Setkání se zástupci krajských oddělení krizového řízení, AZZS, MZ ČR, GŘ HZS a SÚJB Praha, SÚJB 9.4.2018.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání v krizovém řízení a spolupráce s odborníky
Advertisements

Test z radiační ochrany v nukleární medicíně
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
7. RADIOEKOLOGIE.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
HAVARIJNÍ PŘIPRAVENOST JE České Budějovice,
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Koncepce environmentální bezpečnosti
Požadavky na žádost k ověřování nových poznatků anebo při posuzování metod dosud nezavedených v klinické praxi,které jsou spojeny s ozářením.
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Organizační členění ÚO
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Letecká záchranná služba
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Ionizující záření v medicíně
Únik nebezpečné látky - organizace v místě zásahu
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Zdravotnická záchranná služba (dále jen ZZS)
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
1 Radiační monitorovací síť v České republice. 22 Radiační monitorovací síť organizací pověřen Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) Legislativní.
Představení cvičení „ZÓNA 2013“. Hasičský záchranný sbor ČR plk. Ing. Drahoslav Ryba.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Technologie, lidé, prostředí Portál krizového řízení Ústeckého kraje Venuše Kindlová Bezpečnostní tajemník Ústeckého kaje.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
Ochrana obyvatel při radiační havárii. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení (Krizový zákon) Vyhláška SÚJEB o funkci a organizaci celostátní radiační.
Městský úřad Nový Bydžov Povodně Oddělení krizového řízení.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Zahájení cvičení „ZÓNA 2010“ plk. Ing. Ivan Koleňák MV-GŘ HZS ČR.
Používání veterinárních rentgenových zařízení podle zákona č
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Seminář pro držitele povolení (osobní dozimetrie)
ANALÝZA RIZIK Středočeského kraje
Seminář pro držitele povolení (osobní dozimetrie)
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon
Interní předpisy hotelu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Vliv radiace na člověka
CVIČENÍ ZÓNA 2010 program cvičení a bezpečnostní opatření
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Představení cvičení „ZÓNA 2013“
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Radonový program ČR Národní akční plán pro regulaci ozáření obyvatel z radonu Marcela Berčíková vedoucí oddělení radonového programu
Setkání se zástupci krajských oddělení krizového řízení
Ing. Jan Vinklář Státní úřad pro jadernou bezpečnost
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněná úřední.
Zdravotnictví v systému krizového řízení
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

Setkání se zástupci krajských oddělení krizového řízení, AZZS, MZ ČR, GŘ HZS a SÚJB Praha, SÚJB 9.4.2018

Program setkání Úvod, představení účastníků Legislativní požadavky ve vztahu k zasahujícím osobám (Petrová, SÚJB) Obsah vzdělávání složek IZS – výstup BV (Češpírová, SÚRO) Tvorba NRHP, Typový plán pro radiační havárii – informace o postupu prací Ukázka E-learningu – RO, vstupy do KP(Klímek, ČEZ) Diskuse Návrh dalšího postupu

Závěry a úkoly cvičení ZÓNA 2017 Provést metodickou přípravu členů krizových štábů Jihočeského kraje, Jihomoravského kraje, Kraje Vysočina a složek IZS v těchto krajích v oblasti radiační ochrany. Rozsah a náplň přípravy bude vycházet ze závěrů projednání uvedeného v bodě 8 – proběhlo 28.2.2018 pod vedením GŘ HZS.  

Žádost o součinnost ze strany AZZS SÚJB_POD_1559_2018_doruceno_17_01_2018_priloh_0_SUJB žádost 16.1.2018 AZ....pdf

Stručný přehled aktuálních požadavků Zasahující osoby Atomový zákon č. 263/2016 Sb. Vyhláška o radiační ochraně a zabezpečení radionuklidového zdroje č. 422/2016 Stručný přehled aktuálních požadavků

Expoziční situace – nový přístup plánovaná expoziční situace nehodová expoziční situace existující expoziční situace Limity ozáření limitem ozáření je kvantitativní ukazatel pro omezení celkového ozáření fyzické osoby z činností v rámci plánovaných expozičních situací. Havarijní ozáření ozáření jiné než zasahující osoby v důsledku nehodové expoziční situace a ozáření zasahující osoby při nehodové expoziční situaci

