Zdravotnictví pro lidi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajské zdravotnictví
Advertisements

Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
OBČANSKÉ SDRUŽENÍ PACIENTŮ S. IDIOPATICKÝMISTŘEVNÍMI
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
O pravých kořenech… Tomáš Julínek ministr zdravotnictví.
Aktuální krize zdravotnictví
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Systém zdravotní a sociální péče v České republice
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
[ 1 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv. [ 2 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv Další vývoj probíhající revize systému úhrad léčiv PharmDr.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Systém veřejného zdravotního pojištění v ČR a jeho vývoj Vladimír Kothera generální ředitel ZP M-A prezident SZP ČR Duben 2008.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
[ 1 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv. [ 2 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv Další vývoj probíhající revize systému úhrad léčiv PharmDr.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Jak prosadit protikrizová opatření ve zdravotnictví? 16. června 2009.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Centrum kardiovaskulární prevence 1.LF UK a TN Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Makroekonomické aspekty demografického vývoje doc. Ing. Miroslav Kuře, CSC., Ing. Lucie Marková, Ph.D. SVŠES.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Ministerstva zdravotnictví ČR
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Poptávka po zdravotní péči
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Ekonomika českého zdravotnictví
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Zdravotnictví pro lidi Prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc. stínový ministr zdravotnictví

Cíl reformy zdravotnictví hledat přijatelný poměr mezi „rozvíjejícími se“ možnostmi vědy a „omezenými“ finančními zdroji vytvářet pro pacienty přátelské zdravotnictví se spokojenými zdravotníky zdravotnictví na odborně-sociální bázi (lékař-pacient) a ne na obchodní (klient-prodejce)

Hlavní cíle zdravotní péče musí být dostupná na úrovni „lege artis“ všem pacientům, bez dalších poplatků je-li výběr financí na podkladě zákona, potom čerpání peněz nesmí podléhat politickým vlivům a pojišťovny musí být kontrolovány jako každé organizace financované z veřejných prostředků na aktuálním politickém dění nezávislým kontrolním orgánem státem poskytovaná a placená zdravotní služba musí mít stejné podmínky financování, nezávisle na tom, zda cílové zdravotnické zařízení je či není zprivatizováno 4

Hlavní cíle zákony ovlivňující existenci zdravotnických zařízení nesmí umožňovat nekalé manipulace s majetkem (např. zákon o univerzitních nemocnicích, kde se předpokládá ušetření 60 mil. Kč, ale k dispozici se dává 63 mld. Kč) peníze vybrané do zdravotnictví musí podléhat důsledné veřejné kontrole – jsou nezbytné kontroly např. průhlednosti a efektivity výdajů VZP a ostatních ZP

Hlavní cíle ceny léků jsou stanovovány netransparentně, platíme za ně víc, než je jejich reálná hodnota jsme pro určování ceny léků formou aukcí tak, aby výrobci léků platili vysoutěžené bonusy přímo zdravotním pojišťovnám na základě až pacientům skutečně vydaných léků zdravotnické vyhlášky nesmí vést k likvidaci a zprivatizování zavedených zdravotnických zařízení

Hlavní cíle dokonalým příkladem je deprivace lázeňské služby vedoucí ke krachu lázeňství s (podtextem) možností zakoupení lukrativních majetků za nejnižší cenu a rekonstruovat ji především pro bohatou zahraniční klientelu, kde pro rehabilitaci např. neurologicky postižených a ochrnutých českých dětí zbudou jen druhořadá pracoviště proto v průběhu června plánuje naše strana uskutečnit demonstraci proti zrušení dětských lázní Vesna v Janských Lázních

Hlavní cíle právě vyhláška „nový indikační seznam“ snižuje indikace lázeňské péče, což má zdrcující dopady jak na zaměstnance, tak následně i na pacienty výpadek příjmů pro lázně ze systému zdravotního pojištění až mínus 60 % = propouštění, snižování mezd, zavírání lůžek (likvidace LLP „Vesna“ – MZ bagatelizuje)

Zvyšování DPH 2012: Zvýšení snížené sazby DPH z 10 % na 14 % (+ 40 %) 2013: Zvýšení obou sazeb DPH o 1 % na 15, resp. 21 % ministr Heger souhlasil i se sjednocením obou sazeb DPH (17,5 %) zdravotnická zařízení jsou z daňového hlediska konečným spotřebitelem svých vlastních služeb !!!!

Zvyšování DPH nulová sazba DPH na léky existuje v rámci EU v řadě vyspělých států (např. ve Velké Británii, ve Švédsku, na Maltě) proč v ČR nezůstaly léky ve snížené sazbě? Státní rozpočet vysává v letech 2012 a 2013 cestou zvyšování DPH ze zdravotnictví navíc 6,6 mld. Kč (!)

