Evropské seskupení pro územní spolupráci Strategie systémové spolupráce veřejných institucí Moravskoslezského kraje, Slezského a Opolského vojvodství oblast Energetika
Evropské seskupení pro územní spolupráci Opatření 4.1 Společné aktivity při zlepšování kvality ovzduší Opatření 4.2 Společné aktivity v oblasti energetiky a nakládání s odpady Projekt Program řízení kvality ovzduší v Moravskoslezském kraji, Slezském Vojvodství a Opolském Vojvodství Projekt Výměna zkušeností v oblasti energetiky a nakládání s odpady Projekt Standardizace služeb v rozsahu energeticky úsporného stavebnictví Opatření 4.3 Spolupráce energetických klastrů Projekt Společné vytváření energetických koncepcí Projekt Propagace a využití obnovitelných zdrojů energie (OZE) Výstupy ze zasedání v Opole
Evropské seskupení pro územní spolupráci Projektový návrh MSK v aktivitě 4.1 Ekologizace dopravy– rozvoj alternativních pohonů – využití CNG
Evropské seskupení pro územní spolupráci Proč doprava? •Moravskoslezský kraj i Slezské vojvodství patří dlouhodobě k regionu, kde jsou pravidelně a trvale překračovány hodnoty imisních limitů znečišťujících látek •Podle Situační zprávy k Programu snížení emisí a imisí znečišťujících látek do ovzduší v Moravskoslezském kraji jsou mobilní zdroje znečištění – dle REZZO 4, reprezentovány především dopravními prostředky, výrazným znečišťovatelem zejména v oblasti produkce NOx, kde se podílí téměř 30 %, dále pak VOC a tuhými látkami, kde se podílí 25 % a také CO s 12 % celkové produkce znečišťujících látek.
Evropské seskupení pro územní spolupráci Proč právě CNG? •LPG Má své zastánce i ekonomiku. Vyšší závislost LPG na trhu s ropou. •Elektromobily Největším benefitem je absence výfukových plynů. Otázka je z čeho se elektřina vyrábí? Vhodnější pro městský provoz – menší dojezdová vzdálenost. Vyšší pořizovací náklady, náklady na akumulátory. Využití spíš v kombinaci s klasikou – tzv. hybridní pohony. Záměry ČEZu počítají s obrovským rozmachem elektromobility – uvidíme!? •Palivové články Vysoké počáteční vstupní náklady, absenci stanic pro jejich doplňování. Výroba článků produkuje více emisí, než se následně ušetří jejich provozem. •Spalováním CNG (zemního plynu) vzniká CO2 a voda, žádná síra, tuhé látky, polyaromatické uhlovodíky, aldehydy ani NOx •Vysoká úroveň zasíťování zemním plynem •Výhodná ekonomika provozu •Pozitivní vývoj legislativního prostředí
Evropské seskupení pro územní spolupráci Legislativní předpoklady •Společná deklarace EU – do roku 2020 zvýšit podíl CNG v dopravě na 10% •Národní program snižování emisí, kap. 6.2 •KIP ke zlepšení kvality ovzduší v MSK, Opatření 1 •Koncepce rozvoje dopravní infrastruktury MSK •Strategický plán KEA, kap. 4.3 •Nové technické předpisy – normy pro provoz CNG
Evropské seskupení pro územní spolupráci Ekonomika provozu •1 litr benzínu ~ 1.15 Nm3 zemního plynu •1 kg zemního plynu ~ 1,3 litr benzínu •Nákladová cena – vlastní ZP 10 Kč/m3 + stlačení 2 Kč = 12Kč/m3 •Prodejní cena – cca 18 Kč/Nm3 ZP (po přepočtu cca 21 Kč/kg ZP) •Úspora provozních nákladů oproti benzínu o 50% •Úspora provozních nákladů oproti nafty o 35% •Úspora provozních nákladů oproti LPG o 20% •Nulová sazba silniční daně pro majitele vozů na CNG •Oktanové číslo - 128
Evropské seskupení pro územní spolupráci Mýty kolem provozu •Parkování na kanalizačních vpustech •Vjezd do podzemních garáží – od nová Vyhláška o technických podmínkách požární ochrany staveb
Evropské seskupení pro územní spolupráci Výhody použití CNG v dopravě •Ekologicky čistý provoz •Ekonomický provoz •Naplňování plánovacích dokumentů a závazků
Evropské seskupení pro územní spolupráci Cíl projektového záměru Vytvoření potřebné infrastruktury CNG pro provoz referentských vozidel ve vybraných městech jednotlivé kroky: •Uzavření dohod s partnery projektu (předpoklad cca 10 měst MSK s více než 20 tis. obyv.) •Vytipovat vhodná místa pro výstavbu čerpacích stanic CNG •Smlouvy na poskytnutí pozemků – dojednání podmínek (prodej/nájem) •Uzavřít závazek s městy (partnery projektu), že při rozšiřování a obnově vozového parku (svého a svých PO) budou upřednostňovat vozy na CNG (předpoklad min 100 ks vozidel, optimální 300 ks OA) •Možnost rozšířit na dopravní podniky, podniky komunálních služeb,… •Smlouvy na čerpání CNG – dojednání podmínek (zvýhodněné ceny, …)
Evropské seskupení pro územní spolupráci Časový harmonogram projektu •Přípravná fáze01/2013 – 06/2014 Příprava projektového záměru Dohody s partnery Projekční práce •Realizační fáze07/2014 – 10/2015 Stavební povolení Smlouvy na přestavbu vozidel Realizace výstavby ČS CNG (výběr formou VZ) Realizace přestaveb referentských vozidel •Závěrečné vyhodnocení a publicita11/2015 – 11/2016
Evropské seskupení pro územní spolupráci Investiční náklady projektu Měrné náklady na realizaci 1 ks ČS CNG tis.Kč Měrné náklady na přestavbu 1 ks os.vozidla tis.Kč Celkové náklady na realizaci tis.Kč Náklady na pořízení PD, administrace3% tis.Kč Náklady na závěrečné vyhodnocení a publicitu 2% tis.Kč CELKOVÉ náklady projektu tis.Kč
Evropské seskupení pro územní spolupráci Synergické efekty •Vytvoření infrastruktury dostupné široké veřejnosti •Vytvoření infrastruktury pro širší plošné využití •Zvýšení povědomí o alternativních pohonech •Nastartování poptávky po vozech na CNG ze strany soukromého sektoru (možnost uplatnění slevových karet pro firmy, které dobrovolně přistoupí k projetu)
Evropské seskupení pro územní spolupráci Děkuji za pozornost! Ing. Vladimír Baginský