Porovnání 1/3 Z18/1997 a V307/2002 Z263/2016 a V422/2016 limitům nepodléhá hav.oz. zasahujících f. osob a havarijní ozáření nesmí překročit 10 x limity, pokud nejde o záchranu životů pro omezení havarijního ozáření zasahující osoby v nehodové expoziční situaci se použijí limity pro radiační pracovníky !!! pokud to není možné tak optimalizace na referenční úroveň 100 mSv/rok nebo 500 mSv/rok pro záchranu životů optimalizuje se na limity, pokud to není možné tak 10 x odvozený limit = 200 mSv/rok Hp(10) 7 / 11

Porovnání 2/3 Z18/1997 a V307/2002 Z263/2016 a V422/2016 osobní dávky zasahujících osob se zaznamenávají odděleně a u dozimetrických služeb se nesčítají s jinými osobní dávky z havarijního ozáření musí být zaznamenávány odděleně S dávkami z plánované expoziční situace (profesní ozáření) a s dávkami z nehodové expoziční situace (havarijní ozáření) se dle legislativy nakládá odlišně a jsou hodnoceny pomocí odlišných kritérií. „Nesčítání“ platí nadále. 8 / 11

Porovnání 3/3 Z18/1997 a V307/2002 Z263/2016 a V422/2016 zasahující fyzické osoby musí být o nebezpečí spojeném se zásahem prokazatelně informovány a musí se zásahu účastnit dobrovolně osoba vysílající zasahující osobu k zásahu je povinna zajistit: informování o riziku spojeném se zásahem pokud by mohla být překročena referenční úroveň 100 mSv za rok, zasahující osoba se může účastnit zásahu pouze se svým souhlasem. 9 / 11

Informování zasahující osoby (V422/2016) § 108 zasahující osoba (příslušník HZS, PČR, AČR), musí být před složením služebního slibu nebo přísahy informována o tom, že může být vyslána k zásahu, u kterého může být překročena referenční úroveň 100 mSv. § 109 souhlas zasahující osoby s účastí na zásahu musí být zaznamenán písemně s podpisem zasahující osoby. Souhlas zasahující osoby, (příslušníka HZS, PČR, AČR), je považován za udělený složením služebního slibu nebo přísahy § 116 (přechodná ustanovení) zasahující osoba (HZS, PČR, AČR) je považována za informovanou, souhlas je považován za udělený

Povinnosti osoby vysílající (Z263/2016 § 104 odst. 5) Osoba vysílající zasahující osobu k zásahu je povinna u zasahující osoby, jejíž vyslání k zásahu se předem předpokládá, zajistit: pravidelné vzdělávání a procvičování a vedení záznamů o nich, informování o riziku spojeném se zásahem a o ochranných opatřeních, monitorování a hodnocení velikosti ozáření při zásahu, uchovávání údajů získaných z těchto činností a jejich předávání Úřadu v případě, že je prováděno osobní monitorování, vstupní lékařskou prohlídku, která zohledňuje riziko ionizujícího záření, pokud nebyla obdobná prohlídka provedena podle jiných právních předpisů, osobní ochranné prostředky a pomůcky, mimořádnou lékařskou prohlídku a vedení seznamu zasahujících osob.

Rozdělení zasahujících osob Z263/2016 § 104 odst. 6 a 8 pokud by mohla být překročena referenční úroveň 100 mSv za rok, zasahující osoba (jejíž vyslání k zásahu se předem předpokládá) se může účastnit zásahu pouze se svým souhlasem. zasahující osoba, jejíž vyslání k zásahu se předem nepředpokládá, se může účastnit zásahu pouze se svým souhlasem. odst. 7 u zasahující osoby, jejíž vyslání k zásahu se předem nepředpokládá, se postupuje přiměřeně podle předchozích povinností vysílající osoby.

Informování zasahující osoby (V422/2016 § 108) Pravidelné vzdělávání: Informace o účincích ionizujícího záření Informace o preventivních opatřeních radiační ochrany k odvrácení nebo snížení ozáření Před zásahem: Informace o aktuální radiační situaci a odhadech efektivní dávky, kterou může zasahující osoba během zásahu obdržet Informace o všech ochranných opatření, která je v průběhu zásahu nutné dodržet Po zásahu: Informace o velikosti vyhodnocené efektivní dávky, kterou zasahující osoba obdržela

Povinnosti (V422/2016 § 109) Osobní ochranné prostředky a pomůcky zasahujících osob musí v co nejvyšší míře omezit povrchovou a vnitřní kontaminaci těchto osob. Seznam zasahujících osob a záznamy a údaje o informování zasahující osoby musí vysílající osoba uchovávat po dobu 10 let od ukončení zásahu. Záznamy monitorování a hodnocení velikosti ozáření zasahující osoby musí vysílající osoba uchovávat po dobu 30 let od ukončení zásahu. Identifikační údaje zasahující osoby a jí obdrženou dávku musí vysílající osoba předávat Úřadu neprodleně po ukončení zásahu.

