Trh a jeho zákony.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Formování trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Trh a jeho zákony

TRH místo, kde se setkává nabídka s poptávkou a kde dochází ke směně (výměně) zboží je místem spolupráce utváří se zde cena zboží (tzv. tržní cena) uveď příklad toho, co není rozdělováno na principu tržní ceny

na zamyšlení... Je každý vyrobený statek (služba) určený pro směnu na trhu? zboží = statek nebo služba určená ke směně na trhu. Co je prostředkem směny? Který specifický statek vyjadřuje směnnou hodnotu ostatních statků? peníze

Podmínky fungování trhu: soukromé vlastnictví svoboda vstupu jasná pravidla hry

poptávka cena (Price) množství (Quantity)

zákon poptávky spojení mezi cenou a množstvím je tak silné, že mu říkáme zákon poptávky: s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží (pokud cena roste, poptávka klesá)

poptávka je klesající funkce při vyšších cenách kupují lidé méně zboží a při nižších cenách jej kupují více

poptávka ochota a schopnost koupit zboží za různé ceny souhrn všech zamýšlených nákupů, kt. chtějí kupující uskutečnit za určité ceny ukazuje, kolik zboží bude chtít spotřebitel kupovat při té které ceně

rozlišujme poptávané množství = číslo poptávka = funkce, kt. spojuje různé ceny s různým poptávaným množstvím zboží

dále rozlišujeme poptávku: individuální = p. 1 kupujícího po urč. statku nebo službě p. 1 po 1 tržní (dílčí) = p. všech lidí, kt. daný statek/službu kupují p. všech po 1 agregátní = p. všech lidí po všech možných statcích/službách p. všech po všem

Faktory ovlivňující poptávku: cena demografické změny (počet a charakteristika kupujících) změny velikosti důchodů (mezd, úroků) změny v preferencích (zvyky, móda, reklama, změny potřeb) změny cen jiných zboží (substituty a komplementy)

Co se stane s poptávkou když: se zvýší mzdy? zvýší cena substitutů (nahraditelného, zastupitelného zboží) ? zvýší cena komplementů (doplňků k danému zboží) ? zvýší atraktivita / móda / zájem ?

Nabídka ukazuje, kolik zboží jsou výrobci ochotni vyrábět a prodávat při různých cenách ochota/schopnost nabídnout zboží k prodeji za různé ceny

zákon nabídky s rostoucí cenou roste nabídka zboží pokud cena roste, roste i nabídka

rozlišuje se nabídka: individuální dílčí (tržní) agregátní

Faktory ovlivňující nabídku: cena náklady výroby a obchodu (suroviny a energie, zvyšování nominálních mezd) změny vnějších podmínek podnikání (počasí, daně, příjmy do veřejných rozpočtů,...)

Co se stane s nabídkou, když: vzroste cena výrobních nákladů? zvýší se daně? díky počasí nastane neúrodný rok?

k zamyšlení: Kdo udává stanovuje ceny? TRH - prodávající i kupující Podstatou trhu je vzájemná interakce (střet) nabídky a poptávky trh je jediné místo, kde můžu získat informace o ceně

CENA plní 2 funkce: eliminuje neefektivní výrobu reguluje množství výrobků na trhu

Co se děje s cenou, když: poptávka > nabídka ?

Jak reaguje výroba, když: poptávka > nabídka ? poptávka < nabídka ?

ROVNOVÁŽNÁ CENA cena, při které nastává rovnováha na trhu a výrobci jsou ochotni prodat právě tolik jako kupující koupit. vše, co se vyrobí, se i prodá.

Co se děje když: výrobci dali příliš nízkou tržní cenu v porovnání s cenou rovnovážnou? převis poptávky

Co se děje když: výrobci dali příliš vysokou tržní cenu v porovnání s cenou rovnovážnou? převis nabídky

NEDOSTATEK x PŘEBYTEK nenasycený (deficitní) trh = nabídka je trvale menší než poptávka nasycený (naturovaný) = nabídka je větší nebo se rovná poptávce

trh kupujícího nabídka > poptávku rostou zásoby klesají ceny zvyšuje se kvalita zboží rozšiřuje se sortiment

trh prodávajícího přesný opak

Typy trhů: podle velikosti: podle množství směňovaného zboží: místní národní světový (mezinárodní; globální) podle množství směňovaného zboží: individuální dílčí agregátní

Typy trhů: podle předmětu směny: výrobních faktorů peněz (tzv. finanční trhy) výrobků a služeb (tzv. trh produktů)

Cena pomocí zákona nabídky a poptávky se tvoří cena: zboží cena práce = mzda cena přírodních zdrojů = renta cena kapitálu = zisk / úrok

Subjekty trhu Domácnosti – přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb. Chtějí užitečné vzácné statky pro svoji spotřebu. Vystupují jako kupující na trhu výrobků a služeb. Domácnosti vystupují jako prodávající na trhu výrobních faktorů, aby za příjmy mohli nakupovat výrobky pro svoji spotřebu. 2)       Firmy – subjekty vyrábějící za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Za utržené peníze nakupují výrobní faktory za účelem opakování výroby. Jejich cílem na trhu je maximalizace zisku. 3)       Stát (vláda) – stát vstupuje na trh s (hlavním) cílem ovlivnit jej, modifikovat jeho působení, odstranit některé jeho negativné dopady na ekonomiku a jeho pozitivní vliv naopak stimulovat.

subjekty trhu (ek. subjekty) domácnosti (spotřebitelé) firmy stát příp. zahraniční subjekty

Domácnosti spotřebitelé cílem je co nejvíc uspokojit své potřeby nejpočetnější skupina nakupují statky a nabízejí (prodávají) výrobní faktory

Firmy snaží se maximalizovat zisk vyrábějí a nabízejí na trhu statky a zároveň poptávají výrobní faktory

Stát odstraňuje negativní vlivy trhu a posiluje jeho pozitivní vliv

Zahraniční subjekty soubor domácností, firem a vlád, kt. vstupují do národní ekonomiky zvenčí

= dílčí části ekonomiky, kt. se odlišují typem činnosti EKONOMICKÉ SEKTORY = dílčí části ekonomiky, kt. se odlišují typem činnosti

4 typy sektorů: primární - zemědělství a těžební průmysl sekundární - zpracovatelský průmysl terciární - služby, doprava, obchod kvaternární - věda, výzkum, vzdělání, informace kvintér -

Pavel si na pláži otevřel pizzerii pak si vedle něho Petr otevřel stánek s pivem. Má z toho Pavel radost? Jak to ovlivní poptávku po jeho pizzách? O něco později si na pláži Honza otevřel stánek s hamburgery. Má z toho Pavel radost? Jak to ovlivní poptávku po jeho pizzách? Další rok na pláži postavili velký tobogan. Má z toho Pavel radost? Jak to ovlivní poptávku po jeho pizzách?

Libor je v obchodě s počítačovými hrami. Všimne si, že jedna hra, kt. ještě nedávno stála 1000Kč se teď prodává za 500Kč. Neumí si to vysvětlit. Že by klesly náklady na její výrobu? To asi těžko. jak byste tedy vysvětlili, že obchodník může hru zlevnit na polovinu?

Na podzim roku 2000 se u nás rozšířili obavy z „nemoci šílených krav“, kt. mohla postihnout lidi z nakaženého hovězího masa. Jak tyto obavy ovlivnily cenu a prodávané množství hovězího masa? Jaký dopad to mělo na cenu a prodávané množství vepřového masa?