SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

subjektivně zabarvený
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název projektu: Moderní škola
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Slohové postupy a útvary
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na líčení, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru jsou cvičení, na kterých si žáci mohou procvičit.
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
POPIS teorie.
subjektivně zabarvený
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu statického a dynamického. Vzdělávací.
VYPRAVOVÁNÍ.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
subjektivně zabarvený
Slohové postupy.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu Název sady:Funkční styly pro 2.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
Subjektivně zabarvený popis - líčení
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Osnova a pracovní texty k procvičení učiva o slohovém postupu popisném
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce POPIS VOŠ a SZeŠ, Tábor PhDr. Iva Petrová

POPIS CÍL: adresát na základě popisu získá co nejpřesnější celistvou představu o popisovaném předmětu, krajině, prostředí, skutečnosti nutno uvést nápadné a podstatné znaky a vlastnosti, a to ve vhodném pořadí

ZÁKLADNÍ DRUHY POPISU POPIS PROSTÝ POPIS ODBORNÝ POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU POPIS UMĚLECKÝ - LÍČENÍ

POPIS PROSTÝ funkční styl: prostě sdělovací slohový postup: popisný markantní prvek: adresát na základě popisu získá přesnou představu o objektu nebo události určené v zadání

KOMPOZICE POPISU PROSTÉHO Hlavní požadavek: popis musí mít řád, logiku, systém Možnosti: od celku k částem od jednotlivých částí k celku Musí se však zachovat zvolený přístup k popisování jevu!

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY základem je spisovný jazyk užití neutrálních jazykových prostředků častý výskyt sloves, přídavných a podstatných jmen a příslovcí Neužívat často sloveso být – nahrazovat synonymy (nacházet se, tyčit se, vypínat se)

PŘÍKLADY OBJEKTŮ POPISU PROSTÉHO KRAJINA OBRÁZEK - FOTOGRAFIE ČÁST OBCE BYT PRŮBĚH CESTY OBLÍBENÉ MÍSTO

POPIS ODBORNÝ funkční styl: odborný slohový postup: popisný, příp. výkladový markantní prvek: adresát na základě popisu získá přesnou představu o objektu nebo události určené v zadání, terminologie

HLAVNÍ POŽADAVKY PŘESNOST ÚPLNOST SOUSTŘEDĚNÍ NA PODSTATNÉ ZNAKY ZŘETEL NA ODBORNOU ÚROVEŇ ADRESÁTA (vysoká odbornost x populárně naučné)

KOMPOZICE POPISU ODBORNÉHO Hlavní požadavek: popis musí mít řád, logiku, systém Přesnost Přehlednost: možno využívat výčty, číslování jednotlivých částí

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY spisovný jazyk odborná terminologie častá přesná pojmenování (podstatná a přídavná jména) u statických popisů neužívat příliš často sloves mít , být častá slovesa v trpném rodě hutnější stylizace – větné členy (podstatná jména slovesná) místo vedlejších vět

PŘÍKLADY OBJEKTŮ POPISU ODBORNÉHO PŘÍSTROJ UŽÍVANÝ V PRAKTICKÉ VÝUCE OBJEKT ODBORNÉHO STUDIA STROJ / PŘÍSTROJ UŽÍVANÝ V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ ODBORNÉ PRACOVIŠTĚ

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU funkční styl: prostě sdělovací, odborný slohový postup: popisný markantní prvek: adresát na základě popisu získá přesnou představu o jednotlivých fázích činnosti

CÍL Adresát si vytvoří co nejnázornější a nejpřesnější představu o tom: z jakých úkonů je popisovaná činnost složena v jakém pořadí po sobě následují jak se mají dělat jak spolu souvisejí

KOMPOZICE činnosti uvedeny v tom pořadí, v jakém probíhají ve skutečnosti (obvykle návod, jak se má daná věc udělat) informace o tom, co je k dané činnosti třeba jednotlivé úkony v přesném pořadí (možno číslovat)

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY spisovný jazyk neutrální prostředky výstižná podstatná a přídavná jména pečlivá volba sloves příslovce času a místa

PŘÍKLADY OBJEKTŮ POPISU PRACOVNÍHO POSTUPU RECEPTY VÝROBA PŘEDMĚTU ČINNOST NEZBYTNÁ VE STUDOVANÉM OBORU NÁVOD K OBSLUZE PŘÍSTROJE KAŽDODENNÍ ČINNOST

UMĚLECKÝ POPIS – LÍČENÍ (subjektivně zabarvený popis) funkční styl: umělecký, prostě sdělovací slohový postup: popisný markantní prvek: záznam subjektivního vnímání

CÍL: zprostředkování atmosféry a emocí, které objekt popisu v autorovi vyvolal adresát získává představu o viděném a prožitém, o dojmu text působí na adresátovy smysly

KOMPOZICE jako u popisu- přehledná informace zachycení přímé i nepřímé pojetí statické nebo dynamické

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY žádoucí je co nejbohatší využívání prostředků uměleckého vyjádření, zvl. obrazná pojmenování metafory personifikace básnické přívlastky přirovnání

PŘÍKLADY OBJEKTŮ PRO LÍČENÍ KRAJINA URČITÉ MÍSTO V ZADANÉ SITUACI, OKAMŽIKU VYSNĚNÉ / FIKTIVNÍ PROSTŘEDÍ

POUŽITÁ LITERATURA: Baumgartnerová, Gabriela; Kapustová Andrea. Český jazyk a literatura – písemná práce. Praha: Tauris, 2002. ISBN 978-80-87337-11-0.