Nadzvuková veřejná letecká doprava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474) km 0,000 – 0,222“ Tento projekt byl spolufinancován z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Advertisements

Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Informace k přijímacímu řízení obor Matematická studia.
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
  Pevný disk (HDD – Hard Disk Drive)  Používá se k dočasnému nebo trvalému uchovávání dat pomocí magnetické indukce.  Jeho předchůdci byli magnetická.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Logistika Doprava a čerpání betonu Ing. Zdeněk Honzík Lukáš Suchý 6. ročník Beton University - Provádění betonových konstrukcí.
ZETOR. Co je to Zetor ? Zetor je značka nejznámějšího českého traktoru. Kompletní název společnosti je Zetor Tractors a.s,která tento název nosí od 1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Horská služba ČR NONSTOP SOS
Představení společnosti 1997 založení společnosti 2000 RC letadla 2010 drony 2011 projekt MV bezpečnostní výzkum 2012 DJI Profi Line 2012 ÚCL 2012 projekt.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.2 Bezpečnostní předpisy.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
1 Katedra vozidel a pozemní dopravy tématika pro vypisování bakalářských prací.
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Matyáš Fornůsek 5. ročník ZŠ
MICROSOFT WINDOWS.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Time Management Lubomir Pelc ČIŽP – Brno
Výroba elektrické energie - obecná část
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Konstrukce draku – pevnost a únava
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_16
Ot.2 - Na jaký typ střední školy jste ve školním roce 2008/2009 podával/a v prvním kole přijímacího řízení přihlášku? %; Báze: total, N=500.
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
Technické prostředky v požární ochraně
Ivan Kraus.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Pohyby těles ve Sluneční soustavě Autor: Kamil.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_71
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: Základní škola a mateřská škola Uhřice, okres Hodonín
Vykazování postupu nebo stavu
VY_32_INOVACE_
Procenta v „autařské“ praxi
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Děti jsou naše budoucnost
Název projektu: Moderní škola
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
3. ročník Písemná práce 3.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
DUM - Digitální Učební Materiál
Oblasti pro vypisování BP
DENNÍ BRIEFING DEN 6 ( ).
Kontrolní test znalostí
Logistický systém ve společnosti Těžké strojírenství Plzeň a.s.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Revize BREF STS Zkušenosti provozovatele Jiří Podlipný PSU
DENNÍ BRIEFING DEN 9 ( ).
OČEKÁVANÝ VÝVOJ LETECKÉHO PRŮMYSLU V ČR A VE SVĚTĚ
CVST GP382DMS-S Vrchem plněná automatická pračka Grand Ó Vita Smart
WDXOC4 465AC/2-S Předem plněná automatická pračka se sušičkou Dynamic Next SLIM Technologie One Touch, rychlé cykly 14, 30, 44 a 59 min, dotykový displej,
WDXOA4 465AHC/2-S Předem plněná automatická pračka se sušičkou Dynamic Next SLIM Technologie One Touch, rychlé cykly 14, 30, 44 a 59 min, dotykový displej,
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Obecná teorie relativity
Boeing Dreamliner.
AIRBUS - A350 XWB.
Airbus A-380.
Lanovka na horu Aiguille du Midi
Transkript prezentace:

Nadzvuková veřejná letecká doprava

Úvod na realizaci nadzvukového civilního létání začínají pracovat v 60. letech v Evropě a Rusku Concorde, Tupolev TU-144 a Boeing 2707 rychlost zvuku je 1 mach (1225 km/h) Rusové si dali za úkol být první technicky náročné a velmi drahé

Britsko-francouzský Concorde Concorde = shoda, svornost v provozu od 1977 pouze dvě letecké společnosti kabina a prostor pro cestující byly malé, ale vynahrazovalo se to luxusem projekt nebyl nikdy ziskový i přes vysoké ceny letenek letiště nechtěla tato letadla přijímat

