Doc. Ing. Pavel Beneš, CSc., os. Občané proti hluku a emisím

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Advertisements

Vliv hluku na lidské zdraví
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Dopravní plán Ústeckého kraje na léta 2012 – 2016 a jeho aplikace
Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
Transparentní akustická ochrana SGG Stadip Silence
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
Bc. Lucie Ptáková,  Plánované spuštění systému: 2014  = evropská agentura pro vesmírný systém Galileo (GSA)  Bude zajišťovat především navigaci.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č. II  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a b c  6 x 50 sekund opisování 
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Uzavírky silnic II/476 a I/11
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA STRAKONICE (= IPRM)
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Ing. Helena Beránková Oddělení územního plánování a hluku Odbor hygieny obecné a komunální Telefon: Na Bělidle 7,
Teorie optimální velikosti města
o hospodářské soběstačnosti a o samofinancování církve“
Doprava Vojtěch Růženec – Letecká doprava Zdeněk Suldovský – MHD
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Návrh novely zákoníku práce předložený vládě Svaz průmyslu a dopravy ČR souhlasil s návrhem novely zákoníku práce Stanovisko ze dne 31. března 2011.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Praha cyklistická nebo ne? 2012 Vratislav F ILLER Auto*Mat Praha
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Nízkoemisní zóna v hl. m. Praze varianty územního rozsahu duben 2014.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
SUBURBANIZACE.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Chudoba jako sociální problém
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Teorie optimální velikosti města
Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 1 Úvod. Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 2 Úvod.
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Znečištění vzduchu dopravou
Podnikatelská zóna Š t e r n b e r k
Integrovaný regionální operační program
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Doc. Ing. Pavel Beneš, CSc., os. Občané proti hluku a emisím Některé problémy Prahy 6 související s dopravou Doc. Ing. Pavel Beneš, CSc., os. Občané proti hluku a emisím Indukovaná doprava Letiště Hluk, emise Dopravní zácpy (Evropská, Jugoslávských partyzánů, Vítězné náměstí) Doprava na ČZU

kdo seje silnice, sklízí auta Dopravní indukce aneb kdo seje silnice, sklízí auta Dopravní indukce je vztah přímé úměry mezi množstvím dopravní infrastruktury a objemem dopravy. Čím více prostoru danému druhu dopravy poskytneme, tím větší bude její objem. Jinými slovy, každá nová silnice má potenciál přitahovat silniční dopravu a zvyšovat po ní poptávku. Každý vnější zdroj vyvolává potřebu vnitřního řešení (letiště, nádraží, cargo apod. potřebují návaznou dopravu) a naopak. Vztah přímé úměry mezi dopravním objemem a kapacitou funguje oběma směry – při snížení dopravní kapacity obvykle dochází ke snížení objemu dopravy. Výstavba nových kapacitních silnic proto není vhodným nástrojem k dosažení změny dělby přepravní práce, jíž v současné době dominuje doprava automobilová. Nové silnice budou stimulovat nárůst poptávky po dopravě, a tím nárůst objemu silniční dopravy. Problém tedy nejenže nebude vyřešen, ale bude se dále zhoršovat.

Co způsobuje nárůst dopravy? - lidská lenost a touha po pohodlí - satelitní městské útvary – (zhoršené ekologické podmínky města, nedostatek prostoru a nárůst bohatství jedinců generuje růst satelitů), postrádají občanskou vybavenost – bez školek, škol a obchodů. stavba hypermarketů velké sportovní a kulturní akce koncentrace výroby a služeb Obecně - kumulace funkcí a činností výroba, doprava a některé služby plodí prachové, chemické a akustické emise.

Rozšíření provozu letiště o novou RWY přinese: Nárůst pasažérů a tedy indukované hromadné i individuální dopravy (dnes je pokles výkonu letiště a tedy není nutné rozšiřovat) Nárůst prachových a dalších emisí Nárůst hluku Nárůst carga a tedy nárůst nákladní dopravy Nebezpečí privatizace a tedy těžko kontrolovatelný režim provozu Viz http://antihluk.poterion.cz/

Současná max. kapacita cca 208 000 letů /rok = 45 letů/hod. Investorem výstavby paralelní dráhy je Správa Letiště Praha, s.p., viz www.prg.aero Účelem výstavby paralelní dráhy RWY 06R/24L je zásadní navýšení kapacity letiště v Ruzyni: Současná max. kapacita cca 208 000 letů /rok = 45 letů/hod. (15,4 mil cestujících rok) Cíl s paralelní RWY min. 400 000 letů/rok = 75 letů/hod. (1 let/1,15 s) To je prakticky 30 miliónů cestujících/rok !!! (2,5 mil cest/měsíc = 82 220 cest./den) Praha není schopna pojmout toto množství. Půjde především o tranzit, který přinese zisky pouze dopravcům, Praze přinese pouze náklady za likvidaci ekologických zátěží!!!

