Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám"— Transkript prezentace:

1 Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_8_Skládání sil Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je určen k výkladu, zápisu a procvičení daného učiva. Možné využít i k aktivnímu opakování.

2 Doporučuji: http://www. ceskatelevize
SKLÁDÁNÍ SIL

3 SKLÁDÁNÍ SIL Jaké síly působí na člověka na řetízkovém kolotoči?
tahová síla (řetězu upevněného na horní konstrukci) gravitační síla Jaké síly působí na dítě jedoucí na skluzavce? gravitační síla síla skluzavky (aby se dítě nepropadlo dolů) třecí síla

4 SKLÁDÁNÍ SIL Na tělesa kolem nás působí různé síly
a ve většině případů více sil najednou. Síla, která má na tělesa stejný účinek jako několik současně působících sil, se nazývá výslednice těchto sil. Nalezení výslednice sil se nazývá skládání sil. Již umíme skládat … prádlo ubrousky puzzle

5 SKLÁDÁNÍ SIL STEJNÉHO SMĚRU
Na jeden ze dvou stejných siloměrů zavěš závaží o hmotnosti 50g a na druhý závaží o hmotnosti 200g. Jak velkou silou jsou napínány pružiny siloměrů? Závaží o hmotnosti 50g napíná pružinu siloměru silou F₁=0,5N a závaží 200g silou F₂=2N svisle dolů. Nyní zavěš na jeden ze siloměrů obě závaží. Jak velkou silou je napínána pružina siloměru nyní? Závaží působí na pružinu siloměru silou F=2,5N svisle dolů. Výslednice dvou sil stejného směru má s oběma silami stejný směr a její velikost se rovná součtu velikostí obou sil.

6 SKLÁDÁNÍ SIL STEJNÉHO SMĚRU
Grafické znázornění: F₁ měřítko 1cm=0,5N F₂ F₁=0,5N F=F₁+F₂ F₂=2N x=0,5+2=2,5 F=xN F=2,5N F

7 SKLÁDÁNÍ SIL STEJNÉHO SMĚRU
Příklady: Anežka s Márinkou vezou Terezku na saních. Anežka táhne silou F₁=50N, Márinka zezadu tlačí silou F₂=35N. Jakou výslednou silou jsou taženy sáňky s Terezkou. Řešte graficky i početně. Pásový buldozer o hmotnosti kg je převážen na nákladním autě, jehož hmotnost je 15t. Jakou silou působí na most, který přejíždí? Může přejet po mostě s tímto označením? Ážen

8 SKLÁDÁNÍ SIL OPAČNÉHO SMĚRU
Na parašutistu působí Země gravitační silou 960N. V určitém okamžiku pádu je síla odporu vzduchu 900N svisle vzhůru. Jaká výsledná síla na parašutistu v tomto okamžiku působí? F₁=960N F=F₁-F₂ F₂=900N x= =60 F=xN F=60N F₂ F F₁ měřítko 1cm=300N

9 SKLÁDÁNÍ SIL OPAČNÉHO SMĚRU
Výslednice dvou sil opačného směru má stejný směr jako větší síla a její velikost se rovná rozdílu obou sil.

10 SKLÁDÁNÍ SIL OPAČNÉHO SMĚRU
Příklady: Lili s Lukášem táhnou za siloměr v téže přímce, ale opačným směrem. Jaký údaj ukáže siloměr, jestliže Lili vyvine sílu 45N a Lukáš70N? Horkovzdušný balon o objemu V = 600 m³ a hmotnosti m = 600 kg je ve vzduchu nadlehčován silou F=7,8kN. Urči velikost výslednice těchto sil a její směr. Bude balon klesat nebo stoupat? (Při řešení této úlohy budeme předpokládat úplné bezvětří.)

11 ROVNOVÁHA SIL F₂ F₁ 7.A se přetahovala se 7.B lanem. Která třída vyhrála, jestliže 7.A: Zbyněk táhne silou 60N, Eva 50N, Milan 0,06kN a Andrea 0,008kN a 7.B: Jirka táhne silou 100N, Verča 0,02kN, Zuzka 20N a Martin 0,038kN?

12 ROVNOVÁHA SIL 7.A se přetahovala se 7.B lanem, která třída vyhrála, jestliže 7.A: Zbyněk táhne silou 60N, Eva 50N, Milan 0,06kN a Andrea 0,008kN a 7.B: Jirka táhne silou 100N, Verča 0,02kN, Zuzka 20N a Martin 0,038kN? 7.A: 60N+50N+60N+8N=178N 7.B:100N+20N+20N+38N=178N F7.A =178N F=F7.A-F7.B F7.B =178N x= =0 F=xN F=0N

13 na těleso se navzájem ruší.
ROVNOVÁHA SIL Dvě síly stejné velikosti a opačného směru, které působí současně na těleso v jedné přímce, mají nulovou výslednici. Takovou situaci označíme jako rovnováhu sil působících na těleso. Účinky takových sil na těleso se navzájem ruší. Aby byly síly v rovnováze, pak musí: působit na stejné těleso, být opačného směru, mít stejnou velikost.

14 SKLÁDÁNÍ SIL STEJNÉHO SMĚRU
Příklady:  Kuře táhnoucí žížalu z hlíny ji přetrhne silou 3N. Dvě kuřata stojí proti sobě a perou se o žížalu tak, že ji drží v zobáku a každé působí silou 2N. Přetrhnou žížalu? Ověřte grafickým výpočtem. Na těleso působí současně tři síly, které můžeme znázornit v téže přímce a které mají nulovou výslednici. Znázorni alespoň jeden takový případ. Ážen

15 ROVNOVÁHA SIL Na složeném závěsu jsou rozvěšeny čtyři druhy ozdob.
Na pěti (žlutá kolečka) místech nastává rovnováha. Máte určit hmotnost zeleného přívěsku (označeného ??), víte-li, že ozdoby stejného tvaru mají stejnou hmotnost a hmotnost ozdoby ve tvaru modrého kolečka je 30g. Řešení: 20g

16 A NĚCO NAVÍC …. … SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL.

17 SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL
F₁ P F₂ F

18 SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL
Postup: Doplníme obrazec na rovnoběžník. Narýsujeme úhlopříčku s krajním bodem P (působiště). Úhlopříčku zakončíme šipkou = určíme směr síly. Určíme velikost výslednice: změříme délku příslušné úhlopříčky a vypočteme s ohledem na zvolené měřítko. (např. měřítko 1cm=2N, délka úhlopříčky |5,5cm|: 2∙5,5=11 →F=11N) F1 F P F2

19 Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, spol. s r.o., 2000, ISBN MÍČEK, Arnošt; KROUPA, Roman. Fyzika 2. Brno: Tvořivá škola, 2009, ISBN AUTOR NEUVEDEN. BASTO ANACO [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ŠJŮ. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Podpora výuky [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Prófův svět [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázky z vlastní tvorby. Obrázky jsou použity i z galerie Microsoft office.


Stáhnout ppt "Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám"

Podobné prezentace


Reklamy Google