Zdravotnická záchranná služba Jihlava, 2014 Biologické účinky i.z. Zdravotnická záchranná služba Jihlava, 2014 MUDr. Alena Heribanová, SÚJB

Odhad ozáření složek ZZS při zásahu v ZHP seminář pro ZZS, Jihlava 10. 7. 2014 jan.matzner@sujb.cz

Výsledky odhadu RA situace 1) zásah během úniku Oblast s DP>=1 mSv/h při průchodu mraku. Jen zde a při zásahu trvajícím více než 1 hodinu, by ozáření na volném terénu bylo větší než 1 mSv.

Výsledky odhadu RA situace 2) zásah po skončení úniku Oblast s DP>=1 mSv/h z kontaminovaného terénu. Jen zde a při zásahu trvajícím více než 1 hodinu, by ozáření na volném terénu bylo větší než 1 mSv.

Závěr Ozáření členů ZZS v ZHP po těžké havárii jaderné elektrárny v ČR by překročilo 1 mSv jen v případě zásahu trvajícím déle než 1 hodinu a pokud by zásah probíhal: na volném terénu, nad kterým by právě přecházel mrak nebo na kontaminovaném terénu ve vzdálenosti do několika km od JE. I v těchto uvedených případech by však ozáření nepřekročilo 10 mSv.

Špinavá bomba – dirty bomb Milan Hort Jihlava 10.7.2014

Cvičení INEX-4 Pelhřimov 2011, Mikulov 2012, Písek 2013 procvičení odezvy na teroristický čin – hrozbu použití špinavé bomby činnost odpovědných orgánů – krizových štábů (KŠ) SÚJB, kraje a města (ORP) péče o zraněné komunikace s veřejností a médii řešení problematiky kontaminovaných odpadních vod dekontaminace zasaženého území obce

minimum z radiační ochrany Lidé a ionizující záření minimum z radiační ochrany Státní úřad pro jadernou bezpečnost

Státní úřad pro jadernou bezpečnost Druhy záření částicové (korpuskulární) alfa částice (2 protony a 2 neutrony) elektronové (elektrony z jaderných reakcí) pozitronové (pozitrony z jaderných reakcí) neutronové (neutrony z jádra) vlnové (elektromagnetické) rtg záření, gama záření Státní úřad pro jadernou bezpečnost

Aktivita zdroje

Plošná aktivita

Dávka

Dávkový příkon

Příklady úrovně ozáření v ČR (mSv) Limity ozáření pro radiační pracovníky: 100 mSv za 5 po sobě jdoucích roků a 50 mSv/rok 100 50 10 1 0,1 0,02 CT vyšetření hrudníku 3,2 mSv/rok celkem od přírodního ozáření (kosmické a zemské záření, přírodní radionuklidy v potravinách, radon v domech) 1,2 mSv/rok od kosmického a zemského záření na volném terénu (průměrně 0,14 Sv/h) jeden rtg snímek hrudníku Státní úřad pro jadernou bezpečnost

0,1 – 0,3 mikroSv/h (100 – 300 nanoSv /h) … odpovídá asi 1mSv za rok Co je běžné? Dávkový příkon 1 m nad volným terénem v ČR (různě velký podle místa) 0,1 – 0,3 mikroSv/h (100 – 300 nanoSv /h) … odpovídá asi 1mSv za rok Státní úřad pro jadernou bezpečnost

Státní úřad pro jadernou bezpečnost Co je regulované Ozáření obyvatelstva (bez přírodního pozadí a ozáření při vyšetření nebo léčbě) 1 mSv /rok POZOR!! Tato hodnota nereprezentuje hranici mezi bezpečným a nebezpečným !! Slouží pouze pro stanovení rozumně dosažitelné míry radiační ochrany při plánovaných činnostech se zdroji záření. Státní úřad pro jadernou bezpečnost

