypořádání interní audit jako organizační oddělení a nezávislé přezkoumání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly

Cíle finanční kontroly (VKS) dodržování právních předpisů a opatření přijatých OVS při hospodaření s veřejnými prostředky zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem a jiným nedostatkům, způsobených porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným nebo neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností

Cíle finanční kontroly (VKS) - 2 včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky, o prováděných operacích, o jejich účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti OVS v souladu se stanovenými úkoly hospodárný, efektivní, účelný výkon veřejné správy

Organizační zajištění kontrolní činnosti a působnost krajů § 5 – jednoznačná odpovědnost za organizování, řízení a zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly leží na vedoucím orgánu veřejné správy základní povinnosti vedoucích OVS § 9 – působnost územních samosprávných celků jsou povinny vytvořit systém FK PO ve své působnosti a také ho prověřovat

Vnitřní kontrolní systém § 25 - § 31 (1) povinnosti vedoucího orgánu VS a vedoucích zaměstnanců při zavedení VKS = jaký má VKS být ? (2) co musí ke splnění odstavce 1 vedoucí orgánu VS a vedoucí zaměstnanci udělat ?

Řídící kontrola (§ 26 - § 27) Předběžná kontrola – kontrola plánovaných a připravovaných operací příkazce operace správce rozpočtu hlavní účetní Průběžná a následná kontrola

Pravidla kraje Vysočina   k zavedení systému finanční kontroly u příspěvkových organizací zřízených krajem Vysočina  

I. Zavedení vnitřního kontrolního systému Vymezit působnost k výkonu finanční kontroly organizačním útvarům (vedoucím těchto útvarů) v organizačním řádu

I. Zavedení vnitřního kontrolního systému Zapracovat vedoucím zaměstnancům, případně ostatním zaměstnancům do pracovních náplní rozsah pravomoci a odpovědnosti v rámci finančního řízení a kontroly

I. Zavedení vnitřního kontrolního systému Zapracovat ustanovení zákona o finanční kontrole do „kontrolního řádu“ nebo do jiného vhodného vnitřního předpisu (např. Oběh a přezkušování účetních dokladů).

II. Zajištění řídící kontroly Určit „příkazce operace“ – nejčastěji jím je ředitel PO. Pokud se ředitel rozhodne delegovat tuto pravomoc na svého podřízeného, je třeba osobní jmenování. Tím se ovšem ředitel nezbavuje obecné odpovědnosti za výkon finanční kontroly jako vedoucí orgánu veřejné správy podpisový vzor

II. Zajištění řídící kontroly Určit „správce rozpočtu“ – buď je jím vedoucí oddělení odpovědný za finance nebo jiný zaměstnanec, odpovědný za dodržování finančního plánu v objemu i struktuře delegování opět písemně + podpisový vzor

II. Zajištění řídící kontroly Určit „hlavní účetní“ – buď je jím vedoucí útvaru odpovědný za účetnictví nebo jiný zaměstnanec k tomu pověřený delegování opět písemně + podpisový vzor sloučení správce rozpočtu a funkce hlavní účetní je výjimečně možné

II. Zajištění řídící kontroly vždy dodržovat zásadu „čtyř očí a dvou podpisů“ (možnost stanovit určité typy operací (co do objemu veřejných výdajů a druhu operace) a u nich předběžnou kontrolu na pozici „příkazce“ provádět souběžně s předběžnou kontrolou na pozici „správce“ a „účetní“) Průběžná kontrola Následná kontrola

III. Udržování vnitřního kontrolního systému Sledovat a vyhodnocovat výsledky finanční kontroly a při zjištění nedostatků neprodleně přijímat konkrétní opatření k nápravě, jakož i systémová opatření, která mají za cíl předcházet a včas odhalovat nesprávné operace a jejich příčiny Podávat zprávy o výsledcích finančních kontrol podle Vyhlášky č. 64/2002 Sb.

janouskova.e@kr-vysocina.cz