MATEMATIKA – GEOMETRIE 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODOBNOST MATEMATIKA 9. ROČNÍK ZŠ výklad a cvičení.
Advertisements

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
7. ročník KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU VĚTA SSS. VĚTA SSS jsou-li dány pro konstrukci trojúhelníku délky tří stran, využijeme větu sss o shodnosti trojúhelníků:
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Závěrečné opakování – 6. ročník 4,6 63,056 13, ,86 VY_42_INOVACE_19_01.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Věty o shodnosti trojúhelníků
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Lichoběžník VY_42_INOVACE_25_02.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Obsahy rovinných útvarů
Desetinná čísla v geometrii - obvod geometrických útvarů
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Obsah geometrických útvarů
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední příčky trojúhelníku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
AUTOR: Mgr. Jiří Burda NÁZEV: VY_32_INOVACE_M2_14_Dělení na části
EU_42_sada 1_28_M_Měření 1_Lich
AUTOR: Mgr. Jiří Burda NÁZEV: VY_32_INOVACE_M2_11_Bod, čára, úsečka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_98_M7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06 Zopakujeme si rýsování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Výukový materiál pro 9.ročník
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
VY_32_INOVACE_Sib_II_14 Geometrie první pololetí
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
ÚLOHY Z GEOMETRIE Učivo – KRUŽNICE A KRUH
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
UPOVÍDANÝ PAPOUŠEK VY_32_Inovace_10MD-2
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_M7 TEMA: Trojúhelník – obsah trojúhelníku MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 OBSAH TROJÚHELNÍKU 5. 1. 2012 7. třída

KRÁTKÉ SHRNUTÍ TOHO CO UŽ ZNÁME O PLOŠNÝCH ÚTVARECH: plošné útvary, které dosud známe jsou ČTVERCE, OBDÉLNÍKY, TROJÚHELNÍKY Každý plošný útvar má OBVOD – vyjadřujeme v jednotkách délky (cm, mm, m) Každý plošný útvar má OBSAH – vyjadřujeme v plošných jednotkách (cm2, mm2, m2 čteme centimetr čtvereční) Obsah budeme značit velkým tiskacím písmenem S Dnes se budeme věnovat podrobněji OBSAHU A JEHO VÝPOČTU

ZKUSÍME NA TO PŘIJÍT SAMI ! Známe OBSAH ČTVERCE S = a.a Známe OBSAH OBDÉLNÍKU S = a.b A co OBSAH TROJÚHELNÍKU ? a a b a ZKUSÍME NA TO PŘIJÍT SAMI !

POJĎME SI OPĚT HRÁT S PAPÍREM: 2. Do jednoho vepíšeme pravoúhlý ∆, do druhého ostroúhlý ∆. Obdobně jako na obrázku. 1. Z papíru vystřihneme 2 libovolné obdélníky. 3. Připravíme si nůžky.

4. Podle narýsovaných čar vystřihneme oba trojúhelníky. 5. Otočením odstřižené části zjistíme, že jsme v obou případech obdélník rozdělili na 2 shodné ∆. Tedy na POLOVINU.

S = (a.b) : 2 Tedy pokud je to POLOVINA OBDÉLNÍKU, pak musí platit, že OBSAH TROJÚHELNÍKU je S = (a.b) : 2 nebo zapsáno jako zlomek na vedlejším obrázku.

A jak to bude u druhého ostroúhlého ∆ A jak to bude u druhého ostroúhlého ∆ ? Z odstřižené části je shodný ∆, tedy je to také POLOVINA OBDÉLNÍKU, opět platí, že OBSAH TROJÚHELNÍKU je S = (a.b) : 2 strana b = výška na stranu a va

ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván v hodině geometrie v 7. ročníku, jako výkladová hodina na nové téma: obsah trojúhelníku. Bude následovat po zvládnutí látky – výška trojúhelníka. Začátek hodiny věnujeme rekapitulaci dosavadních poznatků o plošných obrazcích a výpočtu jejich obsahu. Obsah trojúhelníku podáme jako problémovou úlohu, kterou se pokusíme sami vyřešit. K tomu nám bude sloužit aktivita s papírem a nůžkami, kterou už žáci dobře znají z předchozích hodin. Postup vystřihávání trojúhelníku z obdélníku žáci sledují na tabuli a pracují samostatně pod dohledem učitele. V závěru hodiny si pro oba trojúhelníky odvodíme vzorec pomocí poloviny obsahu obdélníku a zopakujeme si co je to výška trojúhelníku a její důležitost pro výpočet obsahu. CITACE: - Matematika 7 Geometrie učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia H. Binterová, E. Fuchs, P. Tlustý, nakladatelství Fraus 2008 - foto na straně 4, 5, 6, 7– archiv autora