Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asociace bezpečnostních poradců
Advertisements

Spolupráce ZZS s obecními samosprávami a perspektivy jejího rozvoje
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Možnosti strukturálních fondů EU – Služby v oblasti bezpečnosti, prevence a řešení rizik Hradec Králové, Ing. Miloš Ciniburk zástupce ředitele.
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Modernizace dálnice D1.
Kontaktní a koordinační centra
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ISSS 2004 Technická infrastruktura IZS kraje Vysočina.
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
Úvod do první pomoci. Právní odpovědnost 40/2009 Sb. - trestní zákoník § 150 Neposkytnutí pomoci (1)Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky.
Zdravotnická záchranná služba příspěvková organizace
DATOVÁ SÍŤ NP A CHKO ŠUMAVA
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Letecká záchranná služba
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Informační podpora při krizovém řízení
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Navigace vozidel IZS Vítěz geoaplikace roku 2001 Vyhodnocení projektu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky.
Traumatologický plán ÚSZS
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Zdravotnická záchranná služba (dále jen ZZS)
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
19. výzva IROP - „Technika pro IZS“ (blok pro obce) Pardubice Ing. Markéta Kupcová Centrum pro regionální rozvoj České republiky.
Představení cvičení „ZÓNA 2013“. Hasičský záchranný sbor ČR plk. Ing. Drahoslav Ryba.
Zvýšení akceschopnosti Policie ČR při řešení mimořádných událostí CZ.1.06/3.4.00/ Aktualizace dne:
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
Sdružení odtahových služeb Odstraňování následků dopravních nehod Rozdíly mezi současným a zákonným systémem Ing. Michal Krajňák.
Historie požárního sboru hl.m. Prahy MIROSLAV CHMEL, DL2 Studentská konference Vedoucí práce: Mgr. J. Kulíšková.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Zvýšení akceschopnosti Policie ČR při řešení mimořádných událostí CZ.1.06/3.4.00/ Aktualizace dne:
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
Typová činnost složek IZS při společném zásahu při nebezpečné poruše plynulosti provozu na dálnici STČ 10/IZS.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_17_Integrovaný záchranný systém Číslo a název klíčové.
Zahájení cvičení „ZÓNA 2010“ plk. Ing. Ivan Koleňák MV-GŘ HZS ČR.
Havarijní plán kraje.
Humanitární pomoc - HZS ČR
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Dotace Jihomoravského kraje Vodní záchranné službě Českého červeného kříže 10. srpna 2011.
Čísla integrovaného systému
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
Digitální učební materiál
Představení cvičení „ZÓNA 2013“
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Zvýšení akceschopnosti Policie ČR při řešení mimořádných událostí CZ.1.06/3.4.00/ projekt je realizován z Evropské unie, Evropského.
Obsah Co je to GIS Segmentace GIS HZS ČR GIS portál HZS ČR
Transkript prezentace:

Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008 Krajský úřad kraje Vysočina ve spolupráci se složkami Integrovaného záchranného systému kraje Vysočina

Základní údaje Hromadná automobilová havárie na dálnici D1 20. březen 2008, dálnice D1 10.00 hod. náhlá silná sněhová přeháňka s nedozírnými následky 91. km-130. km Humpolec-Větrný Jeníkov-Jihlava, hromadná nehoda v obou směrech dálnice, horší stav směr Praha 2.4.2017

Základní údaje 2.4.2017

Základní údaje Hromadná automobilová havárie na dálnici D1 dálnice je během několika minut v obou směrech zcela neprůjezdná během cca 10 min. havarovalo 231 vozidel během 30 min. bylo zablokováno cca 50 km dálnice (celkem v obou směrech) zraněno 30 osob, z toho 6 těžce, žádné smrtelné zranění zhruba 20 tisíc lidí čeká v kilometrových kolonách hrozí kolaps dopravy na souběžných komunikacích kolem dálnice 2.4.2017

Situace na D1 těsně před nehodou 2.4.2017

Krizový štáb Krizový štáb kraje Vysočina, pracovní skupina Doprava 10.01 hod. první hlášení nehody Hasičskému záchrannému sboru hlášení správně obsahovalo: 1. co se stalo 2. kde se to stalo 3. upozornění na zranění hlášení proti pravidlům neobsahovalo: 1. specifikaci místa nehody 2. 3. 2.4.2017

