Energie nejen pro lidstvo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Význam organické hmoty v půdě
Advertisements

ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
BEZ VODY NENÍ ŽIVOT.
Půdy:.
Zemědělci a vodohospodáři – protivníci nebo spojenci? J a n K l í r Výzkumný ústav rostlinné výroby Praha - Ruzyně
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Registrační číslo projektu
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Význam hub a mechů v ekosystému
Humus Odumřelé org.l. v různém stupni rozkladu a resyntézy, jejichž část je vázána na minerální podíl.
Zemědělství.
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Charakteristika ekosystému
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Pedosféra.
Krajina a životní prostředí
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
PEDOSFÉRA.
Registrační číslo projektu:
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Ekosystém.
Registrační číslo projektu:
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Krajina a životní prostředí
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
01.5 Produkce hnoje, močůvky, výroba kompostu Ing. Magda Pavezová
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
RYBNÍK JAKO CELEK.
Potravní pyramida, potravní řetězec
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Opakování: Co je to SWOT analýza? Z jakých prvků se skládá SWOT analýzy? Co je to krajinný prvek?
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 3 Datum ověření ve výuce: Téma: Výživa půdy - kompost Tématický okruh: Půda Vzdělávací obor: Pěstitelství.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Kompostování Označení materiálu:
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Organická hmota v půdě Soubor všech odumřelých organických látek rostlinného i živočišného původu Odumřelá organická hmota v různém stupni rozkladu a resyntézy,
Postřehy z praxe v ochraně přírody a krajiny Petr Hůla
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Pedosféra.
Stav českého zemědělství Celkový pohled českého zemědělce z prvovýroby
ENERGIE.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kvalita humusu Rozdělení půdní organické hmoty Humusotvorný materiál
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Koloběh fosforu v životním prostředí - vztah k výživě zvířat
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330
Pedosféra = půda na Zemi
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Půdy.
Transkript prezentace:

Energie nejen pro lidstvo Doc. RNDr. Ladislav Miko, PhD.

Energie a biomasa v ekosystému (org.hmota) FOTO SYNTÉZA CO2 teplo FOTO SYNTÉZA CO2 ROZKLAD voda živiny živiny humus

Využití a disipace energie CO2 teplo energie biomasy energie v org. hmotě zabudovaná E teplo CO2 teplo CO2 rozložená OH teplo CO2 teplo CO2 teplo CO2 teplo živiny + humus popel čas

Půda: aktéři a struktura CO2 teplo mrtvá organická hmota ROZKLAD breberky humus ROZKLAD živiny CO2 teplo bakterie půdní struktura houby agregáty živiny

Půda: Ingredience, aktéři a procesy mrtvá organická hmota MINERÁLNÍ HNOJENÍ MŚTO ORGANIKY ORGANIKA SE ZTRÁCÍ ENERGIE JE NEDOSTATEK MIZÍ PŮDNÍ ORGANISMY MIZÍ STRUKTURA živiny - + živiny - + ORGANIKA SE AKUMULUJE ENERGIE JE DOSTATEK ORGANISMŮ JE HODNĚ VYTVÁŘÍ SE STRUKTURA

Půda a produkce potravin: úskalí intenzifikace – spotřeba energie Úroda orba pesticidy biocidy zhutnění zavlažování Komplexní struktura Menší produkce za rok Plně poháněno energií slunce Zjednodušená, degradovaná struktura Vyšší roční úroda Závislé na (člověkem) dodané (fosilní) energii

Půdní struktura a živiny: proč je to tak důležité? Kationty - draslík - vápník - sodík, … Anionty - fosfor - dusík, …

Půdní struktura a produkce potravin: úskalí intenzifikace – ztráta živin minerální hnojiva (NPK) Ztráta živin Živiny recyklovány, dostupné, udržené V systému, mohou částečně limitovat Nezávislé na lidech Dlouhodobě udržitelné závislé na lidech, expandující, ztráta struktury eutrofizace

Půdní struktura a voda Rozdíly v retenci a dostupnosti vody Prevence záplav, různé provzdušnění Pufrování teploty atd.

…a jejího využití člověkem Přeměny krajiny … …a jejího využití člověkem les cca 34% les přes 95% orná půda 38% zastavěné/ostatní 10% orná půda 0% zastavěno 0% přírodní přírodě blízká extenzivní intezivní lovec a sběrač zemědělec inženýr

Produkce nadzemní a podzemní biomasy (g/m2/rok) 950 250 500 600 80 100 % 48 % 37 %

Využití biomasy vyprodukované na poli (g/m2/rok) 500 zrní 40-55-60% 3500 kcal/kg 250 sláma 30-35-50% 2200 kcal/kg 48 % 37 % kořeny 6-10-15% 80 500 kořeny 10% z 37% = cca 4% původní biomasy se zbytky stonků na poli zbývá 5 - 10% organické hmoty

Intenzivní zemědělství v Evropě a organická hmota -30-50% S intenzitou zemědělství/hospodaření klesá podíl půdní organické hmoty (organického C) Pokles je větší při vyšších teplotách a nižších vlhkostech Klimatická změna tento trend tudíž ještě zesiluje, potřeba adaptačních opatření

… energie nejen pro člověka ???

Energie a ochrana druhů Potravní/ekologická pyramida Trofické stupně Přenos energie na vyšší stupeň - orientačně 10 % Co se stane když vezmeme 50 % ze základny?? Na vyšší úrovně zbude málo energie. Vzácné druhy mohou zmizet a hojné sníží početnost. 50%

Kolik si člověk přivlastní ??? - HANPP

Co s tím můžeme dělat ?? Jako společnost (stát): Řešit co nejdříve ochranu půdy a její degradaci Zapracovat do politik životního prostředí, zemědělství, lesnictví, vodního hospodářství, ochrany klimatu, ochrany zdraví Vhodně nastavit dotační politiku (results) Jako zemědělec: Nakrmit půdu: co nejvíce mrtvé organické hmoty zpět do půdy! (organické a zelené hnojení, zatravnění, býložravci – živočišná výroba jako management) Meziplodiny: kořenové výlučky (exudáty)jako zdroj energie Jako jednotlivec: Neplýtvat potravinami (jíst méně a lépe, nevyhazovat, kupovat jen co spotřebuju etc.), kompostovat, šetřit energií (pasivní bydlení, izolace, moderní topení), etc.

… energie nejen pro člověka ??? NAKRMTE PŮDU !!! (organickou hmotou) ?

Díky za pozornost! Pracuji pro Vás, vážení!

DĚKUJI ZA POZORNOST!