Údaje o Concorde první nadzvukový let: 2.3.1969 první komerční let: 21.1.1977 ukončení letů: 2003 maximální rychlost: Mach 2 (cca 2352 km/h) pohon: 4x proudový motor Rolls Royce kapacita: 152 cestujících a 9 členů posádky dolet: 7 250 km délka: 61,66 m rozpětí: 25,6 m hmotnost (prázdný): 78 700 kg užitečné zatížení: 111 130 kg maximální vzletová hmotnost: 185 070 kg

Zajímavosti o Concorde cesta kolem světa v r. 1995 za 31 h a 27 m v roce 1996 z NY do Londýna za 2 h a 52 m průměrný let 3 – 3,5 h dokázal vystoupat do 18 300 m vyrobeny 2 prototypy, 2 předsériové a 16 sériových letadel (plán byl 200) běžná cena za zpáteční letenku 10 000 USD díky posunu času přistával při cestě z Evropy do USA dříve než startoval každý z motorů měl tah 169 kN (140 kN bez přídavného spalování – forsáž) spotřeba paliva 25 680 l/h, to je cca 13,2 kg/km světové rekordy

„Konec“ Concorde hvězdnou pověst impozantního zastínila nehoda v roce 2000 a provoz byl ukončen v roce 2003. bezpečnostní předpis vyžadoval před každým vzletem celkovou kontrolu odletové dráhy, ke které nedošlo, a to se letadlu stalo osudným kontrola byla vynechána možná i z důvodu hodinového zpoždění před startem zahynulo všech 109 cestujících a 4 lidí na zemi

Ruský Tupolev Tu-144 chtěli provést první zkušební let před Concordem politické vedení SSSR chtělo letadlo otestovat v roce 1968, hotové bylo ovšem až 21.12. a odzkoušeno 31.12. kvůli špatnému počasí letouny byly nasazeny jednou týdně na linku Moskva – Alma Ata v roce 1983 byly lety zrušeny na Západě měl stroj přezdívku „Konkordski“

Údaje o Tupolevu TU-144 první nadzvukový let: 31.12.1968 ukončení letů: 1984 maximální rychlost: 2124 km/h pohon: 4x proudový motor Kužněcov kapacita: 155 cestujících a 3 členy posádky dolet: 6 500 km délka: 67,5 m rozpětí: 28,8 m hmotnost (prázdný): 97 000 kg užitečné zatížení: 110 000 kg maximální vzletová hmotnost: 207 000 kg

Zajímavosti o Tupolevu TU-144 zaostával technicky za Concordem, měl horší letové vlastnosti vyrobeno stejně jako Concordů celkem 16 ks po představení letadla projevilo zájem o koupi okamžitě 20 společností mělo oproti Concorde malá křídla v přední části stroj pilotovali vojenští piloti ve speciálním obleku s helmou a dýchacími přístroji, tak aby let mohl pokračovat i rozbitým oknem (UK a FR jen v uniformách) tah každého z motorů 216 kN dolet omezovala vysoká spotřeba paliva prvně 26 kg na 1 km a po modernizaci 11 kg na 1 km ruští piloti říkali, že létat s TU 144 je jako se líbat s tygrem na leteckém představení ve Francii v roce 1973 došlo k nehodě https://www.youtube.com/watch?v=I0NhqcL828A

Americký projekt Boeing 2707 tento stroj byl odpovědí USA na pokročilý výzkum v této oblasti v Evropě a Rusku jeho parametry měly být impozantní nikdy ovšem nebyl dokončen a ani testován první nadzvukový let: nikdy maximální rychlost: 2 900 km/h (2,7 mach) kapacita: 277 pasažérů dolet: 6 840 km délka: 93 m rozpětí: 55 m hmotnost (prázdný): 130 000 kg

Budoucnost již v roce 2025 bychom se mohli dočkat nového nástupce legendárních nadzvukových letounů Concorde na projektu intenzivně pracuje NASA, která v aerodynamickém tunelu hledá nejlepší uspořádaní budoucího letounu společnosti Aerion nebo Spike Aerospace se snaží obnovit nadzvukovou civilní dopravu problém je hluk