Spojení Prahy, letiště a Kladna v širším kontextu Ing. Jindřich Kušnír ředitel odboru drážní a vodní dopravy
Úvod Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1315/2013 ze dne 11. prosince 2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě a o zrušení rozhodnutí č. 661/2010/EU říká ve 3. odstavci článku 41 o Uzlech hlavní sítě: Letiště hlavní sítě, která jsou uvedena v části 2 přílohy II mají být napojena na železniční infrastrukturu TEN-T sítě do konce roku 2050.
Nezbytnost kolejové dopravy na letiště Současný stav 47 tis. odbavených cestujících/den (+ doprovod, zaměstnanci, ostatní) 21% podíl veřejné dopravy 100 % zajišťují autobusy (430 spojů/pracovní den) nedostatečná kapacita autobusů, nejmenší interval 3 min již nelze z technických a provozních důvodů snižovat kolejová doprava = NUTNOST
Plánovaný vývoj letiště rozšíření Terminálu 2 (2022+) výstavba paralelní dráhy (2023+) podle IATA v Evropě do roku 2035 vzroste počet cestujících o cca 500 mil. letiště Praha/Ruzyně v roce 2035 odbaví cca 30 mil. cestujících (82 tis./den)
Modernizace Praha – Kladno / letiště spolehlivé kapacitní spojení s garantovanou přepravní dobou a neměnným standardem komfortu spojení mezinárodního letiště a kladenské oblasti s centrem Prahy výrazné zlepšení přestupních vazeb na ostatní druhy veřejné dopravy i IAD (stavba P+R parkovišť) nové dopravně-urbanistické vazby, podpora urbanistického rozvoje v okolních lokalitách (Bubny, Veleslavín, Ruzyně aj.) širší přínos pro veřejný prostor (architektonická soutěž o podobu nádraží)
Potřeba VRT na letiště? aktuálně zpracovávána „ÚTS Propojení VRT a Letiště Václava Havla Praha“ úkolem je prověřit technickou realizovatelnost a územní průchodnost bude dále prověřeno (ekonomicky, přepravně) v „SP Železniční uzel Praha“
Potřeba VRT na letiště?
Obsluha letiště nákladní dopravou denně 1-3 vlaky s průměrně 20 cisternovými vagony přepravujícími letecké palivo letištní vlečka zapojena do žst. Středokluky, vlaky jezdí z Kralup nad Vltavou přes Podlešín, alternativně z Prahy-Smíchova přes Hostivice jednokolejné, neelektrizované tratě s pravidelným provozem strategické povahy otázka modernizace, elektrizace, …?
Kontakt: jindrich.kusnir@mdcr.cz