Některé příčiny vysokých výdajů za léky revize cen a úhrad léků SÚKL neprovádí každoročně, ale jednou za 3 roky (zákon ministra Hegera legalizoval nečinnost) úhradové soutěže měly přinést úsporu 5 miliard korun od prosince 2011 do dnešního dne nevyhlásilo MZ ČR ani jedinou úhradovou soutěž (!) Reexporty zůstávají nevyřešeny Rostou i výdaje zdravotních pojišťoven (meziročně +5,5%)

Vícezdrojové financování pojištění - povinné veřejné zdravotní pojištění zůstane základním zdrojem financování státní a regionální rozpočty - od převodu okresních nemocnic pod kraje jejich podíl klesá (v roce 2011 byly například o 7 mld. Kč nižší výdaje než v roce 2003) přímá spoluúčast - nejrychleji rostoucí položka - je plošná a nerespektuje sociální rozložení obyvatel jako např. v Německu (zatímco se veřejné výdaje v letech 2000 až 2011 zvýšily o 82 %, soukromé výdaje za stejné období stouply o 234 %)

Vícezdrojové financování připojištění – v ČR zatím neexistuje, podmínkou je zavedení standardů nadstandardy - v systému podle Hegera (TOP 09) není možné prokázat finanční efekt tohoto kroku, zejména přínos do systému veřejného zdravotního pojištění

Nedostatek peněz i lékařů kvůli stárnutí populace a rozvoji medicíny rostou výdaje na zdravotní péči a potřeba lékařů všude ve světě výdaje na zdravotnictví: průměr států OECD v roce 2000: 7,8 % HDP (ČR 6,6 %) průměr států OECD v roce 2008: 9,0 % HDP (ČR 7,2 %) počet lékařů: v uplynulé dekádě se počet lékařů v rámci zemí OECD zvyšoval v průměru o 2 % ročně (v ČR o 1,6 % ročně)

Personální devastace: pracující lékaři stárnou - 47,3 % starších 50 let. Není koncepce personální jednoty odborností Věk 2000 2010 29 11,0 % 9,7 % 30 – 39 23,1 % 20,2 % 40 – 49 33,0 % 22,8 % 50 – 59 21,5 % 28,8 % 60 – 69 8,7 % 14,6 % 70 + 2,8 % 3,9 %

Omezování solidarity Zdravých s nemocnými: ochranné limity jsou děravý cedník, neschopenka jako luxus Mladých se starými: regulační poplatky a přímé platby dopadají pouze na nemocné a největší tíhu nesou senioři Bohatých s chudými: přetrvává nespravedlnost v platbách pojistného (stropy přechodně zrušeny, ale zvýhodnění OSVČ trvá) v případě zavedení dvousložkového pojistného – fixního a nadstavby by jeho fixní část platili lidé ve stejné výši bez ohledu na své příjmy Občané mají oprávněný pocit, že platí stále více a přitom za své peníze dostávají stále méně!

Omezování svobody posilování moci pojišťoven nad zdravotnickými zařízeními i pacienty: omezení možnosti měnit pojišťovnu prohlubování nerovnosti ve smluvních vztazích podle plánů ministra Hegera by zdravotní pojišťovny rozhodovaly o síti zdravotnických zařízení i o výši úhrady za služby těmto jednotlivým zdravotnickým zařízením omezování autonomie lékaře v rozhodování lékaři jsou ekonomicky motivováni k tomu, aby omezovali zákonem garantované nároky pacientů řízená péče (lékař zodpovídá, ale pojišťovna rozhoduje)

Závěrem ministr Heger (TOP 09) nehájí zájmy resortu zdravotnictví ani pacientů tvrdé dopady „deklarované“ ekonomické krize v ČR a neprokázané přínosy reformy zdravotnictví devastují již tak klesající úroveň zdravotnictví, jsou nesmyslné a zamlžují pravé příčiny nedostatku financí v rezortu výsledkem dosavadních „reforem“ je především snižování dostupnosti, kvality a bezpečnosti zdravotní péče vybrané peníze do zdravotnictví mají sloužit lidem a nemají být nepřiměřeným ziskem podnikatelů kvůli nepravdivé politické propagandě část pacientů bohužel ze současného tristního stavu obviňuje lékaře

Závěrem důsledkem úmyslného podfinancování zdravotnictví je nárůst vnitřní zadluženosti systému, který je provázený nejen jeho personální devastací, ale i morální a etickou krizí cílem kroků současné vládnoucí garnitury je taková privatizace zdravotnictví, kde pacient dostane za své peníze jen nejnutnější péči a podnikatelé si zbytek peněz, které jsou vybírány na základě zákona, rozdělí mezi sebou jako zisk

Děkuji Vám za pozornost!