Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Advertisements

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Zdraví a nemoc Kód VM:VY_52_INOVACE_01 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Vývoj člověka Ontogeneze.
Výstupy z Úvodního semináře
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_415_Skype AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Slunce a vesmír autor VM:Ondřej.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Poruchy příjmu potravy
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Seminář ke speciální pedagogice 1
7. Diagnostika školní zralosti
Integrativní speciální pedagogika
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
7. Diagnostika školní zralosti
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
VY_32_INOVACE_Roz_III_15
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Psychologický přístup k menšinám Rusové
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Specifické poruchy učení a chování ŠKOLNÍ ZRALOST A PŘIPRAVENOST Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Květen 2013 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE -19 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Školní zralost a připravenost Ročník 2 Datum tvorby 6. května 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou školní zralosti a připravenosti. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2

ŠKOLNÍ ZRALOST A PŘIPRAVENOST Speciální pedagogika ŠKOLNÍ ZRALOST A PŘIPRAVENOST 3 Obr. 1

PŘEDŠKOLNÍ VĚK Od 3 let do nástupu do školy (cca 6 let). Rozvoj somatických a kognitivních funkcí. Rozvoj sebeobsluhy. City se uplatňují při každé činnosti dítěte. Hra tvoří hlavní náplň dne – prostřednictvím ní dochází k zapojení do sociální skupiny, mravnímu vývoji aj. Obr. 2 4

ŠKOLNÍ ZRALOST „Je jedním z předpokladů připravenosti jedince na školu po stránce tělesné, duševní a sociální, je tedy definována jako dosažení takového stupně vývoje, kdy je dítě schopno účastnit se vyučovacího procesu“ (Bartoňová, 2005 s. 31) 5

OBLASTI ŠKOLNÍ ZRALOSTI Tělesná schránka Duševní vyspělost Emoční zralost Sociální zralost 6

1. TĚLESNÁ SCHRÁNKA dobrý zdravotní stav jemná a hrubá motorika senzomotorická koordinace 7

2. DUŠEVNÍ VYSPĚLOST Úroveň záměrné pozornosti. Dostatečný rozvoj vnímání. Analyticko-syntetická činnost. Úroveň paměti. Celkový rozvoj řeči, schopnost komunikace. 8

3. EMOČNÍ ZRALOST Citová stabilita. Schopnost sebehodnocení. Samostatnost – osamostatnění se. Vyzrálost volních vlastností. Zvídavost – schopnost přijímat nové poznatky. Schopnost vyrovnat se s pocity strachu a nervozity. (Bartoňová, 2005 s. 32) 9

4. SOCIÁLNÍ ZRALOST Schopnost odpoutání od matky. Přijímání autority učitele a jiné dospělé osoby. Schopnost žít v kolektivu. Schopnost podřídit se školnímu režimu. 10

PROJEVY ŠKOLNÍ NEZRALOSTI Neklid Nesoustředění Únava Bolesti hlavy, nevolnost, zvracení Impulsivnost nebo těžká bázlivost 11

ŠKOLNÍ PŘIPRAVENOST Předpoklady dítěte, které jsou potřebné pro zvládnutí školního procesu. Pro úspěšné zvládnutí role školáka jsou potřebné kompetence, které jsou základem školní připravenosti. (Vágnerová, 2000 In Bartoňová, 2005). 12

ŠKOLNÍ PŘIPRAVENOST ZAHRNUJE Chápání hodnoty a významu školního vzdělání. Dosažení sociální úrovně dítěte. Ztotožnění se a přijetí základních norem hodnot a chování. 13

TESTY ŠKOLNÍ ZRALOSTI Orientační test školní zralosti Kresba mužské postavy Napodobení psacího písma Obkreslení skupiny bodů Testování patří do kompetencí PPP Testy školní zralosti a připravenosti se nesmí s dětmi trénovat, došlo by tak ke zkreslení úrovně připravenosti dítěte na školní docházku. 14

KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké jsou oblasti školní zralosti? Co patří mezi projevy školní nezralosti? Co zahrnuje školní připravenost? Jaké věkové období spadá do předškolního věku? 15

LITERTURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 128 s. ISBN 80-210-3613-3 PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 16

INTERNETOVÉ ZDROJE Obr. I: HEDLEY, Ralph. Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2013-05-02]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ralph_Hedley_The_tournament_1898.jpg Obr. II: Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2013-05-02]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Children_Playing_Violin_Suzuki_Institute_2011. JPG 17

Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz 18