VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MALUJEME ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMAČNÍ
Advertisements

©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
VÝTVARNÉ TECHNIKY Tisk z koláže
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
GRAFOMOTORIKA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_587_ Nejstarší písemné památky AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková.
Doba železná umění a kultura
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
PERFOROVANÁ A RYTÁ ALU-FOLIE
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 8 Ptačí strom Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 9) Možnosti využití artefiletiky.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
Malování.
Světová secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Březinová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Nástroj pro prezentace
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Kresba.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Surrealismus Název školy
Základní výtvarné vyjadřovací prostředky Hledáme možnosti linky
Geometrical shapes - matematika Mgr. Jana Horáková - ZŠ Brno, Antonínská 3 Metodické pokyny pro učitele Předmět: matematika Jazyk: AJ Jazyková úroveň:
Vývoj výtvarného projevu
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Tabulkový procesor 4.
Matematika a její aplikace
ARTETERAPIE.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Structures, tunnels - zeměpis Růžena Dryeová - ZŠ SNP HRADEC KRÁLOVÉ Metodické pokyny pro učitele Předmět: zeměpis Jazyk: AJ Jazyková úroveň: A2 Rok: 2010.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Tabulkové editory © Tabulkové editory slouží k: vytváření a úpravě tabulek na rozdíl od textových editorů jsou tabulky v těchto editorech aktivní,
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Peklo x ráj POZNÁVÁNÍ PRAVIDEL SPOLEČENSKÉHO SOUŽITÍ, POROZUMĚNÍ ZÁKLADNÍM PROJEVŮM NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE OBVYKLÝM V TOMTO PROSTŘEDÍ.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Muzea a galerie v digitálním světě Vlaďka Mazačová Alena Uxová Vlaďka Mazačová Alena Uxová Seminář Muzea a digitalizace, CITeM Brno
Metodické materiály a pomůcky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zákony vývoje.
KALIGRAMY Tematická oblast
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
PŮLENÉ OBRÁZKY DOKRESLOVÁNÍ, BARVY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Lyžařský svah - pohybovat se koordinovaně a jistě
Zvířata ze ZOO GRAFOMOTORIKA.
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Lateralita.
Stylizace kresby figury a detailů
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PROJEKT ZAHRADA SNŮ práce ve dvojicích
DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU
Vzduch a jeho využití.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
SILUETY POD HLADINOU Kdo je kdo?.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_JOSEF_LADA Název materiálu: Josef Lada
Domaluj druhou polovinu
Tělo - kostra Lidské tělo.
PROJEKT ZAHRADA SNŮ práce ve dvojicích
Transkript prezentace:

VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 1.část

STADIUM ČÁRANIC a) kolem 2.roku – chaotické (bezzáměrné) čáranice b) po 6 měsících od začátku chaotického čárání kontrolované čáranice c) před 4. rokem – nazývané čáranice  

Chaotické čáranice

ve stadiu chaotických čáranic převládá motorika nad zrakovou kontrolou, proto dítě často odvrací hlavu a přitom kreslí dál, nerespektuje formát

Kontrolované čáranice Čáranice nabývají na pestrosti. Linie mohou být kresleny různými směry, okrouhle, vzácněji se setkáme s tečkami nebo krátkými čarami. (Dítě v této fázi nerado odtrhává tužku od papíru a přerušuje kresbu.)

ve stadiu kontrolovaných čáranic si dítě začíná všímat stopy, experimentuje s ní, respektuje formát papíru, objevuje izolovanou linii, křížící se linie, uzavřený tvar

Nazývané čáranice co může být obsahem jeho kresby. Ačkoli se vzhled čáranic příliš nezměnil, dítě již může mít od počátku jasnou představu o tom, co chce nakreslit. Nyní, když vytváří různé znaky na papíře, zároveň si pod nimi představuje něco, co může být obsahem jeho kresby.

ve stadiu nazývaných čáranic se kresba pozvolna dostává pod nadvládu představy, spojení kresby a představy je ale labilní, často na základě určité části kresby, navenek nelze tuto fázi rozpoznat, pouze dítě čáranici dodatečně nazve, pojmenuje

Existuje vztah mezi způsobem čárání a vlivy prostředí. Děti citlivé a bázlivé jsou takové i při čárání (jako v ostatních situacích). Dítě, které ztratilo sebedůvěru ve své schopnosti přizpůsobení se novým situacím, se uchyluje ke stereotypii a opakování.

použité zdroje: Lowenfeld, V, Brittain, L.: Creative and Mental Growth. New York, Macmillan 1964 Arnheim, R.: Art and Visual Perception. Psychology of the Creative Eye. Regents of University of California 1974 Arnheim, R.: Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Listy České sekce INSEA 3/1997 Read, H.: Výchova uměním. Praha, SPN 1967 Linaj, E.: PROZATIMNÍ STUDIJNÍ TEXTY Z DIDAKTIKY A TEORIE VÝTVARNÉ VÝCHOVY pro posluchače KS I. st. ZŠ na PF UJEP v Ústí n. Labem, 2004 vlastní kopie a fotografie dětských kreseb