Pedologie = půdoznalství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
PŮDY.
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Závěrečné opakování pedosféra a biosféra materiál pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami autor: Tereza Kamenická.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Zeměpis – 6.ročník Krajina VY_32_INOVACE_ Název školy
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Pedosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Základní škola Lednice Břeclavská 510
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Různé podmínky života na Zemi
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
PŮDY – 2.ČÁST Název : VY_32_inovace_05- PŘ – PŮDY -2.ČÁST
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_VLASTIVĚDA
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Smíšené a listnaté lesy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
Molekulová fyzika Vlhkost.
Usazené horniny = sedimenty
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
HORNINY Rastislav Švec.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Půdy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Pedologie = půdoznalství Věda o třídění a výzkumu půd

Pedosféra – nejsvrchnější vrstva souše Země Je tvořena řadou typů půd, které vznikly působením vnějších geologických jevů – zvětrávání, eroze větrné i vodní, činností organismů i člověka ;tuto tvořivou i rušivou činnost vnímáme v čase Nejcennější vlastností půd je úrodnost závisející na množství vody, vzduchu a živin dosažitelných rostlinami Vznik z půdotvorného substrátu zvětráváním matečné horniny, ta může být: vyvřelá, usazená či přeměněná, avšak bez organické části

Větrná a vodní eroze a transport materiálu v krajině

Půdotvorní činitelé a jejich význam Matečná hornina dle skladby nerostů má určen chemismus i další - barvu, zrnitost, obsah živin, schopnost zadržení vody a vzduchu Podnebí charakteristické teplotou, množstvím srážek, výparem Terén a jeho charakter – nadmořská výškaovlivňuje, teplotu , srážky Orientace svahu ke slunci, jižní svahy sušší s pomalejším procesem tvorby půdy Podzemní voda a její výška hladiny ovlivní množství půdního vzduchu Organismy rozkládající organickou hmotu v humus Čas – 1 cm ornice /100 let Lidská činnost – obdělávání, mýcení, promoření, zastavění půdy

Složení půd Plynná složka – půdní vzduch Kapalná složka – půdní roztok Pevná složka – organického i anorganického původu-matečná hornina

Vlastnosti půd Fyzikální – struktura a pórovitost Chemické – pH reakce půdního roztoku= kyselá – neutrální - zásaditá

Druhové třídění půd dle zrnitosti Lehké = písčité půdy na vátých píscích a pískovcích bez humusu Střední = hlinité půdy stejně písku jako jílu + 2% humusu Těžké = jílovité půdy s vysokým podílem jílovitých částic málo vzduchu

Půdní profil – řez půdou na matečnou horninu s jednotlivými půdními horizonty

Dle povahy půdního horizontu rozeznáváme Černozemě Hnědozemě Podzoly Rendziny

černozemě Matečnou horninou jsou spraše z nejjemnějších částic přenesených větrem s vyšším obsahem CaCO3 v nadmořských výškách do 400m pH neutrální až slabě zásadité Vysoký obsah humusu z odumřelých těl organismů = úrodnost Humusový horizont 80-100cm Vhodné pro pěstování pšenice,řepy i zeleniny Nížiny Polabí, Moravské úvaly, prérie sev.Ameriky, jižní Ukrajina, 14% zemědělských půd v ČR

hnědozemě Kvalitní půdy na 14% rozlohy zemědělských půd Humusový horizont do 30 cm V nízkých pahorkatinách, vrchovinách

Hnědé lesní půdy Nejrozšířenější typ půd na 45% rozlohy Méně náročné plodiny jako oves, len, brambory

rendziny Matečnou horninou vápenec či dolomit V krasových oblastech Nízký profil humusu 3% zemědělské půdy ČR

Podzolové půdy Neúrodné , vyluhované půdy Vyšší nadm.výšky 400-1500m Po kyselých deštích i pod jehličnatým opadem – podzolizace půd Šedé barvy Zpravidla půdy lesních smrkových monokultur Sotva 1% zemědělské půdy ČR

Nivní půdy Náplavy kolem vodních toků Mladé půdy Úrodné dle výše spodní vody