Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_12 Skládání sil opačného směru. Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3. Pořadové číslo DUM:12. Autor: Mgr. Milan Žižka
Anotace: PowerPointová Prezentace seznamuje se skládáním sil opačného směru. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 12 – 13 let Klíčová slova Síla, složky, výslednice.
Skládání sil opačného směru Při skládání sil hledáme výslednici, to je sílu, která má na těleso stejný účinek jako složky. Síly, které působí na těleso v téže přímce (na stejné nositelce) a mají opačný směr, můžeme skládat výpočtem nebo graficky.
Při skládání sil opačného směru je velikost výslednice rovna rozdílu velikostí sil. F = F1 – F 2 Výslednice má směr větší síly. Př: Na těleso působí dvě síly.První má velikost 4 N a působí vodorovně doprava, druhá je velká 3 N a působí vodorovně doleva. Určete výslednici: 1) Výpočtem. F1 = 4 N působí vodorovně doprava F2 = 3 N působí vodorovně doleva F = ? . F =F1 - F2 F = 4 - 3 =1(N) Výsledná síla 1 N působí vodorovně doleva.
2) Graficky Nejprve naneseme větší sílu. Velikost výslednice je dána rozdílem velikostí úseček. Orientaci má výslednice shodnou s orientací větší síly. Nejprve naneseme větší sílu. Působiště menší síly umístíme tam, kde končí větší síla. Naneseme ji proti směru první síly. F1 = 4 N F = 1N F2 = 3 N Výsledná síla je 1N a je orientovaná vodorovně doleva.
Úlohu budeme nejprve řešit výpočtem a pak graficky. Dvě děti se přetahují o provaz. Jedno působí na provaz silou 120 N vodorovně doprava a druhé silou 80 N vodorovně doleva. Urči výslednou sílu, která působí na provaz. Úlohu budeme nejprve řešit výpočtem a pak graficky. Výpočtem F1 = 120 N a působí vodorovně doprava F2 = 80 N působí vodorovně doleva F = ? . F =F1 - F2 F = 120 - 80 =40 (N) Výslednice 40 N působí doprava.
Grafické skládání sil opačného směru Grafické řešení Grafické skládání sil opačného směru Grafické znázornění F1 = 120 N F2 = 80 N Řešení F1 = 120 N F2 = 80 N F = 40 N Výsledná síla 40 N působí doprava.
Další úlohy: 1. Bedna o hmotnosti 400 kg leží na podlaze. Jakou silou působí na podlahu? Znázorni tuto sílu graficky. 2. V určitém okamžiku nadzvedneme bednu silou 3 000 N. Jakou silou bude v tomto okamžiku působit bedna na podlahu? Úlohu řeš nejprve výpočtem a potom graficky.
3. Výsadkář padá na padáku 3. Výsadkář padá na padáku. Vysvětli, jaké síly a jakým směrem na něho působí. Načrtni tyto síly. Jedná se o síly stejného směru nebo o síly opačného směru? 4. Hmotnost osobního automobilu je 1t. Jakou silou působí automobil na vozovku při zvednutí odtahovačem? Odtahovač zvedá automobil silou 4 000 N.
Na bednu působí tíhová síla 4 000 N svisle dolů. Výsledky Fg = 4 000 N 1. úloha Na bednu působí tíhová síla 4 000 N svisle dolů. 2. úloha Fg = 4 000 N F2 = 3 000 N F = 1 000 N Na bednu působí tíhová síla 4 000 N. Po nadzvednutí bedna působí na podlahu silou 1 000 N.
Výsledná síla 6 000 N působí svisle dolů. 3. úloha Fo odpor vzduchu Fg tíhová síla 4. úloha Výpočtem: Fg = 10 000 N svisle dolů F2 = 4 000 N svisle vzhůru F = ? . F =F1 - F2 F = 10 000- 4 000 =6 000 (N) Výsledná síla 6 000 N působí svisle dolů. Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com a vlastní práce.