Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Notebook, tablet Číslo DUM: III/2/VT/2/1/20 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zvuková karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/10 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prezentace fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/55 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skenování fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/57 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kancelářské balíčky Číslo DUM: III/2/VT/2/2/29 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Objem Objem jako fyzikální veličina Měření objemu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tělesa –Válec Číslo.
F YZIKA Měření objemu. Vypracoval: Lukáš Karlík. Z NAČKA A JEDNOTKA OBJEMU Objem je, stejně jako délka, fyzikální veličina. Každá fyzikální veličina má.
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zvuková karta
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hmotnost
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.07_MĚŘENÍ OBJEMU Název:
Měření objemu pevného tělesa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Brzdné síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Objem Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_316.
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Teplota – souhrnná cvičení II.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti snímku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Fyzika – měření objemu a převody jednotek objemu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Měření elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –čtyřboký hranol
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafické editory
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Pokročilé úpravy snímku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnety
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Měření objemu kapalin Číslo DUM: III/2/FY/2/1/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí s postupem při měření objemu kapalin, naučí se určovat z odměrného válce měřící rozsah, naměřenou hodnotu, hodnotu nejmenšího dílku a odchylku měření. Klíčová slova: Odměrný válec, postup při měření objemu, naměřená hodnota, hodnota nejmenšího dílku, odchylka měření, měřící rozsah, chyby při měření. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM: 24.9.2013

Měření objemu kapalin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová.

Objem kapalin měříme pomocí odměrných válců (nebo odměrných nádob).

Jak postupujeme při měření objemu kapalin? vybereme si vhodný odměrný válec zjistíme, v jakých jednotkách je stupnice určíme, kolik jednotek odpovídá jednomu dílku stupnice a jaká bude odchylka měření (polovina nejmenšího dílku stupnice) zjistíme měřící rozsah stupnice vezmeme odměrný válec a položíme ho na vodorovnou podložku kapalinu přelijeme do odměrného válce počkáme, až se hladina ustálí odečteme hodnotu na stupnici tak, aby oko bylo ve stejné výšce jako hladina

Nejdříve se naučíme určovat základní údaje na odměrném válci – jednotku, měřící rozsah, hodnotu nejmenšího dílku a odchylku měření. 1. Jednotka ml Měřící rozsah 10 – 80 ml Hodnota nejmenšího dílku 1 ml Odchylka měření 0,5 ml

2. 3. Jednotka Měřící rozsah Hodnota nejmenšího dílku Odchylka měření ml ml 100 600 90 500 80 70 400 60 50 300 200 100 Jednotka ml Měřící rozsah 5 – 100 ml Hodnota nejmenšího dílku 5 ml Odchylka měření 2,5 ml

4. 5. Jednotka Měřící rozsah Hodnota nejmenšího dílku Odchylka měření ml 60 50 Jednotka ml Měřící rozsah 2 – 60 ml Hodnota nejmenšího dílku 2 ml Odchylka měření 1 ml

Do odměrného válce nalijeme měřenou kapalinu a odečteme hodnotu. 1. 2. V = 54 ml V = 28 ml

3. 4. ml ml 100 600 90 500 80 70 400 60 50 300 200 100 V = 55 ml V = 420 ml

5. 6. ml ml 600 60 500 50 400 300 200 100 V = 34 ml V = 480 ml

Jakých chyb se při měření nejčastěji dopouštíme? Špatně jsme zvolili odměrnou nádobu (s malým nebo velkým měřícím rozsahem). Nesprávně jsme určili hodnotu jednoho dílku stupnice. Na stupnici jsme se nedívali kolmo. Chybně jsme odečetli hodnotu na stupnici.

Otázky a úkoly: Jak budeš postupovat při měření objemu kapalin? Jakých chyb se můžeš při měření dopustit? V jakých jednotkách objemu se nejčastěji udává objem nápojů v lahvích, nádrže automobilu, tekutých léků, vody v bazénu? Navrhni postup, jakým bys zjistil objem jedné kapky vody, vydechnutého vzduchu z plic.

Použité zdroje: Obrázky a fotografie autor.