Argumenty uváděné pro výstavbu paralelní dráhy: je nutné zvýšit kapacitu letiště. lépe ochránit obyvatele před hlukem (cha cha) hrozí zastavení rozvoje letecké dopravy, přínos pro zaměstnanost, region Prahy, - současný stav poklesu vůbec nesouvisí s neexistencí paralelní dráhy...

Protiargumenty: provozovatel zatím navrhuje prakticky neomezený nárůst letecké dopravy všeho druhu ve dne i v noci, kapacita letiště přes 400 000 letů/rok je z hlediska potřeb obyvatel prakticky nesmyslná, chybí oficiální analýza nezbytného druhu a rozsahu přepravy na letišti v Ruzyni, chybí strategický plán rozvoje dopravy v ČR v současné době tranzit osob představuje cca. 30% cestujících a letiště Praha se chce profilovat stále více jako tranzitní letiště; z tranzitu bude ale profitovat pouze vlastník letiště na úkor zdraví a životního prostředí. Je nepřijatelné, aby vyšší zisk budoucího (možná zahraničního) vlastníka převážil nad ochranou zdraví obyvatel)

zdvojnásobení provozu nemůže snížit hlukovou zátěž, hluk a další emise z nové dráhy zatíží právě oblast již nyní kriticky zatíženou hlukem na, či za hranici hygienických limitů. letecký provoz se posune o 1,5 km k centru Prahy, zvyšovat podstatně počty letů nad centrální Prahou je zcela mimo realitu a varování provozovatele letiště před tímto řešením v případě nepostavení druhé dráhy je zcela bezdůvodné i nadále se bude létat nad Bílou Horou, neboť jedním z důvodů je boční vítr – ten bude foukat i po výstavbě nové dráhy a současně s navyšováním kapacity letiště poroste i počet těchto letů, protože jinak hrozí uzavření letiště po dobu bočního větru. Letiště evidentně neruší OHPL směrem na Prahu ...

Vypočítané ochranné hlukové pásmo (OHP) staré a nové dráhy Nová RWY je o 1,5 km blíže ku Praze! Suchdol Nebušice Šárecké údolí Liboc, Veleslavín, Vokovice Ruzyně Hostivice

ve vnitřním prostředí pak jen při zavřených oknech OHP(L) nechrání obyvatele před hlukem, ale letiště před stížnostmi obyvatel Podle návrhu letiště ochranné pásmo zahrne část Prahy a přilehlé obce ve středočeském kraji. Návrh OHP vypadá takto: V OHP se nemusí dodržovat hygienické limity hluku ve vnějším prostředí, ve vnitřním prostředí pak jen při zavřených oknech

Pro obyvatele OHPL znamená: zvýšení hlukové zátěže letiště nemusí dodržovat hygienické limity pro venkovní hluk z leteckého provozu, rizika zdravotních potíží, zvýšení nočního provozu, nelze si stěžovat na venkovní hluk z letecké dopravy byť by dosáhl jakýchkoliv hodnot vyloučena výstavba škol, předškolních zařízení, omezení rozvoje celého území OHPL a ovlivnění směrem k průmyslové zástavbě, omezení užívání nemovitostí nacházejících se uvnitř OHPL, omezené větrání budov, spolurozhodování letiště o rozsahu stavebních úprav či novostaveb, pokles hodnoty nemovitostí, hluk se nezastaví na hranici OHPL, ale větší hluk zasáhne i Hanspaulku, Babu a další obce a města v okolí – Roztoky, Hostivice, …které s OHP sousedí, Přes uvedené negativní vlivy na lidské zdraví, životní prostředí i majetek ukládá česká legislativa provozovateli pouze povinnost zajistit, aby „průměrný“ hluk ve vnitřním prostředí obytných a pobytových budov byl ve dne do 40 dB a v noci (22 00 .- 6 00 hod) do 30 dB. Uvedené hodnoty jsou ale vypočtené „průměrné“ ekvivalentní hladiny akustického tlaku L Aeq,T za celou denní a celou noční dobu – maximální hodnoty hluku nikoho nezajímají ... Aby zajistili limity ve vnitřním prostředí v OHPL probíhá výměna oken a obyvatelé je dostávají „darem“. Tyto limity platí jen pro uzavřená okna. Od měření akustických špiček se upustilo již v r. 2000 ! Námět k zamyšlení: Co provedete sousedovi, který Vám po celý rok každý den 25 x za noc nastartuje pod oknem motocykl, sekačku, atd. a sdělí Vám, že v průměru za 8 hodin máte v ložnici „ticho“ pod 30dB? Opravdu mu nic neřeknete? Srovnání navíc nesedí v jedné maličkosti – letiště má z provozu letadel nad Vámi na rozdíl od souseda slušný zisk. Z výše uvedených důvodů proto doporučujeme a požadujeme: minimalizovat rozsah OHPL, omezit noční provoz konkrétním počtem letů, zpřísnit legislativu pro hodnocení hluku,

