Rok v jeho proměnách a slavnostech ČAS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Školní život Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 39.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Rok v jeho proměnách a slavnostech Vánoce - historie.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Rok v jeho proměnách a slavnostech.   Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Rok v jeho proměnách a slavnostech
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Rok v jeho proměnách a slavnostech
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Barva světla, šíření světla a stín
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Teplota – souhrnná cvičení II.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Člověk a čas.
ORIENTACE V ČASE VY_32_INOVACE_1C_08 Číslo projektu: CZ /1. 5
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
VY_32_INOVACE_
Wolfgang Amadeus Mozart
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_01 Čas
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Veronika Vaňousová
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Rok v jeho proměnách a slavnostech ČAS Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 41 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 6. třída Datum ověření: 18. 9. 2012

METODIKA: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Cíl: Žáci by si měli uvědomit nutnost orientovat se v čase, mít v úctě přírodu, porozumět novým pojmům. Klíčová slova: čas, cyklické vnímání času, lineární vnímání času, měření času, hodiny.

ČAS Už v dávných dobách si člověk uvědomoval, že svět kolem něj se mění. Poznával proměny přírody okolo sebe. Člověk je bytost časová. Lidský život je konečný. Čas nám dává perspektivu a naději. Nejsme jen teď, jsme i včera a zítra. Čas odměřuje všem lidem stejně. Nedá se posunout vpřed ani vrátit zpět.

Cyklické vnímání času Prvotní vnímání a počítání času. Vnímání času, které je založeno na opakování (cyklech) = cyklické. Čas podle tohoto vnímání plyne v kruhu. Již pravěcí lidé určovali čas díky sledování přírodních jevů, které se pravidelně opakovaly podle přírodních zákonitostí. (zima – sníh; jaro – rozkvétání květin; léto – časté bouřky; podzim – spad listí.)

Jaro Léto Podzim Zima

Lineární vnímání času Lidé si představují čas jako přímku, která směřuje od minulosti přes současnost do budoucnosti. Vnímání času v podobě přímky znamená, že směřujeme od jedné události ke druhé. Příkladem propojených událostí může být průběh života jedince od narození až po smrt.

Časová přímka:

Měření času Lidé se z praktických důvodů naučili měřit čas pomocí tzv. časových jednotek. Základní časovou jednotkou = 1 sekunda. (60 sekund = 1 minuta; 60 minut = 1 hodina; 1 den = 24 hodin.) Čas dnes měříme pomocí přístrojů – HODIN. Postupem času se měnila i podoba a principy fungování jednotlivých hodinových přístrojů. (př.: hodiny sluneční, přesýpací, vodní, apod.)

Sluneční hodiny Vodní hodiny Pražský orloj Přesýpací hodiny Hodiny ze svíčky

Jak hodiny fungovaly Sluneční hodiny = jak se Země otáčí kolem své osy, mění během dne svou polohu vůči Slunci. Ráno slunce svítí z východu a během dne postoupí na západ, a tak se mění i směr stínu ramene slunečních hodin. Nevýhoda: je-li zataženo nebo noc, nedají se použít. Přesýpací hodiny = fungují na principu přesýpání určitého objemu písku z jedné části do druhé, přičemž jsou obě části propojeny úzkým průchodem. Nevýhoda: musí se neustále obracet a je nutné si pamatovat počet obrácení.

Jak hodiny fungovaly Vodní hodiny = za určitou dobu vyteče voda otvorem ve stěně nádoby. Nevýhoda: je nutné vodu neustále dolévat. Svíčka = je označena hodinovými zářezy, část vosku mezi nimi vyhoří za 1 hodinu. Nevýhoda: Svíčka nehoří rovnoměrně, je jen na jedno použití.

Čas nám neubíhá vždy stejně Čas nám neubíhá vždy stejně – v takovém případě neměříme svůj čas pomocí časových jednotek, ale prostřednictvím vlastních prožitků. Příjemné prožitky nám připadnou kratší než ty méně příjemné. (Prázdniny – utečou jako voda; školní vyučování – se vleče).

Opakování: Jak můžeme vnímat čas? Co je cyklus? Proč nám čas neubíhá vždy stejně? Jaké druhy hodinových přístrojů znáš? Vyber si jeden hodinový přístroj a popiš jak funguje.

Řešení: Cyklicky a lineárně. Pravidelně se opakující řada změn, období, dějů. Příjemné prožitky nám připadají kratší než nepříjemnosti. Hodiny: sluneční, přesýpací, vodní, svíčka, orloj, „běžné“ hodin(k)y. Popis: viz. Prezentace – str. 11, 12

Zdroje Výchova k občanství: učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. 3. vyd. Brno: Nová škola, 2012. ISBN 978- 80-7289-367-6. Občanská výchova: učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 2. vyd. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80- 7238-886-8. ŠOTTNEROVÁ, Dagmar. Lidové tradice. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2009. ISBN 978-80-7346-096-9. VELEBNÁ, Eva a Karel MAJER. Lidové zvyky a obyčeje v křesťanském roce. 1. vyd. Praha: Albra, 1996. ISBN 250-030.

Zdroje obrázků Obrázky uloženy s hypertextovými odkazy.