Životní strategie a jejich evoluce:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Advertisements

SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Pouště a polopouště.
PROJEVY ŽIVOTA ŽIVOČICHŮ - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Energetická hodnota potravin (EH)
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
Řasy Jsou starobylé nižší rostliny Žijí ve vodě, ve vlhku
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vznik rozmanitosti životních strategií: Evoluce life-histories
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Ekologie živočišných společenstev a populací
Strunatci obratlovci.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jméno autora výukového materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název prezentace (DUMu):
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
Název projektu: Živá příroda ve škole
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
RIZIKO.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Prvoci – jednobuněční živočichové
Abiotické podmínky života.
RIZIKO.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Abiotický faktor voda.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Diferencované stravování
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Životní strategie a jejich evoluce: Kovariance mezi life-history znaky

Kovariance mezi life-history znaky: pomalé a rychlé životy life-history znaky souvisejí s hmotností, ale korelují spolu i po odfiltrování hmotnosti

Kovariance mezi life-history znaky: pomalé a rychlé životy life-history znaky souvisejí s hmotností, ale korelují spolu i po odfiltrování hmotnosti Ptáci: Hmotnost samice vejce Délka inkubace Pobyt v hnízdě Věk dospívání Přežívání dospělců Plodnost za rok Velikost snůšky neg

Kovariance mezi life-history znaky: pomalé a rychlé životy Variabilní, neprediktabilní prostředí → malá konkurence v období růstu populace, pak neočekávatelné změny→ stochastická mortalita → kvantita Prediktabilní prostředí → konkurence o zdroje → mladý jedinec má malou šanci dožít → kvalita r-stratégové K-stratégové - dospívají rychle - dospívají pomalu - žijí krátce - žijí dlouho - velká investice - malá investice do reprodukce do reprodukce - hodně malých mláďat - málo velkých mláďat fast slow relativně nízká mortalita mláďat oproti mortalitě dospělců relativně vysoká mortalita mláďat oproti mortalitě dospělců

Kovariance mezi life-history znaky: pomalé a rychlé životy Odlišná populační dynamika druhů z fast a slow konců spektra FAST SLOW velikost populace odráží dobu od posledního propadu a rychlost růstu populace velikost populace odráží množství limitujícího zdroje Parus major Accipiter nisus

Kovariance mezi life-history znaky: pomalé a rychlé životy Úloha vnější mortality (predace) Poecilia reticulata na Trinidadu (Reznick a spol.) Mezipopulační rozdíly v predaci: vysoká nízká velikost a věk při dospívání ↓ relativní hmotnost vrhu ↑ interval mezi porody ↓ počet mláďat ve vrhu ↑ velikost a věk při dospívání ↑ relativní hmotnost vrhu ↓ interval mezi porody ↑ počet mláďat ve vrhu ↓

Kovariance mezi life-history znaky: pomalé a rychlé životy Latitudinální gradienty v life-histories – důsledek odlišné míry predace hnízd? počet vajec ve snůšce zeměpisná šířka

Kovariance mezi life-history znaky: pomalé a rychlé životy Latitudinální gradienty v life-histories – důsledek množství potravy, přežívání dospělců?

Kovariance mezi life-history znaky: pomalé a rychlé životy Latitudinální gradienty v life-histories Ale: čím je dána mortalita dospělců? Ta je zpětně ovlivněna chováním a způsobem života!!! Kauzalita není jednoduchá!

Kovariance mezi life-history znaky: pomalé a rychlé životy Latitudinální gradienty v life-histories   MÍRNÝ PÁS TROPY mortalita dospělců ~ 50% ~ 20% mortalita hnízd ~ 75% velikost snůšky 4 – 6 2 počet snůšek/rok 1 – 2 4 – 5 hnízdní období 3.1 – 4.2 měsíce 6.6 – 9.8 měsíce čas hnízdění určuje potravní nabídka predace, pelichání pohlavní role divergence, dimorfismus konvergence, monomorfismus teritoria malá, jen v hnízdním období velká, celoročně filopatrie slabá obrovská, celoživotní monogamie sociální genetická

Shrnutí life-history rozhodnutí modifikuje mortalita dospělců, a ta také stojí za základním gradientem life-histories tradičně se tento gradient spojoval s mírou prediktability, respektive proměnlivosti prostředí určující míru investice do kvality respektive kvantity potomstva (K- respektive r-strategie) dnes se za zásadní považuje poměr mortality mláďat a dospělců, který určuje slow (relativně nízká mortalita dospělců) a fast (naopak) strategii gradient slow-fast životních strategií je spojen s rozdíly v populační dynamice

Adaptace na podmínky prostředí Ekofyziologie: Adaptace na podmínky prostředí

Podmínky - abiotické faktory prostředí, které nejsou spotřebovávány nebo využívány, zpravidla se jim dá přizpůsobit (nezaměňovat se zdroji!) Přizpůsobení podmínkám prostředí: aklimatizace (aklimace) – fenotypová plasticita vs. adaptace (evoluční novinka), - preadaptace - adaptivní fenotypová plasticita

