37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Mendelistická genetika
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
VAZBA VLOH Bakalářské a magisterské studijní obory ZF, PF, ZSF
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Vazba vloh.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Úvod do obecné genetiky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
meiotická segregace a kombinace genů
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Volná kombinovatelnost – geny se nachází v různých nehomologických chromozomech počet genů > počtu páru homologických chromozomů např. Drosophila melanogaster.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika projekt GML Brno Docens DUM č. 13 v sadě 37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika Autor: Martin Krejčí Datum: 30. 6. 2014 Ročník: 6. ročník šestiletého studia, 8. ročník osmiletého studia, 4. ročník čtyřletého studia Anotace DŮM: Vazba genu - princip, rekombinace chromozomů - crossing over, vazba genů ve fázi CIS a TRANS. Síla vazby genu - Batesonovo a Morganovo číslo, segregační důsledky vazby genů. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

Vazba genů

Vazba genů Geny nacházející se na jednom chromozomu nepodléhají volné kombinovatelnosti  jsou ve vzájemné vazbě. Hovoříme o tzv. vazbových skupinách. Důsledek: Při gametogenezi se nevytvářejí všechny gametické kombinace se stejnou pravděpodobností. Přednostně se tvoří takové gamety, které odpovídají uspořádání alel v rodičovských vazbových skupinách. Díky procesu rekombinace „crossing over“ mohou v heterotypické profázi meiosy vzniknout i takové kombinace, které by jinak nebyly možné.

Crossing over K výměně částí nesesterských chromatid homologních chromozomů dochází v pachytenním stádiu meiosy I. Nejprve dojde k dočasnému spojení dvou homologních chromozomů. Poté se rozpojí dvoušroubovice dsDNA obou rekombinunujících chromatid. Následuje vzájemná výměna jejich částí. Vznikají tak nové alelické kombinace. http://images.quickblogcast.com/3/1/2/9/1/ 229309-219213/mad034230905llg.jpg?a=24

Síla vazby genů Mírou síly vazby genů je četnost vzniku rekombinovaných alelických sestav. Pravděpodobnost rekombinace vzrůstá se vzdáleností příslušných genů ve vzájemné vazbě. Mírou síly vazby je tedy vzdálenost genových lokusů na chromozomu od sebe. Rozlišujeme 2 vazbové fáze: Fáze CIS Fáze TRANS

FÁZE - CIS A B a b Při vazbě ve fázi CIS jsou dominantní alely přítomny na jednom a recesivní alely na druhém chromozomu s homologního páru. Mírou síly je tedy četnost vzniku rekombinovaných gamet s alelickými dvojicemi Ab nebo aB. HOMOLOGNÍ CHROMOZOMY

FÁZE - TRANS Při vazbě ve fázi TRANS jsou na jednom chromozomu přítomny současně dominantní alela jednoho vázaného genu a recesivní alela druhého. Na homologním chromozomu je výbava přesně opačná co se týče dominance a recesivity Mírou síly je tedy četnost vzniku rekombinovaných gamet s alelickými dvojicemi AB nebo ab. A b a B HOMOLOGNÍ CHROMOZOMY

Zpětné analytické křížení Principem je křížení člena F1 generace (heterozygota) s recesivním homozygotem. Výsledná generace se nazývá B1 – generace zpětného křížení. V B1 generaci zjišťujeme zastoupení jednotlivých fenotypových tříd. Výsledek: Vyštěpují-li se se stejnou četností  volná kombinovatelnost genů  není vazba genů. Nevyštěpují-li se se stejnou četností  nemusí být volná kombinovatelnost  možnost vazby genů (pozn. Ověření vazby metoda 2 „chí-kvadrát“).

Zpětné analytické křížení Gen1 : A Zpětné analytické křížení: AaBb x aabb G: AB,Ab,aB,ab ab Gen 2: B Zástupce F1 generace je křížen s recesivním homozygotem v obou genech. Gamety AB Ab aB ab AaBb Aabb aaBb aabb Fenotypové třídy: (A _B _):(A _bb):(aaB _):(aabb) Fenotypový štěpný poměr: 1 : 1 : 1 : 1 Četnosti fenotypu: a1 : a2 : a3 : a4

Morganovo číslo a2 a3 p Fáze CIS a1 a2 a3 a4 a1 a4 p Fáze trans a1 a2 Označujeme ho: p Podíl četnosti „rekombinovaných“ fenotypových tříd na celkové četnosti potomstva v generaci B1 a2 a3 p Fáze CIS a1 a2 a3 a4 a1 a4 p Fáze trans a1 a2 a3 a4 Morganovo číslo vyjadřujeme v % a označuje procentuální zastoupení rekombinovaných jedinců v populaci. Nabývá hodnot od 0 – 50% (čím je % vyšší, tím je vazba slabší).

Batesonovo číslo a1 a4 c Fáze CIS a2 a3 a2 a3 c Fáze trans a1 a4 Označujeme ho: c Poměr mezi četnosti „nerekombinovaných“ fenotypových tříd v B1 generaci a četnostmi tříd „rekombinovaných“ a1 a4 c Fáze CIS a2 a3 a2 a3 c Fáze trans a1 a4 Při velmi silné vazbě genů nabývá velmi vysokých hodnot!!!!! NEVÝHODA

Segregační důsledky vazby genů Rozdílně vysoká pravděpodobnost vzniku různých gametických kombinací u vícenásobných hybridů  rozdílná pravděpodobnost jejich uplatnění při oplození. Důsledek: V F2 generaci získáváme štěpné poměry velice odlišné od ideálních, které se vyštěpují při volné kombinovatelnosti vloh (mendelistická genetika).

Segregační důsledky vazby genů Dihybridismus AaBb: geny jsou ve vzájemné vazbě. Síla vazby c = 10 (10 krát častější výskyt nerekombinovaných gamet vůči rekombinovaným. Fáze CIS 10-krát častěji se uplatňují nerekombinované gamety AB a ab než ty rekombinací vzniklé Ab a aB. F1 x F1: AaBb x AaBb G: AB,Ab,aB,ab AB,Ab,aB,ab F2 Nerekombinované gamety rekombinované gamety gamety 10AB 1Ab 1aB 10ab 100 AABB 10 AABb 10 AaBB 100 AaBb 1 AAbb 1AaBb 10 Aabb 1 AaBb 1aaBB 10aaBb 10 aaBb 100 aabb Fenotypové třídy: A _ B _ : A _ bb : aaB _ : aabb Fenotypový štěpný poměr: 342 : 21 : 21 : 100

Segregační důsledky vazby genů Dihybridismus AaBb: geny jsou ve vzájemné vazbě. Síla vazby c = 10 (10 krát častější výskyt nerekombinovaných gamet vůči rekombinovaným. 10-krát častěji se uplatňují nerekombinované gamety Ab a aB než ty rekombinací vzniklé AB a ab. Fáze trans F1 x F1: AaBb x AaBb G: AB,Ab,aB,ab AB,Ab,aB,ab F2 Nerekombinované gamety rekombinované gamety gamety 1AB 10Ab 10aB 1ab 1 AABB 10 AABb 10 AaBB 1 AaBb 100AAbb 100 AaBb 10 Aabb 100 aaBB 10aaBb 10 aaBb 1 aabb Fenotypové třídy: A _ B _ : A _ bb : aaB _ : aabb Fenotypový štěpný poměr: 243 : 120 : 120 : 1