Jízdní stabilita silničních automobilů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FÁZE OBLOUKU.
Advertisements

První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
VY_32_INOVACE_10-15 Mechanika I. Třetí pohybový zákon.
Geometrie řízení a kol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Radek Hladný Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Druhý – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Proč je hmotnější těleso „těžší“?
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Charakteristické znaky MHD
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
ABS SUPERSTEER – INTELIGENTNÍ BRZDOVÝ SYSTÉM Stříbrná medaile na výstavě Agritechnica 2009 v Hannoveru.
MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU
„BOHEMIA EXPRESS“ Speciální servis určený pro silniční dopravce a spedice součástí evropské sítě linek kombinované dopravy spojení Lovosic s 35 nejvýznamnějšími.
Výuka předmětu automobily
DYNAMIKA HARMONICKÉHO POHYBU.  Vychýlíme-li kuličku z rovnovážné polohy směrem dolů o délku y, prodlouží se pružina rovněž o délku y.  Na kuličku působí.
Pohyb mechanismu úvod do teorie mechanismů, klasifikace mechanismů
Technické prostředky aktivní bezpečnosti automobilů
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Digitální učební materiál
4.Dynamika.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Otáčivý účinek síly.
Střední odborná škola Otrokovice
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Klávesnice nejrozšířenější vstupní zařízení počítače
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Řízení, převodka, posilovač řízení
Název předmětu: Stavba a provoz strojů
Tlumiče a stabilizátory
Geometrie náprav, způsoby měření
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Tramvajová vozidla.
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Servopohony. Servopohon Co je to servopohon ? *jsou to motory, u kterých lze nastavit přesnou polohu osy, a to pomocí zpětné vazby nebo koncového spínače.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_20.
Úvod do kybernetiky Kybernetika se zabývá dynamikou komplexních soustav z hlediska řízení procesů, které v nich probíhají. Řízení je společný název pro.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
VY_32_INOVACE_ES_13 SADA Elektrické systémy. Systém ABS : Spouští se sešlápnutím brzdového pedálu Systém snímá rychlost otáčení jednotlivých kol K systému.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_05.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceŘízení.
Rovnoměrný pohyb po kružnici a otáčivý pohyb
Charakteristika linie jízdy a výkonnost Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch. Schiefmüller, Erich Müler 2010 International Congress on Science and Skiing.
VY_32_INOVACE_AUT2_17 Řízení traktoru.
Elektrické vyhřívání.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_AUT2_09 Dynamika jízdy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
Přírodovědecká fakulta UJEP Katedra matematiky
POHYB DVOJKOLÍ A PODVOZKU V KOLEJOVÉM KANÁLU
Geometrie řízení a uložení kol.
Společnost Tesla Motors a autonomní řízení elektromobilů
Transkript prezentace:

Jízdní stabilita silničních automobilů. Pardubice 17.3. 2015

Směrová stabilita Systémy pro zlepšení směrové stability Směry výzkumu směrové stability

? 1. Směrová stabilita Co je směrová stabilita ? Schopnost vozidla po působení vnější síly, vrátit se do původního jízdního stavu. ?

2. Systémy pro zlepšení směrové stability. ESP - Electronic Stability Programme Systém ESP umožňuje využití jízdních vlastností až na samou hranici fyzikálních zákonů.

Kam řidič vozidlo směřuje ? Kam vozidlo doopravdy jede ? Jak ESP funguje ? Systém ESP prostřednictvím zásahů do ovládání brzd pomáhá zvládnout některé kritické situace. Aby mohlo v kritické situaci ESP správně reagovat, musí znát odpovědi na dvě základní otázky. Kam řidič vozidlo směřuje ? Kam vozidlo doopravdy jede ? - snímač natočení volantu - snímače otáček všech kol Měřič příčného zrychlení a stáčivé rychlosti kolem svislé osy vozu.

   

nedotáčivý smyk přetáčivý smyk bez ESP s ESP

Zajímavosti Prvním vozem, který byl vybaven systémem ESP, se stal v roce 1995 Mercedes E nové generace. Cena nového systému však byla pro obecné nasazení příliš vysoká. Kvůli nezdařilému testu švédských novinářů v roce 1997 se však ESP rychle dostalo do výbavy i vozidel nižších tříd. Evropská unie (EU) hodlá učinit ze stabilizačního systému povinnou součást výbavy nových aut. Počínaje rokem 2014 by měly všechny nové automobily v Evropě disponovat elektronickým stabilizačním systémem, rozhodla o tom Evropská komise.

Jsou jiné možnosti, než přibrzďováním některého kola? 3. Směry výzkumu směrové stability Jsou jiné možnosti, než přibrzďováním některého kola? ANO Natáčení (řízení) kol zadní nápravy.

ŘÍZENÍ ZADNÍ NÁPRAVY ? - přiřizování zadní nápravy se objevovalo již v 60 a 70 letech minulého století - vždy se zachováním mechanické vazby - umožňovalo pouze jednoduchou přenosovou funkci mezi pohybem kol přední nápravy a kol zadní nápravy

cílem je– zlepšení manévrovacích schopností vozidla při nízkých rychlostech zlepšení směrové stability při vysokých rychlostech

1. - manévrovací schopnosti natáčením zadních kol v opačném smyslu než kola přední zmenšení poloměru zatáčení

2. - směrová stabilita natáčením zadních kol ve stejném smyslu jako kola přední

výchozí předpoklady směrová stabilita je rozhodující pro současné požadavky jakýkoliv systém, zahrnující mechanickou vazbu mezi koly přední a zadní nápravy, z hlediska dynamiky jízdy nevyhovuje

pro aplikaci složitějších závislostí mezi natáčením kol ZN a parametry ovlivňujícími směrovou stabilitu úhel stáčení stáčivá rychlost boční zrychlení, z pohledu dynamiky jízdy vozidla, je možný pouze jediný postup simulace

zjednodušený grafický výstup modelu

natáčení kol obou náprav

Využita simulace pro potvrzení faktu, že přiřizování kol ZN zlepšuje jízdní stabilitu Podstatou je snížení stáčivé rychlosti vozidla

ztráta stability při rychlosti 60 km/hod

Opět jsme dospěli do stádia kdy byl nutný EXPERIMENT

STEER – BY - WIRE celá problematika řízení kol zadní nápravy je složitý problém je nutné brát v úvahu celou řadu vstupních parametrů rychlost jízdy velikost úhlu natočení předních kol jízdní stav vozidla

takovéto systémy musí pracovat s určitou „inteligencí“ musí vzít v úvahu například možnost vyjetí od chodníku, nebo z parkoviště

natočení předních kol natočení předních a zadních kol

DĚKUJI ZA POZORNOST