20 MNOHOČLENY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROVNICE a NEROVNICE 16 Exponenciální rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Advertisements

Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
MOCNINY S PŘIROZENÝM MOCNITELEM NÁSOBENÍ MOCNIN AUTOR: MGR. VLADIMÍRA TRNKOVÁ.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Sčítanie a odčítanie výrazov
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
Rozklad mnohočlenu na součin
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Lomené algebraické výrazy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
„EU peníze středním školám“
Zlomky Složené zlomky..
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Roznásobování závorky
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
Kvadratické nerovnice
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Dělení lomených výrazů
Rovnice základní pojmy.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
12 CELÁ ČÍSLA.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Jednočleny a mnohočleny
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Početní výkony s celými čísly: násobení
Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním před závorku
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Lomené algebraické výrazy
Společný jmenovatel lomených výrazů
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Vzorce na úpravu výrazů
Sčítání a odčítání racionálních čísel
VÝRAZY S PROMĚNNÝMI V PRAXI
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Matematika – 7.ročník Mnohočleny VY_32_INOVACE_
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
18 VÝRAZY S PROMĚNNÝMI.
Početní výkony s celými čísly: dělení
Dělitelnost přirozených čísel
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mocniny Druhá mocnina.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

20 MNOHOČLENY

Čísla v jednočlenech nazýváme koeficienty, např. Jednočlen – výraz zapsaný jako číslo, proměnná nebo součin čísla a proměnné, např. 5 a 4 7 -0,8.2 x5 2.s 7.z3.a2 Čísla v jednočlenech nazýváme koeficienty, např. 6.u3 ⇨ koeficient … 6, proměnná …. u 2.c.d ⇨ koeficient …2, proměnné …c, d

Znaménko krát (.) se obvykle ve výrazech vynechává  4 . x = 4x 0,5 . y3 = 0,5y3 Součin stejných proměnných zapíšeme jako mocninu  m . m . m . m = m4 4x 4 . k . k . k . k . k . k = 4 . k6 = 4k6 6x MNOHOČLEN je jednočlen nebo výraz zapsaný jako součet/rozdíl jednočlenů. Příklady mnohočlenů: 2a + 3b ….. dvojčlen člen člen 6x2 + 2y3 + 3y2 – 5y .… čtyřčlen člen člen člen člen

Členy se stejnou proměnnou (písmenem) ve stejné mocnině můžeme sčítat. Sčítáme koeficienty, proměnnou opíšeme. = a2 3a2 + 2a2 a2 +a2 + a2 + a2 + a2 = 5a2 + =

Vypočítej: 5a + 6a = 4t3 – 6t3 = -6x2 + 8x2 = 5xy – 7xy = 9r4 – 5r4 - 10r4 = 0,5w – 3w + 1,5w = 3n2 + 5n2 +8n2= 7b + 2b – 16b = -0,4p – 0,2p + 2p = 15r2s – 18r2s – 5r2s = 11a -2t3 2x2 -2xy -6r4 -w 16n2 -7b 1,4p -8r2s

PŘI SČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ odstraníme závorky najdeme členy, ve kterých jsou stejné proměnné ve stejných mocninách tyto členy (jejich koeficienty) sečteme nebo odečteme (6h2 – 3m2 + 8h + 4m) + (2h2 + 5h – m – 3m2) = 6h2 – 3m2 + 8h + 4m + 2h2 + 5h – m – 3m2 = = 6h2 – 3m2 + 8h + 4m + 2h2 + 5h – m – 3m2 = = 6h2 + 2h2 – 3m2 – 3m2 + 8h + 5h + 4m – m = = 8h2 – 6m2 + 13h + 3m

Příklady na procvičení 8kn2 – (-10kn2) = (5t – 2) + (4t - 8) = (4x3 + 4x2 + 4x + 4) – (3x3 -3x2 -3x + 3) = (6b2 + 5b + 3) + (2b2 + 7b) = 8x2 + (-4 + 3x2) = 9y2 – (-7y – 2y2) = 0,8w4 – (-0,8w3 – 0,8w) = (3x + 4) + (5x + 6) – (-7x -10) = 3x – (2x – 4) + (-9x – 5) = (7x2 - 2x) + (5 + 11x – 6x2) – (x2 – x) = 18kn2 9t – 10 x3 + 7x2 + 7x + 1 8b2 + 12b + 3 11x2 – 4 11y2 + 7y 0,8w4 + 0,8w3 + 0,8w 15x + 20 -8x – 1 10x + 5