Konference Vodní cesty pro 21. století JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
Problematika vtláčení biometanu do plynárenských sítí 1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
Kotlíkové dotace - úvod Mgr. Vanda Pánková. Obecné informace V programovacím období možnost výměny kotlů v domácnostech v rámci operačního programu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Jaroslav Kořínek – výkonný ředitel společnosti KIC Odpady a.s. KRAJSKÉ INTEGROVANÉ CENTRUM NAKLÁDÁNÍ S KOMUNÁLNÍMI ODPADY v MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR STAV REALIZACE ENERGETICKY ÚSPORNÉHO.
Podpora napojení logistických center na železniční dopravu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Autor.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Plnění výkonnostních parametrů a cenová politika ŘLP ČR, s. p
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP 100 mil. Kč na vozidla s alternativním pohonem pro obce a kraje + Memorandum o spolupráci Mgr.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Ropa.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
„Svět se skládá z atomů“
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pístové spalovací motory
Znečištění ovzduší Obr. 1
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
hejtman Pardubického kraje
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Teplo.
Zpráva o uplatňování územního plánu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
VLASTNOSTI KAPALIN
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Dlouhodobé plánování dočasných omezení kapacity
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Váš spolehlivý dodavatel pohonných hmot!
Národní akční plán čisté mobility
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
Konference dopravní infrastruktura JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D.
Transkript prezentace:

Konference Vodní cesty pro 21. století JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D. Alternativní paliva Konference Vodní cesty pro 21. století 1.4.2019 JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D. Zdroj obrázku: Shell LNG Outlook 2019

Shell LNG Outlook 2019 MTPA = Metric tonnes per annum V roce 2018 bylo v EU 155 tankovacích stanic na LNG Očekává se 280.000 kamionů na LNG v Evropě v roce 2030 Zdroj grafů: Shell LNG Outlook 2019 https://www.shell.com/energy-and-innovation/natural-gas/liquefied-natural-gas-lng/lng-outlook-2019.html?utm_source=linkedin&utm_medium=social-image&utm_campaign=shell_lng_outlook_2019&utm_content=image_link_post_lng_outlook_02_china_air_250219&cid=Social:LINKEDIN_COMPANY:Shell+LNG+Outlook+2019_Feb-Mar2019:2158357633:LINKEDIN:Shell&linkId=64029378

Shell LNG Outlook 2019 BCMA = billion cubic meters per annum MTPA = Metric tonnes per annum Zdroj grafů: Shell LNG Outlook 2019 https://www.shell.com/energy-and-innovation/natural-gas/liquefied-natural-gas-lng/lng-outlook-2019.html?utm_source=linkedin&utm_medium=social-image&utm_campaign=shell_lng_outlook_2019&utm_content=image_link_post_lng_outlook_02_china_air_250219&cid=Social:LINKEDIN_COMPANY:Shell+LNG+Outlook+2019_Feb-Mar2019:2158357633:LINKEDIN:Shell&linkId=64029378

LNG fyzikální vlastnosti LNG zaujímá 600 krát menší objem v porovnání s plynným zemním plynem. Hustota zkapalněného zemního plynu je přibližně 400 kg/m3. Zemní plyn je v kapalné podobě udržován při teplotě mínus 162 °C. Spalování zemního plynu vzhledem ke složení metanové molekuly produkuje nejmenší množství CO2 na jednotku uvolněné energie ze všech fosilních paliv. Zemní plyn je nekorozivní, netoxický, neagresivní, bezbarvý, bez zápachu s výhřevností 50 MJ/kg. Oktanové číslo pro spalovací motory 120 – 130.

LNG vs. NG + 600 x menší objem LNG v porovnání s NG  menší objemy zásobníků; ve zkapalněné podobě můžeme LNG uchovávat při atmosférickém tlaku  jednoduchá konstrukce zásobníků; + LNG je nositelem „chladu“  může při odpařování větších výkonů posloužit současně jako chladivo; + ve srovnání s nádržemi na CNG  vycházejí LNG nádrže: lehčí, menší, ale s většími nároky na tepelnou izolaci a technické provedení odolávající velkým výkyvům teploty. - Zkapalnění je energeticky značně náročné  zvyšuje cenu. LNG přepravované do terminálů v kapalné podobě je energeticky výhodné distribuovat v kapalné podobě dále; - nízká skladovací teplota  nutné užívat dobře izolovaných zásobníků; - dochází ke kontinuálnímu odparu  vhodné pro aplikace s pravidelným odběrem NG.

