Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Advertisements

Základní pojmy v ekonomice
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_14
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Potřeby lidí 2.hodina.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Potřeby :  Co to jsou potřeby  Základní.
3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100202_Teorie_potreb_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_706 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Potřeby Jméno autora: Ing.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 17. PowerPoint – zadání a ukázka – představení osoby NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
KONFERENCE OD ANALÝZ KE KOORDINACI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V DĚČÍNĚ ING. RENÁTA GREŠÍKOVÁ Kvalita služeb a potřeby člověka.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Ekonomika – základní pojmy.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hospodaření aneb ten dělá to a ten zas tohle… aneb lidské potřeby.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Motivace. Motivace Podstata motivace Motivace je dána potřebami člověka. Tyto potřeby má každý člověk jiné. O vymezení lidských potřeb se pokusil americký.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 2 – Potřeby název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Ing. Gabriela Bendová Karpytová Tematický celek Základní ekonomické pojmy Ročník I. ročník, učňovský obor – kuchař, číšník Datum tvorby Září 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Anotace: Tento materiál slouží k pochopení základních ekonomický pojmů jako jsou potřeby, jejich dělení a hierarchie – Maslowova pyramida potřeb. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

poTŘEBY

potřeby Potřeby = pocit nějakého nedostatku nebo přebytku (naše přání a tužby) Každý člověk má jiné potřeby – potřeby se liší podle věku, vzdělání, vlastností člověka, technického pokroku, země, ve které žijeme... Lidské potřeby mají určitou hierarchii – rozdělení potřeb podle důležitosti do tzv. Maslowovy pyramidy potřeb

MASLOWOVA PYRAMIDA POTŘEB Potřeba seberealizace Potřeba uznání, uspokojení z práce Sociální potřeby Existenční jistoty Fyziologické potřeby Fyziologické potřeby = základní tělesné potřeby, např. jíst, pít, spát Existenční jistoty = potřeba bezpečí a jistoty, potřeba mít kde bydlet a bydlení si zabezpečit (alarm), zajistit si dobré pracovní místo Sociální potřeby = potřeba lásky, přijetí, přátelství, komunikace s ostatními lidmi Potřeba uznání, úcty, uspokojení z práce Potřeba seberealizace = potřeba malovat, postavit si barák, číst…

Nejprve se snažíme uspokojit ty nejzákladnější potřeby, potom uspokojujeme potřeby vyšší (v pyramidě jdeme zdola nahoru). Příklad: Potřeba – mám hlad Uspokojení potřeby – najím se Uspokojení potřeb je pouze dočasné a tento proces není nikdy ukončen.

Podle způsobu jejich uspokojení: Potřeby hmotné Potřeby nehmotné Podle toho, jakou oblast uspokojuje: Potřeby biologické Potřeby kulturní Hmotná potřeba = potřeba mít a užívat nějakou věc, např. auto Nehmotná potřeba = potřeba vlastnit nějakou vědomost, dovednost, vlastnost, pocit, např. láska Biologická potřeba = tělesná potřeba, např. jíst Kulturní potřeba = uspokojení našich sociálních potřeb, např. jít do kina

Podle toho, koho se potřeby týkají: Potřeby individuální Potřeby společenské Podle toho, jakou roli hrají v našem životě: Potřeby zbytné Potřeby nezbytné Podle toho, kdy budou potřeby uspokojovány Potřeby současné Potřeby budoucí Individuální potřeby = potřeby jednotlivce (jednoho daného člověka) Společenské potřeby = potřeby celé společnosti, např. MHD Zbytné potřeby = potřeby, bez kterých se obejdeme, např. vlastnit auto, jít do kina Nezbytné potřeby = potřeby, bez kterých se neobejdeme, např. jíst Současné potřeby = potřeby, které uspokojím v nejbližší době Budoucí potřeby = potřeby, které uspokojím v budoucnu

Podle ekonomického hlediska: Potřeby ekonomické Potřeby neekonomické Podle důležitosti: Potřeby prvotní Potřeby druhotné Podle toho, jak často je uspokojujeme: Potřeby stálé Potřeby občasné Potřeby ekonomické = potřeby, které uspokojujeme prostřednictvím peněz, např. potřeba vlastnit auto, dům Potřeby neekonomické = potřeby, které neuspokojujeme penězi, např. výšlap na horu Prvotní potřeby = nejdůležitější potřeby, např. jíst Druhotné potřeby = méně důležité potřeby, např. vlastnit auto Stálé potřeby = potřeby, které se pořád opakují, např. jíst, spát Občasné potřeby = potřeby, které se vyskytují málo, např. potřeby jít si zaběhat

LIteratura MACH, Josef. Ekonomika pro střední odborná učiliště obor kuchař/číšník. 3. vydání. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2011. ISBN 978-80-7373-034-5