Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/21.3095 ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31 Tel.: 472731819, 472731253 Tel. řed./fax: 472731480, e-mail: skola@zsmojzir.cz VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/21.3095
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Radka Krausová Vytvořeno: 3. 11. 2013 Ročník: 4. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost – Přírodověda – Společenstva vod – Rybí úlohy Anotace: Žáci se zábavnou formou seznamují s rybami, které žijí v České republice. Materiál lze mezipředmětově uplatnit v matematice.
Společenstva vod – Rybí úlohy Ahoj…pomůžete mi najít moje kamarády? Schovali se přede mnou a dávají mi příklady. Prý, když je spočítám, ukážou se mi.
15 x 3 = Schovaní kamarádi na mě pokřikují příklady. Když mi pomůžeš, jistě se ukážou. 590 – 460 = 81 : 9 = 20 X 4 = 42 : 7 = 290 + 360 =
Děkuji ti za pomoc. Nyní můžeš získat jedničku Děkuji ti za pomoc. Nyní můžeš získat jedničku. Odpověz na všechny naše otázky a odměna tě nemine.
Jak se nazývá chráněná vodní rostlina, která má velký bílý květ? Otázka od okouna Jak se nazývá chráněná vodní rostlina, která má velký bílý květ? a) tulipán b) vrba bílá c) leknín bílý
Jak se nazývá vývojové stadium žáby? Otázka od pstruha Jak se nazývá vývojové stadium žáby? a) pulec b) palec c) rosnička
Které vodní zvířátko si staví hráze? Otázka od sumce Které vodní zvířátko si staví hráze? a) vydra b) bobřík c) bobr
Jak se nazývá strom rostoucí u vody, ze kterého vyrábíme pomlázky? Otázka od kapra Jak se nazývá strom rostoucí u vody, ze kterého vyrábíme pomlázky? a) vrba b) jasan c) topol
Jak můžeme poznat kačera (samce) od kachny (samice)? Otázka od úhoře Jak můžeme poznat kačera (samce) od kachny (samice)? a) kačer má víc peří než kachna b) kačer je barevnější c) kachna neumí plavat, kačer ano
Otázka od štiky a) magnum b) eskymo c) ledňáček Jak se nazývá malý modrý ptáček žijící u vody? Nápověda: stejné jméno má i jedna česká zmrzlina. a) magnum b) eskymo c) ledňáček
Použité zdroje: Obrázky: Okoun: DGP.MARTIN. Wikipedia [online]. [cit. 3.11.2013]. Dostupný pod licencí 3.0 Unported (CC BY 3.0 na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:PercheCommune.jpg Úhoř: PMX. Wikipedia [online]. [cit. 3.11.2013]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License, version 1.2 na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anguilla_anguilla.jpg Pstruh: CRUX. Wikipedia [online]. [cit. 3.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bachforelle.jpg Štika: KARELJ. Wikipedia [online]. [cit. 3.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Esox_lucius_Prague_Vltava_1.jpg Sumec: TINOSTRAUSS. Wikipedia [online]. [cit. 3.11.2013]. Dostupný pod licencí 3.0 Germany (CC BY-SA 3.0 DE) na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Silurus_glanis_01.jpg Kapr:CONSCIOUS. Wikipedia [online]. [cit. 3.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Common_carp.jpg Všechny ostatní obrázky použity z galerie office. Metodika práce: Žáky rozdělte na skupiny. Na snímku číslo 4 je schovaným 6 ryb žijících u nás. Orel: okoun, košík: pstruh, za kamenem: úhoř, žralok: štika, černý rybář: sumec, zelený rybář: kapr. Zadejte, který příklad žáci počítají. Skupina, která první řekne první příklad, smí první hádat, která ryba je na obrázku. Pokud tato skupina neuhádne, smí hádat další. Počítejte body. Proklikejte si tento snímek – při kliknutí na obrázek, který skrývá rybu, se ryba ukáže, pokud kliknete na fotku ryby, ta zase zmizí. (POZOR – u košíku a černého rybáře musíte opravdu kurzor tvaru ruky, jinak si přepnete snímek). Snímky 5 – 11 obsahují malý kvíz o vodních rostlinách a zvířatech. Skupiny si zapisují správné odpovědi. Na konci spočítejte skupinám všechny body. Skupina, která má nejvíce, zaslouží odměnu. Jedničku bych dala skupině, která bude mít kvíz zodpovězený bez chyby.