Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ROZBOR BÁSNĚ Čemu nás učí básně? Ptát se…. Jiří Žáček – Strážce majáku.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.3 líčení Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Hynek Mácha Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) MÁJ. Karel Hynek Mácha 1. pol. 19. st. 1. pol. 19. st. romantismus romantismus současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTURozvoj čtení a práce.
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Název prezentace (DUMu)
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Přídavná jména vyjadřují: vlastnosti osob, zvířat, věcí a dějů
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SLOH – popis statický líčení
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Pracovní porada Pracovní list.
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Pracovní porada Pracovní list.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
SLABIKUJEME S TICHÁČKEM.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Logopedie P - L JAZYK A ŘEČ.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Karla Klíče, Hostinné Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
¨-4-.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
Úvaha Tento slohový útvar najdeme ve stylu odborném, publicistickém i uměleckém. Je to pojednání nebo výklad na základě logických úsudků. Projevuje se.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Pořádek slov v české větě
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_181_Abeceda, rozdělení hlásek Téma:
Transkript prezentace:

Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ

Obecná charakteristika – na základě četby a rozboru textu báseň považována za základní dílo moderní české poezie v úvodu tzv. dedikační báseň, tj. věnovaná Čechům, má silný vlastenecký charakter, jak to vyžadovala doba překvapivý je Máchův „výklad“ básně, určený pravděpodobně cenzorovi s cílem zakrýt hlubší smysl, poukázat pouze na přírodní motivy („hlavním oučelem básně jest slaviti májovou přírodu“) Máj – rozsáhlá lyricko-epická básnická skladba členěná do 4 zpěvů a 2 intermezz v básni jsou obsažena 3 témata: příroda, reflexe (filozofické úvahy), příběh hl.hrdiny čas básně je dvojí: přírodní – tj. cyklický, lidský – tj. lineární význam básně spočívá v častých úvahách o životě a smrti, o společnosti a postavení člověka v ní, v neposlední řadě v uměleckých kvalitách

Umělecké prostředky – jazyková stránka obrazná pojmenování (metafora, personifikace, metonymie): „o lásce šeptal tichý mech“ velká barevnost: „za růžového večera“ epiteta, tj. básnické přívlastky: „květoucí strom“, „večerní máj“ inverzní pořádek slov:„jezero hladké v křovích stinných“ obrazná přirovnání: „dívčina krásná, anjel padlý, co amarant na jaro svadlý“ oxymoron, tj. spojení slov, která se významově vylučují, např.: „mrtvé milenky cit“ apostrofa, tj. oslovení neživého objektu, např.: „vy, jenž dalekosáhlým během svým co ramenem tajemným zemi objímáte, vy hvězdy rozplynulé, stíny modra nebe…“

Umělecké prostředky – zvuková stránka eufonická konstanta, tj. slovo, které často v daném úseku užívá, např. v 1. zpěvu „láska“, dále „luna, jezero, klín, vlna“ (jsou většinou užita ve spojení s básnic. přívlastkem konstantním: bledá luna, hluboké jezero…) libozvučnost – eufonie: „slunce jasná světů jiných bloudila blankytnými pásky, planoucí tam, co slzy lásky“ velmi působivým prostředkem pro vytváření eufonického dojmu je užívání dvojhlásky -ou- („zemi krásnou, zemi milovanou, kolébku mou…“) a dlouhých samohlásek v kombinaci s krátkými (lze dobře rozpoznat při pečlivém předčítání básně) nelibozvučnost – kakofonie: „řetězů řinčí hřmot“ zvukomalba: „zní – hyne – zní a hyne, zní – hyne – zní a hyne zas“ (evokuje padající kapky ze stěny vězení), zároveň jde o prostředek rytmický

Umělecké prostředky – figury a jiné opakování slov – viz eufonické konstanty opakování slovních spojení: „strašný lesů pán“ opakování veršů: „ Byl pozdní večer, první máj, večerní máj byl lásky čas…“ Kontrasty: tematické (příroda x osud člověka), jazykové („na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal“) Základním rytmickým schématem je jamb – ve verši se opakuje rytmická stopa dvojslabičná s přízvukem na druhé slabice, pro češtinu velmi netypické a obtížné

Úkoly Napiš charakteristiku Viléma jako romantického hrdiny (jeho životní příběh, jeho vlastnosti, jeho názory, postoj autora) Vyhledej v textu další příklady uvedených uměleckých prostředků Charakterizuj jednotlivé zpěvy z hlediska myšlenkového (příběh hl.hrdiny a jeho myšlenky a životní postoje)