Materiál je určen pro výklad učiva prvouky ve 3. ročníku Materiál je určen pro výklad učiva prvouky ve 3. ročníku. Jeho prostřednictvím je žákům přiblížena problematika společných znaků živočichů. Žáci u jednotlivých snímků plní úkoly, které jsou uvedeny v poznámkách.
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace Unkovice 28, p. Žabčice Autor: Bc. Jana Weisová Název: Společné znaky živočichů Vytvořeno: Odpilotováno: 02/2012 17.2.2012/3. ročník Téma: Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2463
Společné znaky živočichů
Dýchají Společně se všichni zhluboka nadechneme. Zakroužkujeme na uvedených zvířatech, kudy dýchají. Rybě domalujeme bubliny ve vodě.
Přijímají vodu a potravu Všichni se napijeme, případně dětem dáme kousek čokolády. Zakroužkujeme na uvedených zvířatech kudy přijímají potravu a vodu. Které zvíře asi spotřebuje nejvíce potravy? Které se živí jinými zvířaty? U sumce domalujeme před tlamu malou rybičku, u bizona trávu. Které zvíře si dokáže podávat potravu do tlamy končetinou? Jaká další zvířata to dovedou?
Rozmnožují se K rozmnožování je třeba samec a samice. Děti vytvoří páry chlapec – dívka. Jak se říká samici bažanta? Je prase na obrázku samec nebo samice? Jak se rozmnožují ryby a ptáci? Je delfín ryba?
Rostou Děti se zachovají jako kojenci, batolata, řeknou jak se chtějí chovat v dospělosti. Mláďatům říkáme různě – sele, kuře, pulec, malá panda. Který živočich vypadá po vylíhnutí zcela jinak než v dospělosti? Žije nejdříve ve vodě, poté na souši – proto je to obojživelník.
Pohybují se Zahrajeme si chvíli hru Kuba řekl. Zakroužkujeme části těla, které uvedení živočichové používají k pohybu. Učitel říká různá zvířata a děti se snaží napodobit jejich pohyb.
Vylučují Kam chodí vylučovat člověk? Jaký je rozdíl mezi močí a stolicí? Které z uvedených zvířat vylučuje nejméně? Některá zvířata močí značkují. Proč?
Reagují na změny teploty Děti předvedou, co dělají, když je jim zima. Popíšou, co dělají v parném létě. Popíšeme přezimování uvedených zvířat – stav strnulosti a odpočívání u dna v bahně, kde je nejtepleji. Málo pohybu k ušetření energie nebo naopak hodně pohybu u zvířat se srstí a peřím – neustále hledají potravu a snaží se zahřát pohybem. V létě můžeme vidět psy jak se chladí – mají otevřenou tlamu a jazyk vystrčený. Rozloží se ve stínu co největší částí těla na nejchladnější místo a snaží se tak ochladit tělo.
Vnímají smysly Vyjmenujeme 5 smyslů člověka a ukážeme kde máme jejich centrum. U jednotlivých živočichů se pokusíme určit jednotlivé smysly. U netopýra upozorníme na orientaci – vydává pro nás neslyšitelný zvuk a jeho vlny se u překážek odrážejí. Vlasy vlny neodrážejí, proto se do nich v noci může netopýr zamotat. Sumec má dlouhé vousy, kterými vnímá pohyb i teplo, zubr má citlivé nozdry.