Krizový štáb Krizový štáb kraje Vysočina, pracovní skupina Doprava co správně při hlášení nehody operátorovi sdělit? hlášení má správně obsahovat: představit se – uvést jméno a spojení uvést CO a KDE se stalo sdělit KOLIK osob je postižených (v případě dopravní nehody a pod) odhadnout zdravotní stav postižených pokud je možno identifikovat postižené co nejpřesněji lokalizovat místo události svižně odpovídat na dotazy operátora 2.4.2017

Krizový štáb Krizový štáb kraje Vysočina, pracovní skupina Doprava 10.01 hod. první hlášení nehody Zdravotnické záchranné službě Obsahovalo hlášení správně poskytnuté informace? Co chybělo? Jak mělo hlášení správně vypadat? okamžitý výjezd Hasičského záchranného sboru kraje Vysočina, Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, Policie ČR a Údržby silnice a dálnic včetně krajské techniky 2.4.2017

Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina Konkrétní aktivity složek IZS – Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina v 10.24 hod. první záchranáři – lékaři na místě v 10.31 hod. vedoucí lékař vyhlašuje hromadné neštěstí, odvoláno ve 12.37 hod. vzhledem k neprůjezdnosti dálnice musí zdravotníci opustit vozidla, postupují pěšky a po cestě ošetřují prvně zraněné 2.4.2017

Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina Konkrétní aktivity složek IZS – Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina ošetřeno celkem 30 osob (z toho 6 těžce zraněných) zasahuje 39 zdravotnických záchranářů (z toho 9 lékařů), 16 sanitek, 2 helikoptéry po vyhodnocení situace bylo rozhodnuto nenasadit kontejnery pro hromadná neštěstí, jsou však připraveny pro případ změny rozhodnutí zasahujících záchranářů zranění jsou převáženi do krajské nemocnice v Pelhřimově, Jihlavě, Třebíči a na specializovaná vyšší pracoviště do Brna a Prahy 2.4.2017

Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina Překážky v práci zdravotnických záchranářů: špatné počasí, jež způsobuje, že se k nehodě nemohou záchranáři ani zdravotníci dobře dostat nemožnost on-line spojení s dispečinkem (pouze ze sanity) panika v místě nehody nemožnost průjezdu ke zraněným kvalita dokumentace (špatná čitelnost visaček, resp. papírové dokumentace při sněhové vánici) 2.4.2017

Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina Osvědčené praktiky: spolupráce s vyšším pracovištěm v Brně a Praze využití cvičných mimořádných událostí profesionalita a akceschopnost operátorek dispečinku dostatečné vybavení sanitních vozidel zdravotnickými prostředky a materiálem 2.4.2017

Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Konkrétní aktivity složek IZS – Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina v 10.01 hod. první nahlášení nehody (cca 9 telefonátů s různou výpovědní hodnotou) v 10.14 hod. první výjezdová skupina na místě hromadné nehody celkem po dobu likvidace nehody se na místě v rámci strategického a operačního řízení a v pohotovosti vystřídalo 94 hasičských záchranářů 2.4.2017

Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Konkrétní aktivity složek IZS – Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina ještě před 12.00 hod. vydán požadavek na vyslání týlového kontejneru pro zabezpečení zasahujících jednotek (na místě ve 13.05 hod.) urgentně řešeno vyvedení z  dálnice – autobusu Vězeňské služby ČR a vozidla Dárce 513 převážejícího krev směrem na Brno 2.4.2017

Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Prvotní překážky v práci hasičů profesionálů: obtížný přístup k nehodě samotné, respektive k nehodám orientace v nepřehledné situaci problematické spojení v místě zásahu v  rámci digitálního radiového systému, slabý nebo žádný signál, nutno nasadit náhradní zdroj a radiostanici 2.4.2017

Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Osvědčené praktiky: zkušený velitel zásahu dobré spojení s operačním střediskem... 2.4.2017