Přizpůsobení podmínkám prostředí: - biochemická a fyziologická: např. dormance - období snížené nebo silně redukované aktivity - diapauza: stav, kdy je zastaven vývoj nebo růst a kdy je silně redukován metabolismus, nemusí být bezprostředně vyvolán nepříznivými podmínkami a ukončen nástupem podmínek příznivých - extrémní dormance: anabiosis = cryptobiosis - někteří hlísti, vířníci, želvušky - behaviorální: úkryty, přizpůsobení cirkadiánní a cirkaanuální aktivity, migrace

Teplota: mráz: rezistence proti zamrznutí: - sladká voda vs. slaná (mrzne při ca. -1.8° C) tolerance částečného zamrznutí (obojživelníci, plazi)

Osmotické podmínky: alternativní řešení ve vodě: bez osmoregulace (sliznatky) osmoregulace (koncentrace solí v plazmě u obratlovců odpovídá zpravidla 20-35 % koncentrace mořské vody) v moři slabě hyperosmotičtí (paryby: ukládání močoviny do plazmy a tkání, konc. solí v plazmě ca. 60% moř. vody) v moři hypoosmotičtí, ve sladké vodě hyperosmotičtí (kostnaté ryby: v moři pijí vodu a vylučují ionty proti koncentračnímu spádu; ve sladké vodě vylučování nadbytku vody a transport solí do těla proti koncentračnímu spádu)

Osmotické podmínky: - osmoregulace je energeticky nákladná

Osmotické podmínky: terestričtí: příjem vody z potravy a z pití (voda jako zdroj) ztráty vody: respirací (x nosní skořepy, snížení metabolismu u pouštních) vylučováním – moč, trus (x koncentrovaná moč: ledviny, reabsorpce v močovém měchýři, kloace, extrarenální vylučování solí…) C) povrchem těla – úkryty, kokony

Koncentrace kyslíku: výměna plynů: O2 do mitochondrií CO2 ven bazicita tělních tekutin - tělní barviva (hemoglobin) - ve vodě nutno zvýšit rychlost ventilace (navíc velký povrch, tenký epitel, protiproud) O2 : v atmosféře na úrovni hladiny moře: 21 objem. % = ~ 280 mg/l v nadmoř. výšce 8-9.000 m : jen 8 % voda nasycená O2 za dané teploty: při 0 °C 14 mg/l při 20 °C 8,8 mg/l

Koncentrace kyslíku: výměna plynů: O2 do mitochondrií CO2 ven bazicita tělních tekutin tělní barviva (hemoglobin) - ve vodě nutno zvýšit rychlost ventilace (navíc velký povrch, tenký epitel, protiproud) obojživelníci – omezení maximální velikosti zejména u bezplicných a v teplé vodě antarktické ryby – ztráta červených krvinek i hemoglobinu Hypoxie: - přechod na anaerobní metobolismus (hlísti i dlouhodobě) přídatné orgány ryb

Periodické prostředí: cykly denní, lunární, roční kontrola signály z prostředí, ale i endogenní (cirkadiánní, cirkaanuální cykly)

Periodické prostředí: Denní cykly: načasování aktivity zpravidla fylogeneticky konzervativní (potřeba specifických adaptací – smysly, termální adaptace)

Periodické prostředí: Denní cykly: načasování aktivity zpravidla fylogeneticky konzervativní (potřeba specifických adaptací – smysly, termální adaptace) Změna: - tlak podmínek prostředí - tlak kompetitorů - explorace nevyužitých zdrojů - vyhýbání se predátorům

Periodické prostředí: načasování aktivity zásoby, hlavně ve formě tuku torpor - denní - sezónní – hibernace, estivace – rozdíly ektotermní vs. endotermní, malí vs. velcí savci - migrace

Migrace - směrovaný pohyb z jednoho místa na druhé (denní, roční - dálkové migrace: kytovci, ptáci, sobi, motýli, ryby, mořské želvy) - důležité správné načasování (ptáci táhnoucí na velké vs. malé vzdálenosti), fyziologické mechanismy (zásoby), orientace a navigace („landmarks“, pachová stopa, kompasy) - náklady na lokomoci

Plavání

Létání

Chůze

Migrace - dálkové migrace u plavajících a létajících (nízké náklady, velká rychlost) a velkých terestrických (velká rychlost a zásoby)

Závěry živočichové se mohou přizpůsobovat podmínkám prostředí aklimatizací, v evolučním čase adaptací živočichové vyvinuli nepřeberné množství adaptací na různé podmínky prostředí, často existují různá řešení (odrážejí preadaptace, fylogenetický konzervatismus, či omezení plynoucí ze způsobu života) jednotlivá řešení mají různé náklady, samy generují různá další omezení a trade-offs