Skladování LNG Zásobníky LNG jsou primárně válcové velkoobjemové nádoby skladující LNG při atmosférickém tlaku nebo mírném přetlaku, čemuž odpovídá teplota varu LNG -162°C. LNG zásobníky jsou jednoduché konstrukce s kvalitní tepelnou izolací tvořící vnější plášť zásobníku. Tepelná izolace omezuje tepelný tok z okolního prostředí do zásobníku. Tepelný tok není možno zastavit zcela a jisté množství tepelné energie ustáleně vstupuje z okolí do zásobníku. Tento nežádoucí tepelný tok způsobuje var jistého množství LNG. V průběhu varu je tepelná energie spotřebována na změnu skupenství, čímž je zajištěno udržení nízké teploty obsahu LNG v zásobníku. Odpařený plyn musí být odveden ze zásobníku, aby nedocházelo ke zvyšování vnitřního tlaku. Odpařený plyn je s výhodou využíván jako plynný NG pro další využití. Pokud není využití odpařeného plynu možné nebo technicky proveditelné, může docházet k jeho únikům ze zásobních nádrží do atmosféry. Množství odpařeného plynu odpovídá běžně 0,17% LNG za den.

Ukázka zásobníku Zdroj: www.feroxparts.com

Ukázka tankovací stanice - Hamburg

LNG vs. Diesel EURO 6

Snížení emisí Zdroj: Národní akční plán čisté mobility, str. 56

Národní akční plán čisté mobility Národní akční plán čisté mobility, který byl schválen vládou v listopadu 2015, hovoří o počtu 5 LNG plnicích stanic v roce 2025. 

Směrnice 2014/94/EU Směrnice obsahuje ve vztahu k vnitrozemské vodní dopravě požadavek na zřízení čerpacích stanic pro plavidla využívající jako palivo LNG. Z článku 6 odst. 3 této směrnice přitom vyplývá, že členské státy mají ve svých vnitrostátních rámcích politiky určit vnitrozemské přístavy, které mají poskytovat přístup ke LNG plnicím stanicím a přitom zvážit skutečné potřeby trhu. NPČM - …lze konstatovat, že se pro nejbližší období nejeví jako efektivní budovat ve veřejných přístavech v ČR čerpací stanice pro plavidla využívající LNG jako palivo. Důvodem jsou provozní náklady takových zařízení při současném vědomí neexistence relevantní poptávky v tomto segmentu trhu.

Začarovaný kruh Není dostatečná nabídka automobilů / plavidel Nejsou zákazníci Nejsou tankovací stanice

Operační program doprava V dubnu 2018 byla vyhlášena výzva č. 38 v rámci Operačního programu Doprava na podporu výstavby plnících stanic na LNG. Alokace 100 mil. Kč. Podáno několik žádostí. Dokončuje se administrace výběru projektů. Projekt musí být dokončen nejpozději do 30 měsíců od vydání právního aktu o poskytnutí podpory. Zvažuje se druhá výzva s menší finanční alokací.

Projekt TAČR Théta Od 09/2018 započato řešení projektu podpořeného TAČR s názvem Projektování a bezpečné provozování LNG čerpacích stanic. Hlavním řešitelem je VUT v Brně. Výstupem mají být dokumenty, které detailně rozvedou normu ČSN EN ISO 16924 Plnící stanice na zemní plyn – LNG stanice pro plnění vozidel – od této normy se nyní schvaluje oficiální český překlad. Dokumenty mají sloužit projektantům pro návrh, následně stavebním úřadům pro schvalovací procesy a po té provozovatelům pro provozování.

Německé předpisy – český překlad

Začarovaný kruh rozetnut Bude dostatečná nabídka automobilů / plavidel Budou zákazníci Od 2022 budou tankovací stanice Je tu potenciál i pro vodní dopravu?

Potenciál pro vodní dopravu? Pro samotnou vodní dopravu ne, ale může fungovat v kombinaci s kamiony: přístavy blízko dálnic nebo oblastí s hustou dopravou logistické zóny u přístavů – konkurenční výhoda pro dopravce Jenom Praha 1.000.000 l nafty ročně do plavidel Na Vltavě v Praze je 43 velkých plavidel osobní lodní dopravy, z toho 21 plavidel nových nebo remotorizovaných, z toho 5 remotorizovat nejde (zdroj: SPS)

Příklad ideální lokality

JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D. – ředitel centra Děkuji za pozornost JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D. – ředitel centra dufek.z@fce.vutbr.cz Tel.: 724 232 779 www.admas.eu