Digitální učební materiál Specifické poruchy učení a chování ŠKOLNÍ ZRALOST A PŘIPRAVENOST Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Květen 2013 1
OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE -19 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Školní zralost a připravenost Ročník 2 Datum tvorby 6. května 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou školní zralosti a připravenosti. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2
ŠKOLNÍ ZRALOST A PŘIPRAVENOST Speciální pedagogika ŠKOLNÍ ZRALOST A PŘIPRAVENOST 3 Obr. 1
PŘEDŠKOLNÍ VĚK Od 3 let do nástupu do školy (cca 6 let). Rozvoj somatických a kognitivních funkcí. Rozvoj sebeobsluhy. City se uplatňují při každé činnosti dítěte. Hra tvoří hlavní náplň dne – prostřednictvím ní dochází k zapojení do sociální skupiny, mravnímu vývoji aj. Obr. 2 4
ŠKOLNÍ ZRALOST „Je jedním z předpokladů připravenosti jedince na školu po stránce tělesné, duševní a sociální, je tedy definována jako dosažení takového stupně vývoje, kdy je dítě schopno účastnit se vyučovacího procesu“ (Bartoňová, 2005 s. 31) 5
OBLASTI ŠKOLNÍ ZRALOSTI Tělesná schránka Duševní vyspělost Emoční zralost Sociální zralost 6
1. TĚLESNÁ SCHRÁNKA dobrý zdravotní stav jemná a hrubá motorika senzomotorická koordinace 7
2. DUŠEVNÍ VYSPĚLOST Úroveň záměrné pozornosti. Dostatečný rozvoj vnímání. Analyticko-syntetická činnost. Úroveň paměti. Celkový rozvoj řeči, schopnost komunikace. 8
3. EMOČNÍ ZRALOST Citová stabilita. Schopnost sebehodnocení. Samostatnost – osamostatnění se. Vyzrálost volních vlastností. Zvídavost – schopnost přijímat nové poznatky. Schopnost vyrovnat se s pocity strachu a nervozity. (Bartoňová, 2005 s. 32) 9
4. SOCIÁLNÍ ZRALOST Schopnost odpoutání od matky. Přijímání autority učitele a jiné dospělé osoby. Schopnost žít v kolektivu. Schopnost podřídit se školnímu režimu. 10
PROJEVY ŠKOLNÍ NEZRALOSTI Neklid Nesoustředění Únava Bolesti hlavy, nevolnost, zvracení Impulsivnost nebo těžká bázlivost 11
ŠKOLNÍ PŘIPRAVENOST Předpoklady dítěte, které jsou potřebné pro zvládnutí školního procesu. Pro úspěšné zvládnutí role školáka jsou potřebné kompetence, které jsou základem školní připravenosti. (Vágnerová, 2000 In Bartoňová, 2005). 12
ŠKOLNÍ PŘIPRAVENOST ZAHRNUJE Chápání hodnoty a významu školního vzdělání. Dosažení sociální úrovně dítěte. Ztotožnění se a přijetí základních norem hodnot a chování. 13
TESTY ŠKOLNÍ ZRALOSTI Orientační test školní zralosti Kresba mužské postavy Napodobení psacího písma Obkreslení skupiny bodů Testování patří do kompetencí PPP Testy školní zralosti a připravenosti se nesmí s dětmi trénovat, došlo by tak ke zkreslení úrovně připravenosti dítěte na školní docházku. 14
KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké jsou oblasti školní zralosti? Co patří mezi projevy školní nezralosti? Co zahrnuje školní připravenost? Jaké věkové období spadá do předškolního věku? 15
LITERTURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 128 s. ISBN 80-210-3613-3 PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 16
INTERNETOVÉ ZDROJE Obr. I: HEDLEY, Ralph. Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2013-05-02]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ralph_Hedley_The_tournament_1898.jpg Obr. II: Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2013-05-02]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Children_Playing_Violin_Suzuki_Institute_2011. JPG 17
Děkuji za pozornost ematejkova@szs-jaselska.cz 18