Konkrétní aktivity složek IZS – Policie ČR na území kraje Vysočina po nahlášení hromadné dopravní nehody nasazeno do terénu 80 příslušníků (rušení volna a dovolených) část příslušníků řídí dopravu na sjezdech z dálnice, popřípadě v její bezprostřední blízkosti další příslušníci (dopravní policisté) řeší první příčiny hromadné dopravní nehody v terénu operuje 30 osobních a 9 speciálních vyšetřovacích automobilů letecká služba PČR nasadila do terénu 3 vrtulníky, které byly využity pro monitoring dění na dálnici 2.4.2017

Policie ČR Prvotní překážky v práci policistů: nedisciplinovanost řidičů, hysterie a nevědomost účastníků nehody o jejím rozsahu hrozba kolapsu na objízdných trasách a v centrech velkých měst 2.4.2017

Policie ČR Osvědčené praktiky: Další překážky: řízení zásahu z nového operačního střediska (není nutno řídit ze tří různých krajů) využití plánu objízdných tras a jejich aplikace v reálu Další překážky: neprůjezdnou dálnici není možné udržovat od nehody odjíždějí řidiči s poškozenými, ale pojízdnými auty, a znemožňují tak plnohodnotné vyšetřování 2.4.2017

Krizový štáb kraje Vysočina Tento snimek smazat.. Je tu jen qui cuslovani 2.4.2017

Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina v 11.15 hod. hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil svolává úzkou skupinu Krizového štábu kraje Vysočina – DOPRAVA zasedají složky Integrovaného záchranného systému kraje Vysočina Víte, které instituce jsou zapojeny do Integrovaného záchranného systému kraje Vysočina? Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina Policie ČR... 2.4.2017

Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina Kdy a v jakém okamžiku podle vás zasedne krizový štáb? je vyhlášen krizový stav pro celé území státu nebo pro jeho část patřící do působnosti orgánu krizového řízení je vyhlášen stav nebezpečí pro celé území patřící do působnosti orgánu krizového řízení nebo pro jeho část hejtman jej využije ke koordinaci záchranných a likvidačních prací je k tomu vyzván Ministerstvem vnitra při ústřední koordinaci záchranných a likvidačních prací jde o úkol prováděný při cvičení Dle vyhlášky 462/2000 Sb. v těchto případech s tím, že v souvislosti s tímto tématem by to v praxi byl především bod c) 2.4.2017

Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina priority zasahujících: postarat se o zraněné, kteří ještě na dálnici čekají, zajistit průjezdnost objízdných tras, postarat se o základní potřeby lidí na dálnici (vč. léků, dek, čaje, pohonných hmot, a hlavně informací), dostat osobní automobily z dálnice na objízdné trasy, uklidit dálnici definitivní potvrzení strategie: nebudeme na objízdné trasy pouštět nákladní automobily – klíčové rozhodnutí mimořádná opatření: otevření svodidel v místech k tomu určených nebo jejich přeřezání – převedení provozu D1 do protisměrů, střídavě – tam, kde je to možné 2.4.2017

Objízdné trasy k D1 – kraj Vysočina Vlozit mapu 2.4.2017

Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina koordinace odstraňování následků nehody (začíná v okamžiku, kdy jsou z místa odvezeni zranění) odvrácení ekologických havárií zajištění zázemí pro osoby postižené nehodou (čaj, pohonné hmoty, zdravotní servis pro diabetiky, kardiaky a matky s malými dětmi – autobus...) masivní informační kampaň pro média: pravidelné hodinové souhrny aktuálních událostí, vyčlenění tří profesionálů pro komunikaci s médii včetně vyčlenění telefonních čísel pro urychlení sumarizace základních a nových událostí 2.4.2017

Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina zřízení linky pro komunikaci s veřejností v gesci HZS KV (950 270 101) situaci osobně monitoruje ministr vnitra Ivan Langer stav hodnotí jako uspokojivý a kroky přijaté krizovým štábem adekvátní situaci 2.4.2017

Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina týlové prostředky dopravovány k místu nehody po domluvě s PČR v protisměru dálnice D1 z Exitu 104 nutnost zřízení telefonické linky pro osoby čekající ve vozidlech prioritní uvolňování osobních vozidel a autobusů zajištění humanitární pomoci a zásob PHM (HZS KV, stanice Velké Meziříčí) 15.00–16.00 hod. hrozí kolaps na objízdných trasách, především v Jihlavě (kde právě končí směny u největších zaměstnavatelů) 2.4.2017

Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina 16.00 hod. zprůjezdněn jeden jízdní pruh směr Brno 20.35 hod. zprůjezdněn jeden jízdní pruh směr Praha Činnost krizového štábu kraje Vysočina ukončena 21. března 2008 v 9.00 hod. 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody SWOT analýza KLADY připravenost IZS postarat se o lidi na dálnici, existuje strategie (čaj, pohonné hmoty, léky, autobus) připravenost složek IZS vycházející z cvičení mimořádných situací navázání spolupráce s dopravními zpravodajstvími rozhlasových stanic osvědčilo se umístit co nejblíž k dálnici firmy likvidující následky (PRETOL) včetně možnosti využití jejich odstavných parkovišť 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody SWOT analýza integrované operační středisko PČR v Jihlavě (není třeba jednotlivě komunikovat se třemi krajskými ředitelstvími, pod které dosud Vysočina spadala) nedošlo k havárii s nebezpečnou látkou ani k požáru podařilo se odklonit od operačního řízení média 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody SWOT analýza ZÁPORY 1/2 neinformovanost zahraničních řidičů zneužívání krizových linek nepřízeň počasí nedisciplinovanost řidičů při nehodě není včas zajištěn autobus pro základní potřeby (nejede, je daleko, nemůže se dostat na místo) nemožnost komunikace ZZS KV s vlastním dispečinkem 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody SWOT analýza ZÁPORY 2/2 neprůjezdnost D1 řidiči při hlášení nehody nebyli schopni identifikovat místo nehody (lokace) absence vybavení světelným a zvukovým výstražným zařízením u autobusu humanitární pomoci 2.4.2017

Správné řazení automobilů pro uvolnění pruhu Dvouproudová komunikace Tříproudová komunikace 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody SWOT analýza HROZBY zastaralá, nefunkční záložní technika (např. autobus pro postižené je daleko – na konci kraje, nikoli v centru) přetížení mobilních sítí vyčerpání profesionálů, nepočetné zálohy? ucpané objízdné trasy absence meteo varování (pokud však vůbec šlo zajistit) špatné rozhodnutí krizového štábu, špatné vyhodnocení situace přeplněnost nemocnic 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody SWOT analýza PŘÍLEŽITOSTI 1/2 rozšíření telematiky, včasnější informovanost značení objízdných tras včetně kilometráže preventivní údržba, předcházení mimořádným situacím vypracování systému poskytování následných informací především lidem postiženým mimořádnou událostí (jak informovat postižené, v jaké fázi je mimořádná událost) prevence ve všech směrech 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody SWOT analýza PŘÍLEŽITOSTI 2/2 upozornění řidičů na tel. 1220 (dosud neexistuje na D1 v kraji Vysočina jediné avízo) další osoba na dispečinku ZZS KV shromažďující info pro krizový štáb, neblokuje se kapacita dispečerek 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody OPATŘENÍ 1/3 je třeba zajistit hlášení v cizích jazycích, spolupráce s rozhlasovými stanicemi nákup radiostanice MATRA pro ZZS KV (nutnost 2. kanálu MATRA, na tento kanál se přeladí všechny posádky zasahující v režimu hromadného neštěstí) v maximálním rozsahu podpořit realizaci praktické části studie proveditelnosti RDS/TMC pro navigační systémy 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody OPATŘENÍ 2/3 přesunutí části kamionové dopravy na železnici (donutit stát tuto formu dopravy zvýhodnit) Martin Felix, Česmad, s. r. o., pro ČT : „Kdyby se podařilo železnici zdvojnásobit výkon, což mi připadá poněkud jako sci-fi představa, tak by ubylo asi pět, nebo maximálně deset procent kamionů...“ Simona Hradilová, mluvčí ČD Cargo, pro ČT „Zhruba padesát procent nákladu, který se v současné době převáží po dálnici, by mohl být převážen po železnici.“ 2.4.2017

Rozbor dopravní nehody OPATŘENÍ 3/3 realizace 3. stoupacího pruhu na D1 tam, kde je to možné a vhodné urychlení realizace nové dálnice západ–východ (H. Králové–Olomouc), výhled možného zahájení stavby nejdříve za 8 let 2.4.2017

Prostor pro dotazy 2.4.2017

děkujeme za pozornost 2.4.2017