Komunitně vedený rozvoj obce Centrum pro komunitní práci Nadpis – název prezentace. Podnadpis – jméno pobočky CpKP.
Centrum pro komunitní práci Nezisková organizace, působící více než 15 let. Realizuje projekty a poskytuje služby v oblasti zapojování veřejnosti do rozhodování a vytváření místních partnerství. Podpora procesů zapojování veřejnosti Místní udržitelný rozvoj Regionální politika Evropské unie a regionální rozvoj ČR. Výchova k občanství 21.9.2019
Předpoklady úspěchu rozvoje obce? Komunita/Partnerství Motivace Myšlenka/Nápad Strategie Lektor zjistí reálné zkušenosti skupiny a očekávání, aby mohl přizpůsobit výklad. 21.9.2019
Co je to komunitně vedený rozvoj? rozhodovatel Grafické vyjádření procesů zapojení veřejnosti Proces zapojení veřejnosti je vlastně procesem komunikace mezi třemi skupinami partnerů. Rozhodovatelem (investor, veřejná správa), odborníkem ( architekt, expert na strategické plánování, poskytovatel sociálních služeb apod.) uživatelem (veřejnost, občané, uživatelé sociálních služeb). Příklad: plánování veřejného prostranství – investor-obec; uživatel veřejného prostranství; architekt uživatel odborník 21.9.2019
Úrovně účasti veřejnosti na rozhodování Komunitně vedený rozvoj obce Zákon o referendu Delegování rozhodovacích pravomocí na občany Společné plánování či rozhodování Zapojení a konzultace Získávání informací od občanů Poskytování informací PR, přesvědčování, manipulace Delegování rozhodovacích pravomocí na občany Společné plánování či rozhodování Zapojení a konzultace Získávání informací od občanů Poskytování informací PR, přesvědčování, manipulace Dobrá praxe strategického plánování Zákon o přístupu k informacím 21.9.2019
Principy rozhodování 1/3 většinové 21.9.2019
Principy rozhodování 1/2 kompromisní 21.9.2019
Principy rozhodování 3/3 konsensuální toto je cílem komunitně vedeného rozvoje 21.9.2019
Nahrazuje zastupitelskou demokracii toto tvrzení není pravdivé – oblíbený mýtus připravuje především podklady pro kvalitní rozhodnutí rozhodovatele nahrazovat rozhodovatele zapojováním veřejnosti můžeme jen v zákonem vymezených příkladech - referendum 21.9.2019
Kde jinde se setkáme s podobným přístupem Místní agenda 21 – Kopřivnice Komunitní plánování sociálních služeb – Mnichovo Hradiště Program Leader – MAS Podlipansko Další aktivity Zásady „dobré veřejné správy“ (good governance) Water resource management Strategické a územní plánování 21.9.2019
Good governance 1) Zásada zákonnosti 2) Zásada rovnoprávnosti 3) Zásada nestrannosti 4) Zásada pro-porcionality 5) Zásada právní jistoty 6) Zásada konání v přiměřené časové lhůtě 7) Zásada participace 8) Zásada úcty k soukromí Doporučení Rady Evropy k „dobré správě“ věcí veřejných. 21.9.2019
Komunitně vedený rozvoj je: prostředek ke zvýšení efektivyty prosecu strategického plánování k nastavení udržitelnosti strategických dokumentů cíl mobilizovat aktéry rozvoje k tomu, aby se zajímali a zapojovali do rozvoje obce 21.9.2019
Co je to komunita nehledáme složitou sociologickou definici Chceme pracovat s následujícími skupinami: Zastupitelé a zaměstnanci úřadu Neziskové organizace Podnikatelé Ostatní veřejnost 21.9.2019
Znaky komunitně vedeného rozvoje Využívání komunikačních technik (techniky zapojování veřejnosti) Strategický přístup Práce s různými cílovými skupinami Aktivní oslovování dílčích skupin Hledání konsenzu a dlouhodobé udržitelnosti Každý musí ustoupit 21.9.2019
Jiné strategie Ratenice Říčany Lankškroun 21.9.2019 V souvislosti se správou věcí veřejných se sekáváme s různými označeními v podstatě téhož. Přístupu, který je založen na konzultacích a respektování partnerství široké škály partnerů. Tak jak bylo definováno výše. Trocha historie – přenos Nadace partnerství, Agora apod. Pomalá změna. Dnes obecněji přijímaný přístup, nicméně potýká se s častou formalizací. 21.9.2019
Navrhovaná struktura strategického plánu rozvoje 1. Popis území Obyvatelstvo a bydlení Technická infrastruktura a doprava a veřejný prostor Sociální služby a zdravotnictví a školství Životní prostředí a místní ekonomika 2. SWOT analýza silné a slabé stránky příležitosti a hrozby dalšího rozvoje 3. Vize rozvoje 4. Prioritní oblasti Cíle a záměry Rozpracování záměrů Odpovědní pracovníci, odbory, organizace Možné zdroje Projektové karty 5. Realizace SPR Organizační zajištění Aktualizace SPR Propagace záměrů SPR, zapojování veřejnosti a partnerství 21.9.2019
Návaznost na ostatní aktivity Zpracování územního plánu provázání a vzájemné usouvztažnění Rozvojové priority zastupitelstva třeba doplnit a rozvíjet Aktivity projektu „Tři kroky pro město Hodkovice“ Rozpočet města apod. 21.9.2019
Co nás čeká – postup přípravy řídící skupina tematické pracovní skupiny dotazníkové šetření a rozhovory s aktéry rozvoje veřejné projednání schválení strategie 21.9.2019
Schéma postupu 21.9.2019
Tematické pracovní skupiny Bydlení bydlení, odpady, obchodní síť, osobní doprava, místní komunikace, podpora podnikání + vazba na územní plán Služby sociální služby, zdravotnictví, školství, kultura, sport vč. KD, kino, zdravotní středisko, ZŠ, MŠ, DPS, radnice Životní prostředí životní prostředí, veřejná prostranství, parky, památky, veřejná zeleň, cestovní ruch 21.9.2019
Děkuji za pozornost Mgr. Ondřej Marek ondrej.marek@cpkp.cz CpKP střední Čechy Vodičkova 36 Praha 1 110 00 tel.: +420 777 793 737 www.cpkp.cz/pobocky-stc