Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Seminář IVIG 2008, Obsah prezentace •Úplně od začátku •Základní škola je pravé místo •Jenom opisujeme ? •Začarovaný kruh •Informační výchova
Seminář IVIG 2008, Úplně od začátku (zamyšlení) •Základní výchova (rodina, okolí) •Úcta k práci druhého •Slušnost, morálka souvisí to s naším tématem?
Seminář IVIG 2008, Základní škola (příliš brzo?) •Často mylný přístup, že citování se uplatňuje až u odborných prací (práce na středních a vysokých školách) •Ale co školní časopisy? •A například referáty apod.? •Neměli bychom začít už zde?
Seminář IVIG 2008, Jenom opisujeme? Klukovina nebo trestný čin? •Zdůraznění významu duševní práce •Vysvětlení rozdílu mezi dovednostmi počítačové gramotnosti (kopírování textů apod.) a informační gramotností (obsah textu) •Sankce (alespoň výtka, pokárání, poukázání na podvod)
Seminář IVIG 2008, A co prevence? Metody práce s informacemi – již při zadávání úkolů: a)Zadat několik zdrojů b)Ověřit si, zda tam jsou relevantní informace c)Vyžadovat pravidelně komplexní práci a využívání informačních zdrojů (tradiční i elektronické) d)Důsledně vyžadovat citování pramenů e)Motivovat! k uvádění zdrojů, hodnotit výrazně pozitivně
Seminář IVIG 2008, Začarovaný kruh •Děti musí někdo naučit, že mají právo na informace, ale také musí dodržovat určitá pravidla •Musí se učit proč a jak uvádět použité materiály (třeba i krátký text z internetu) a později správně citovat (a opět nejen povinnost citování, ale i výhody správné citace)
Seminář IVIG 2008, Začarovaný kruh •Učitelé nevyužívají školní knihovny, informační zdroje, neumí pracovat s informacemi •Nevěnují dostatečnou pozornost zpracovávání úkolů •Zbytečně rezignují a to je špatné (často se toto jednání omlouvá tím, že mládež zvládá práci na počítačích, na internetu, že jí v tom nelze zabránit)
Seminář IVIG 2008, Můžeme to změnit? Kdo? •Školní knihovny •Veřejné knihovny •Problém učitelů ale i knihovníků •Silný argument pro spolupráci a zajištění kontinuity v práci všech typů knihoven (veřejných, školních, vysokoškolských)
Seminář IVIG 2008, Informační výchova •Prvky informační výchovy ve výuce: - samostatné racionální studium - metody diskuse, obhájení získaných poznatků - interpretace textů - citování literatury - vedení k vytváření vlastního informačního systému
Seminář IVIG 2008, … i pro učitele •Akreditované knihovnické kurzy pro učitele – vždy velký důraz na citování zdrojů •Bude nutné více se věnovat informační a citační etice a jejímu vysvětlování žákům a studentům •Novinka – akreditovaný kurz práce s informacemi pro učitele (nutná spolupráce a využívání školní knihovny a implementace informačních metod do výuky celým pedagog. sborem)
Seminář IVIG 2008, … a co knihovníci? •I s knihovníky je třeba se daným tématem více zabývat, právě ze zmíněného pohledu informační výchovy a působení na učitele •MZK připraví pro knihovníky veřejných knihoven jednodenní semináře na téma plagiátorství a informační etiky.
Seminář IVIG 2008, Literatura Brdička, Bořivoj. Etický kodex pro práci žáků a učitelů s informacemi. Dostupné z WWW: Činčera,Jan. Informační etika : sylabus k bakalářskému studiu informační vědy. Brno : Masarykova univerzita, s. ISBN
Seminář IVIG 2008, Děkuji za pozornost a PhDr. Martině Machátové z MZK Brno za konzultaci a rady