5 DRUHÁ ODMOCNINA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Mocniny Mocniny desetinných čísel.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál pro 8.ročník
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Číselné množiny - přehled
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
zpracovaný v rámci projektu
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Početní výkony se závorkami
zpracovaný v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Určování druhé mocniny velkých čísel a čísel desetinných
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V.,MNICHOVICKÁ 62
Kvadratické nerovnice
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Pravidla pro počítání s mocninami
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Posuň čárku 2.
Zlomky a desetinná čísla
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
12 CELÁ ČÍSLA.
OPAKOVÁNÍ ZE 7. TŘÍDY.
REÁLNÁ ČÍSLA (mocniny a odmocniny) mocniny a odmocniny.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Druhá mocnina a odmocnina
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Jednočleny a mnohočleny
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Početní výkony s celými čísly: násobení
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Matematika + opakování a upevňování učiva
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Druhá mocnina a odmocnina
Sčítání a odčítání racionálních čísel
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Mocniny Násobení a dělení mocnin se stejnými základy
Početní výkony s celými čísly: dělení
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
20 MNOHOČLENY.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Lomené algebraické výrazy
Nejmenší společný násobek,
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

5 DRUHÁ ODMOCNINA

DRUHÁ ODMOCNINA „opačná“ početní operace k druhé mocnině 152 = 225 225 = 15, čti: druhá odmocnina z čísla 225 je 15 Znak ……. odmocnítko. Např. 72 = 49 → 49 = 7 182= 324 → 324 = 18 42= 16 → 16 = 4 172= 289 → 289 = 17 62= 36 → 36 = 6 Druhou odmocninu určujeme jen z kladných čísel! −𝟏𝟔 −𝟏𝟎𝟎 −𝟎,𝟐𝟓

Druhou odmocninu můžeme určit: a) zpaměti, např. 144 = 12 64 = 8 121 = 11 100 = 10 10 000 = 100 1 000 000 = 1 000 b) pomocí tabulek c) pomocí kalkulačky. Protože je druhá odmocnina „opakem“ druhé mocniny, platí: Při odmocňování se počet nul a desetinných míst zmenší na polovinu!

Urči zpaměti: 3600 = rozložíme na součin 36 . 100 3600 = 36 . 100 = 6 . 10 = 60 2 250 000 = 225 = 15 2 250 000 = 1 500 (poloviční počet nul) 900 = 9 = 3 900 = 30 (poloviční počet nul) POZOR: Takto odmocnit lze jen čísla končící na SUDÝ POČET NUL!

Urči zpaměti: a) 0,81 = 0,81 = 81 :100 = 9 : 10 = 0,9 b) 1,69 = 169 = 13 1,69 = 1,3 (poloviční počet desetinných míst) c) 0,000 4 = 4 = 2 0,000 4 = 0,02 (poloviční počet desetinných míst) d) 0,019 6 = 196 = 14 0,019 6 = 0,14 (poloviční počet desetinných míst) e) 3,24 = 324 = 18 3,24 = 1,8 (poloviční počet desetinných míst)

f) 0,000 225 = 225 = 15 0, 000 225 = 0,015 (poloviční počet desetinných míst) POZOR!!! Takto odmocnit lze jen čísla se SUDÝM POČTEM DESETINNÝCH MÍST! např. 0,225 = NELZE URČIT ZPAMĚTI 0,225 = 225 : 1000 ale 𝟏 𝟎𝟎𝟎 nelze určit zpaměti číslo má lichý počet (3) desetinných míst, tj. nejde rozpůlit.

121 36 = 121 36 = 11 6 Odmocnítko nahrazuje závorku! 121 36 = 121 36 = 11 6 64+36 = (64+36) = 100 = 10 POZOR! NELZE POČÍTAT jako 64 + 36 64 + 36 = 8 + 6 = 14 64+36 ≠ 64 + 36 ALE 9.16 = 144 = 12 9 . 16 = 3 . 4 = 12 , platí tedy 9.16 = 9 . 16

Druhá odmocnina má přednost před násobením / dělením a sčítáním/odčítáním! 3 2 +5. 4 =9+5.2=9+10=𝟏𝟗 8. 25 −2. 4 2 =8.5−2.16=40−32=𝟖

DOPLNIT IRACIONÁLNÍ ČÍSLA viz uč. str. 33 B