Jeden z problémů nové RWY: nebezpečí záměny 6 ti pruhů dálnice s přistávací drahou Jeden z problémů SOKP: prudký nárůst dopravy na ul. Jugoslávských Partizánů

Město je systém s multifunkčními vztahy a patří do kategorie složitých systémů – podobně jako např. počasí. Města kdysi vznikala náhodně a chaoticky, růst si žádal určité funkčnosti a uspořádanosti. V dnešní době by funkčnost a návaznost jednotlivých složek města a jeho organický růst měl zajišťovat územní plán. Územní plán je ale lákadlo pro všechny podnikatele, kteří v něm cítí příležitost jak výhodně investovat. Je to prostor pro korupci !!!

Emise Nejškodlivější jsou poletavý prach a hluk - hlavním emitorem doprava Hluk se měří v jednotkách dB = 20 log A1/A0, kde A je amplituda tlaku zvukové vlny a A0 je amplituda zvukové vlny na prahu slyšitelnosti (A0 = 2·10-5 Pa). lidské ucho vnímá nárůst hluku v logaritmické závislosti a je to míra relativní na rozdíl od absolutní míry PMx. Hlukovou zátěž popisuje deskriptor LAeq,T, což je průměr akustického výkonu za dobu T. Jeho nevýhoda je, že neukazuje na výkonové špičky. Způsobuje: nepohodu, rozmrzelost, podrážděnost, zvýšenou únavu, ischemickou chorobu srdeční, snížení kognitivních vlastností dětí, nespavost, vysoký krevní tlak, obezitu, deprese, změny hormonální rovnováhy WHO doporučuje, aby intenzita hluku při trvalé expozici nepřesáhla ve dne 60 dB, v noci pak 40 dB. POZOR, připravuje se zákon proti hluku, kde je navrženo zrušení právní závaznosti hlukových limitů!!! Současné NV 272/2011 Sb. zhoršuje stav o 4 až 7 dB !!!

dB čas t T LAmax1 LAmax2 Laeq,T Pro hodnocení hluku z letiště se navíc používá tzv. průměrný letový den, což je průměr hlukové zátěže za půl roku (letní sezóna provozu). Vaší stížnost je možné hodnotit až po půl roce, takže ne!

POZOR měření PM2,5 u nás zatím není uzákoněno! Poletavý prach se měří pomocí množství prachových částic podle velikosti 10 μm a 2,5 μm obsažených v 1 m3 Jednotky jsou PM10 [g/m3] a PM2,5 [μg/m3] Menší částice jsou podstatně nebezpečnější! Prach způsobuje: bronchitidu, astma a snížení odolnosti organizmu, zvláště dětí, snižuje pohodu prostředí POZOR měření PM2,5 u nás zatím není uzákoněno!

Nárůst intenzity 3 dB - 2 krát 4 dB - 2,51 krát 5 dB - 3,16 krát 7 dB - 5,01 krát 10 dB - 10 krát

ŘEŠENÍ v ÚP – cíl = funkce města, ne zisk Problém nelze řešit stejnými prostředky, které způsobily jeho vznik (A. Einstein) Určit strategii dlouhodobého rozvoje města a jeho mezí Vyvarovat se topologických kumulací aktivit a funkcí Stanovit prostory bez individuální dopravy (viz Singapur, Londýn, Paříž) Navyšovat zelené plochy – zákaz zahušťování zástavby Zákaz stavby satelitních útvarů bez občanské vybavenosti (školy, obchody, kultura) Zamezit vstupu tranzitní dopravy, řešit P&R parkoviště Preferovat hromadnou dopravu (cena, intervaly, hustota, P&R x drahé parkování ve městě, zákazy vjezdu) Alternativní doprava – pěší zóny, železnice, půjčovny - cyklistika, elektromobily Přesunout letiště mimo město

Tloušťka béžové čáry odpovídá intenzitě dopravy Radiální orientace příměstské dopravy (linky 300, r. 2007) Praha 6 Tloušťka béžové čáry odpovídá intenzitě dopravy

Varianta dopravy na letiště metrem „D“ Současně řeší i dopravu na ČZU

Současné úzké hrdlo dopravy na Vítězném náměstí a návrh pruhu pro autobusy

Děkuji za pozornost