Emoce souvislost s ot.č.2 (emoční deprivace)
funkce Emoce mají hodnotící funkci S čím spojuji pozitivní e. (radost)– vyhledávám S čím spojuji negativní (strach)– vyhýbám se Propojení emocí s fyziologií – někdy fyziologická emoce předchází emoci, jindy nyopak Možné i propojení s poznávacími procesy – had V interpersonálních vztazích - čitelnost
Vývoj emocí V průběhu se diferencují (zjemňují, je jich víc) Po narození: libost x nelibos Postupně základní emoce radost, smutek, strach, hněv
Druhy emocí Pozitivní: radost, potěšení, dojetí, láska, veselost, lidské teplo, emoční přijetí, sounáležení, obdiv, dokážu všechno na světě, hrdost, stesk Negativní: strach, hrůza, úzkost, vztek, nenávist, žárlivost, bezmoc, zlost, osamocení, ponížení, závist, smuteik, žal, deprese, apatie
Emoční inteligence Schopnost orientovat se v emocích svých a v emocích druhých lidí Schopnost empatie Opakem emoční inteligence je emoční oploštělost
Rizika emoční oploštělosti Neschopnost empatie Neschopnost prožívání emocí Bezcitnost Příčina – pobývání v neemočním, emočně negativním prostředí
Práce s emocemi Rozpoznat u sebe Rozpoznat u druhých Spojit se situací Projevit přijatelným způsobem
Emoce v MŠ Čím ranější věk, tím důležitější práce s emocemi, emočně vřelejší prostředí Spontánní práce s emocemi – vždypřítomné, všeprostupující emoce – uvědomování si jich Řízená práce s emocemi – pokmenovávání, propojování se situacemi, kultivace projevu Metody: rozhovory, dramatizace, práce s příběhem, s hudbou a výtvarným dílem, hra