Co je ještě přijatelné při nehodách do 100 mSv základní hodnota pro rozhodování o opatřeních pro obyvatele i záchranáře 100 – 500 mSv výjimečně tolerovatelné dávky pro záchranáře v případě záchrany životů, zabránění velkým škodám nebo zabránění dalšího rozvoje havárie VŽDY SNAHA OMEZIT JAKÉKOLIV AKCE NA NEZBYTNĚ NUTNOU DOBU – PŘÍPRAVA!! Státní úřad pro jadernou bezpečnost

Pravděpodobnost úmrtí na rakovinu Stochastické účinky Pravděpodobnost úmrtí na rakovinu v populaci je 25%. Kdybychom jednotlivce vystavili ozáření 100 mSv, pak pravděpodobnost úmrtí vzroste na 25,5%. Nelze však určit zda konkrétní osoba rakovinu dostane nebo ne. Nelze ani určit zda rakovina u konkrétní osoby je způsobena zářením nebo něčím jiným. Toto lze vždy hodnotit pouze statisticky jako zvýšený výskyt případů v určité populaci, která byla vystavena zvýšenému ozáření. Ovšem pokud se dávky, kterým bude tato skupina vystavena budou pohybovat pod 100mSv nebude účinek rozeznatelný od uvedeného relativně vysokého přirozeného výskytu nádorů v neozářené populaci.

Státní úřad pro jadernou bezpečnost Vliv úniku radioaktivních látek na okolí (1) Státní úřad pro jadernou bezpečnost Podle aktuální meteorologické situace se uniklé radioaktivní látky hodně nebo málo rozptýlí v atmosféře. Mrak obsahující radioaktivní látky se pohybuje ve směru větru a radioaktivní látky z něho vypadávající kontaminují terén. V případě dobrého rozptylu vznikne větší plocha méně kontaminovaného terénu, v případě špatného rozptylu menší plocha s větší kontaminací.

Vliv úniku radioaktivních látek na okolí (2) Státní úřad pro jadernou bezpečnost při průchodu oblaku po průchodu oblaku vnější ozáření z oblaku ! vzácné plyny *Xe, *Kr vnitřní ozáření (inhalace) ! jódy *I vnější ozáření z depozitu ! cesia *Cs, jódy *I, tellury *Te postupné vytváření depozitu

Neodkladná ochranná opatření v okolí JE Státní úřad pro jadernou bezpečnost Ukrytí a jódová profylaxe – připraveny v celé zóně havarijního plánování (ZHP), ukrytí max. 2 dny. Evakuace – připravena ve vnitřní části ZHP, max. na 1 týden. Dukovany Temelín 10 km 20 km Zóny havarijního plánování

Následná ochranná opatření v okolí JE Státní úřad pro jadernou bezpečnost Regulace požívání kontaminovaných potravin, vody a používání kontaminovaných krmiv – vyhlašuje se na základě výsledků monitorování radiační situace v ZHP i mimo ni. Přesídlení obyvatel – dočasné nebo trvalé podle skutečné radiační situace v ZHP.

Možnosti dalšího postupu Využít zahraniční zdroje – překlad do češtiny – pomůcky, e-learningy – viz ukázky Vytvoření vlastních pomůcek – e-learning, booklety, informační letáky, plakáty s postupy, … Společná cvičení s výkladem Účast na cvičeních KŠ SÚJB – výklad, ukázky použití dat pro prognózy, rozhodovací kritéria Ukázky měření, cvičení MS – účast? Rozbor rozeher ZÓNA 2017 – návrhy řešení, diskuse

TMT (Triage, Monitoring and Treatment) Handbook http://www.tmthandbook.org/

IAEA – e-learning

http://elearning.iaea.org/m2/course/view.php?id=383 The objective of this course is to provide an essential understanding of radiation, its types, units of measurement, biological effects, associated risks and principles of protection when dealing with radiation sources. The target audience is anyone who may be occupationally exposed to nuclear or radioactive material, or those who may be activated to respond to nuclear security threats/events, including governmental policy authorities, military / police / civil defense forces, customs and border protection, intelligence services, legislative authorities and regulatory and judiciary bodies, rescue and responder services.

Brožura UNSCEAR https://www.sujb.cz/radiacni-ochrana/dokumenty/