Digitální učební materiál Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání osob s mentálním postižením a autismem Mgr. Jitka Sviráková duben 2013
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-34-SPE -11 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Jitka Sviráková Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Vzdělávání osob s mentálním postižením a autismem Ročník 1. Datum tvorby duben 2013 Anotace Výuková prezentace Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.
Vzdělávání osob s mentálním postižením a autismem Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání osob s mentálním postižením a autismem
Vzdělávání žáků s mentálním postižením zaostávání vývoje rozumových schopností odlišný vývoj některých psychických vlastností poruchy v adaptačním chování
Vzdělávání žáků s mentálním postižením Žáci s lehkým mentálním postižením: integrace do běžných škol vzdělávání podle RVP ZV s přílohou upravující vzdělávání žáků s LMP-vzdělávání v základní škole praktické (základní vzdělání) Žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami: vzdělávací program pro základní školu speciální podle RVP ZSŠ (základy vzdělání)
Vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením Vzdělávací oblasti jsou koncipovány s ohledem na sníženou rozumovou úroveň žáků. Výstupy vzdělávacího procesu jsou prakticky zaměřené a využitelné v běžném životě. Cílem jsou pracovní, sociální a komunikativní dovednosti.
Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením Školy speciální - také pro žáky se souběžným postižením více vadami a s poruchami autistického spektra Pro tyto žáky lze zřídit přípravný stupeň základní školy speciální.
Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením Učivo - základní dovednosti v jednotlivých vzdělávacích oblastech a oborech prakticky zaměřené činnosti a dovednosti Podmínky: klidné nestresující prostředí, které navozuje pocit bezpečí
Podmínky vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením: klidné nestresující prostředí, které navozuje pocit bezpečí osvojení přiměřených poznatků utvoření návyků sebeobsluhy dovednosti používání předmětů denní potřeby respekt k individuálním zvláštnostem žáků
Doporučení pro práci se žákem s mentální retardací: přizpůsobit organizaci vyučování a v průběhu vyučovací hodiny střídat činnosti, používat speciální metody vyučování: výklad spojovat s demonstrací, využívat více smyslů k pochopení učiva vícenásobně opakovat informace neustále zjišťovat pomocí zpětné vazby pochopení učiva podpora vnitřní motivace žáka (vztah ke škole, k učiteli, k učivu) pozitivní slovní hodnocení učitelem
Vzdělávání žáků s autismem Pro autisty je charakteristický zhoršený společenský kontakt, protože způsob komunikace je omezený, poruchy chování, stereotypní zájem a aktivity, poruchy představivosti Autisté se od sebe odlišují v mentální úrovni, v úrovni a způsobu komunikace, v možnostech koncentrace atd.
Vzdělávání žáků s autismem důležitým pomocníkem pedagoga je asistent pedagoga Ve vzdělávání je důležitá názornost, přiměřenost, postupnost a jednoduchý klidný pracovní prostor.
Doporučení pro práci s autistickým žákem: znalost problematiky autismu a spolupráce s asistentem pedagoga zachovávání řádu a pravidelného režimu během výuky, na každou změnu je třeba žáka předem připravovat reálně posuzovat schopnosti žáka, motivovat jej a přizpůsobovat mu učivo nácvik komunikace a sociálního chování
Doporučení pro práci s autistickým žákem: úzká spolupráce školy s rodiči a speciálně pedagogickým centrem principy strukturovaného vyučování: individuální přístup vizualizace strukturalizace (časový rozvrh činností, pracovní program)
LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978- 80-7315-198-0 KRATOCHVÍLOVÁ, J. [etal]. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. 72 s. ISBN 978-80-87063-55-2
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.